Zoals TRML al zei zijn er vele oorzaken.
Heb op een helpdesk gewerkt en hieruit besluit ik dat draadloos internet voor sommige mensen geen enkel probleem is en voor andere niets dan kommer en kwel.
Zeer veel hangt af van in welke omgeving je draadloos acces-point staat (da bakske met de antenne)
Straling van tv, wifi van de buren, electriciteit, bluetooth, microgolf, gsm, radio kan storen. Maar ook welke bewapening in vloer en evt muur.
Soms is het ook het apparaat zelf dat natuurlijk niet goed werkt. probleer het volgende eens (dit zijn ook de stappen die je moet doen moest je naar de helpdesk bellen)
1) zet computer uit, trek modem uit het stopcontact, trek acces-point uit stopcontact. zet tv en andere apparaten uit indien mogelijk.
2) steek modem in stopcontact, wacht 10 sec
3) steek acces-point in stopcontact, wacht 10 sec
4) zet computer aan en schakel bluetooth uit (mocht het aan staan)
4bis (mocht je bellen gaan ze vragen om antivirus, firewall e.d. uit te zetten, maar is voor een mac nvt)
5) onder normale onstandigheden heb je nu een verbinding. als je computer op automatische DHCP staat (is standaard)
indien het niet gaat, inderdaad een ander kanaal proberen.
6) inloggen via browser met http://IP-adres van de D-link, (staat in de handleiding)
Probleem is dat d-link denk ik enkel via een windows computer te benaderen is: dwz je kan wel inloggen met een mac, maar om de één of andere reden kan je met een mac hier niet in configureren.
7) kanaal op iets anders zetten, vb 11
8) opslaan en sluiten
Indien dat niet gaat probeer andere locaties (de iMac is gelukkig kast en scherm in 1)
Indien dat ook geen constante verbinding geeft bel helpdesk en bereid je voor op stappen 1 tem 5 (zeg niet meteen dat je een mac hebt, maar hou het algemeen op computer. OH ja, kans is reëel dat ze je huidg IP-adres vragen: appeltje in de linkerboven hoek -> over deze mac -> meer info -> netwerk -> de nummer achter IPv4 is je IP-adres, voor telenet begint dit met 81 of 84 of 213. Indien dat niet is zit je op de wifi van de buren, heb je geen verbinding of heb je een router, meestal beginnende met 192 of 10. indien een router -> verwijderen voor je belt, en stap 1 tem 3 even doen).
Kans is groot dat een technieker gaat langskomen en dat het acces-point NOK is.
Succes
edit: typo
(Bewerkt door Vitruvius om 17:41, 3-05-2007)