Je vraag roept wel nieuwe vragen op:
- Wat voor internet-verbinding heb je op de plek waar je kleine onderneming zit?
- En hoeveel data produceer je per dag?
- Hoe snel wil je bij je data kunnen in geval van nood?
- Hoe ga je controleren dat je cloud backup werkt en dat de cloud-backup dienst zelf backups maakt?
Cloud klinkt wel trendy, maar als je zelf op je data wil houden, kun je ook bijv. kiezen voor een NAS op je hoofdlokatie en een NAS op 1 andere lokatie, die dan elke nacht (of vaker) een netwerk backup maken op een offsite lokatie. Kost nagenoeg niks, je hoeft niet te vertrouwen of vage cloud-providers en in geval van calamiteit rijd je naar lokatie 2, pakt je NAS op, gaat terug naar lokatie 1 en je bent weer in-business. Stel je voor dat je bij een restore honderden gigabytes moet gaan downloaden van je cloud provider, dat duurt langer (tenzij je heel snel internet en een hele snelle cloud provider hebt).
Kortom: Denk even goed na over de praktische invulling en schrijf een backup (en restore!) plan uit. Als je het opschrijft en je schrijft de scenario's voor vermissing van 1 bestand, brand, harddisk-crash, diefstal etc even uit, dan zie je meteen of iets werkt.