geplaatst door: zeanpaul
Hallo,

ik heb sinds kort draadloos internet genomen bij telenet.
ik heb een imac G5.

De 'D-link wireless acces point' hangt beneden/ gelijkvloers.

beneden in de kamer daarnaast heb ik erg goeie verbinding.

eenmaal boven in de bureauruimte heb ik wel connectie, maar mijn ervaring na een paar dagen is dat die wegvalt na pakweg een halfuur/ een uur.

meestal is het ook zo dat als ik opstart de airport-status in de menubalk aangeeft dat bijna alle 'streepjes' gevuld zijn, na een tijdje vermindert dit, en soms staat er maar 1 streepje, maar kan ik toch nog goed surfen.

Vandaag had ik bijv connectie voor pakweg 1 uur, dan viel die weg, en had ik urenlang geen connectie meer.
Ging ik beneden , had ik erg goeie verbinding.

Nu staat de mac weer op dezelfde plaats als waar ik geen connectie had, en heb ik wel weer verbinding.
Hoe is dit te verklaren?
Moet hij niet altijd evenveel verbinding hebben als hij op dezelfde plaats staat.?
en kan ik hier iets aan doen?

Is de reden enkel de muren/beton tussen Dlink en mac

draadloos internet : slechte of geen verbinding
1 mei 2007 - 18:54    reactie #1
geplaatst door: TRML
Kan vanalles zijn, netwerk van de buren, Magnetron, gigaset enz, enz. Probeer eens een ander kanaal  :confused:
draadloos internet : slechte of geen verbinding
3 mei 2007 - 15:43    reactie #2
geplaatst door: lector
Wellicht kan een cantenna helpen al dan niet zelfgemaakt of aangeschaft.   :smile:

Overigens welkom op dit forum.  :thumbs-up:

(Bewerkt door lector om 15:45, 3-05-2007)

draadloos internet : slechte of geen verbinding
3 mei 2007 - 16:02    reactie #3
geplaatst door: NicoJ
Ditzelfde probleem heb ik ook gehad bij mijn draadloze verbinding.
Ik overwoog om toch maar weer een draadje te trekken en dat hele draadloze gedoe maar te vergeten. Totdat ik de USB dongle, die als ontvanger in mijn pc (ja sorry) zat, eens in een andere usb-poort te steken. Vanaf dat moment geen centje pijn meer in 99 van de 100 gevallen.
Als hij nu ineens weer moeilijk gaat doen trek ik hem er gewoon ff uit en stop hem er weer in, dan reset hij zichzelf en daarna gaat alles weer als een speer.
Ik zit ook boven met een betonnen vloer ertussen.
Blijkbaar had ik een gammele usb poort, of maakt de plek van de onvanger ook uit.
Als je ook zo'n usb ontvanger hebt zou je eens een doodgewoon usb kabeltje ertussen kunnen zetten en de ontvanger eens op een andere plek te leggen.

Succes.

Nico

draadloos internet : slechte of geen verbinding
3 mei 2007 - 16:08    reactie #4
geplaatst door: iTom
Dit heb ik dus ook.

Ik heb een ethernetmodem van Belgacom.
Deze heb ik met een ethernetkabeltje verbonden naar mijn WAN ingang op mijn Airport Extreme Base Station.

Wanneer ik met mijn Powerbook G4 naast het station ga staan, zie ik dat ik toch maar halve sterkte heb op bijvoorbeeld de widget van "JiWire WiFi Hotspot Finder".

Als ik op mijn bureau ben, is in vogelvlucht ongeveer 15 meter van het basestation (zitten wel 4 muren tussen dan), heb ik geen ontvangst meer. Dus ik heb halverwege er een airport express tussen gezet. Maar dan nog heb ik geen continu optimaal ontvangst.

Is dit normaal?

draadloos internet : slechte of geen verbinding
3 mei 2007 - 17:39    reactie #5
geplaatst door: Vitruvius
Zoals TRML al zei zijn er vele oorzaken.
Heb op een helpdesk gewerkt en hieruit besluit ik dat draadloos internet voor sommige mensen geen enkel probleem is en voor andere niets dan kommer en kwel.
Zeer veel hangt af van in welke omgeving je draadloos acces-point staat (da bakske met de antenne)
Straling van tv, wifi van de buren, electriciteit, bluetooth, microgolf, gsm, radio kan storen. Maar ook welke bewapening in vloer en evt muur.
Soms is het ook het apparaat zelf dat natuurlijk niet goed werkt. probleer het volgende eens (dit zijn ook de stappen die je moet doen moest je naar de helpdesk bellen)
1) zet computer uit, trek modem uit het stopcontact, trek acces-point uit stopcontact. zet tv en andere apparaten uit indien mogelijk.
2) steek modem in stopcontact, wacht 10 sec
3) steek acces-point in stopcontact, wacht 10 sec
4) zet computer aan en schakel bluetooth uit (mocht het aan staan)
4bis (mocht je bellen gaan ze vragen om antivirus, firewall e.d. uit te zetten, maar is voor een mac nvt)
5) onder normale onstandigheden heb je nu een verbinding. als je computer op automatische DHCP staat (is standaard)

indien het niet gaat, inderdaad een ander kanaal proberen.
6) inloggen via browser met http://IP-adres van de D-link, (staat in de handleiding)
Probleem is dat d-link denk ik enkel via een windows computer te benaderen is: dwz je kan wel inloggen met een mac, maar om de één of andere reden kan je met een mac hier niet in configureren.
7) kanaal op iets anders zetten, vb 11
8) opslaan en sluiten

Indien dat niet gaat probeer andere locaties (de iMac is gelukkig kast en scherm in 1)

Indien dat ook geen constante verbinding geeft bel helpdesk en bereid je voor op stappen 1 tem 5 (zeg niet meteen dat je een mac hebt, maar hou het algemeen op computer. OH ja, kans is reëel dat ze je huidg IP-adres vragen: appeltje in de linkerboven hoek -> over deze mac -> meer info -> netwerk -> de nummer achter IPv4 is je IP-adres, voor telenet begint dit met 81 of 84 of 213. Indien dat niet is zit je op de wifi van de buren, heb je geen verbinding of heb je een router, meestal beginnende met 192 of 10. indien een router -> verwijderen voor je belt, en stap 1 tem 3 even doen).
Kans is groot dat een technieker gaat langskomen en dat het acces-point NOK is.

Succes

edit: typo

(Bewerkt door Vitruvius om 17:41, 3-05-2007)

Archaeology is fun, opgraven is afzien! MacBook Pro, iMac, iPhone, iPad.
Ergens in de evolutie is er iets gigantisch fout gegaan.
draadloos internet : slechte of geen verbinding
4 mei 2007 - 21:56    reactie #6
geplaatst door: zeanpaul
bedankt!

ik ga het es checken!!

draadloos internet : slechte of geen verbinding
5 mei 2007 - 10:41    reactie #7
geplaatst door: Macsel
Ik heb een kennis/kenner eens hore zeggen dat de Wifi-points moeite hebben met hoogte verschillen. Als je twee verdiepingen op moet en door gewapend betonnen vloeren. Dan geeft dat problemen. Probeer de zender daarom zo hoog mogelijk te plaatsen. Dus niet op de grond in de (bijv.) meterkast, maar zo hoog mogelijk ophangen...
Mac mini | 21,5" iMac Fusion Drive | vintage iPad (1st g) | iPhone (4S) | Airport extreme / express | Business: 15" MBP | 24" LED monitor