Mail probleem via lokaal netwerk
18 mei 2005 - 16:01   
geplaatst door: m-training
Ik ben via een lokaal netwerk op internet aangesloten via DHCP. Browsen lukt prima. Ik kan alleen geen mail ophalen. Heeft dit te maken met eventuele beperkingen van het netwerk en zo ja, moet ik hiervoor bij de systeembeheerder zijn om bepaalde poorten open te laten stellen?

Alvast bedankt voor de hulp!

(Bewerkt door merijnd om 16:02, 18-05-2005)

Merijn is eigenaar en trainer bij M-Training. Hij begeleidt zowel zakelijke als niet-zakelijke gebruikers in het gebruik van hun Apple devices.
Mail probleem via lokaal netwerk
18 mei 2005 - 16:06    reactie #1
geplaatst door: Robert
Inderdaad, maar is wel vreemd omdat een standaard Firewall normaal de poorten hiervoor open hebben staan, m.a.w. het lijtk erop dat het express dicht is gezet.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Mail probleem via lokaal netwerk
18 mei 2005 - 16:11    reactie #2
geplaatst door: m-training
Wat zou ik aan de systeembeheerder moeten vragen om de boel open te zetten?
Merijn is eigenaar en trainer bij M-Training. Hij begeleidt zowel zakelijke als niet-zakelijke gebruikers in het gebruik van hun Apple devices.
Mail probleem via lokaal netwerk
18 mei 2005 - 16:26    reactie #3
geplaatst door: Robert
Hm, de poort voor Mail versturen (SMTP) is 25 maar voor mail ontvangen weet ik eigenlijk niet, nooit nodig gehad.
Maar dat weet de systeembeheerder toch wel? :wink:
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Mail probleem via lokaal netwerk
18 mei 2005 - 18:25    reactie #4
geplaatst door: Godfather
standaard versturen is idd. 25 en ophalen volgens mij 110. Maar bijvoorbeeld gmail gebruikt weer andere poorten.. Dus het ligt eraan.
Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
Mail probleem via lokaal netwerk
18 mei 2005 - 20:30    reactie #5
geplaatst door: Quint
of misschien vragen naar de juiste mailservers ? liefst ip adres.
sommige dns-servers kennen niet de verkorte namen die af en toe worden gebruikt.

zo kon ik op mijn eigen netwerk niet mail ophalen van athome, de server was standaard aangeduid met mail
mail.home.nl werkte wel.
of kijk eens op een collega computer welke instellingen deze gebruikt.

grtx

Mail probleem via lokaal netwerk
18 mei 2005 - 21:24    reactie #6
geplaatst door: KJ
Er zijn een aantal problemen, het kan idd. zijn dat de benodigde poorten dicht staan. Het kan ook zijn dat je provider het niet toestaat om vanaf een ander netwerksegment dan hun eigen mail te versturen. Dat betekend dus dat je ook fysiek moet zijn aangesloten op hun netwerk. Als je bijv. een Planet mailaccount hebt moet je ook via een Planet DSL verbinding aan het internet hangen. Dit is gedaan om misbruik van mailservers tegen te gaan voor spam etc.

Ik kan met trouwens goed voorstellen dat een Systeembeheerder pport 25 en kornuiten dicht zet in een bedrijfsnetwerk. Hoe minder poorten er openstaan hoe veiliger. Bovendien kun je zo zombie-pc's ervan weerhouden om tot spam-mailserver te worden omgetoverd. Ik zelf zet nooit voor een gebruiker de toegang tot poort 25 open.

KJ
Set your mind to elegant electronic music: http://www.eevolute.com