Mail wil niet verzenden bij XS4ALL
28 maart 2010 - 12:36   
geplaatst door: Alvinus
Hier in huis wordt door vier macs met verschillende configuraties en systemen de nodige mail verzonden via de smtp server van xs4all. Dat gaat altijd goed, maar sinds enige tijd wil het niet meer vanaf de iMac G5 met 10.5.8

Mail geeft aan dat de server niet kan worden aangesproken en suggereert een andere of om het later te proberen. De connection doctor meldt echter dat er normaal contact met de server is.

Alex Sanders van de altijd snel reagerende xs4all-helpdesk wijt het aan Apple (kennelijk is het probleem vaak opgetreden na invoering Snow Leopard en andere systeemupdates) en stelt voor niet langer gebruik te maken van de standaard poorten 25, 465, 587, maar in plaats daarvan te kiezen voor de specifieke poort 465. Hij garandeert daarbij niet dat het probleem blijvend verholpen is.

Hoera! Dat hielp, maar zojuist wordt Pa alweer geroepen dat het probleem zich opnieuw, na enige dagen zonder klachten, voordoet. Intussen is er eigenlijk niets veranderd qua updates of iets dergelijks. Andere poortnummers geprobeerd, zonder resultaat: mail wil niet de poort uit. En terwijl ik net even kijk welke instellingen we ook alweer hadden om deze post te componeren en een proefmailtje stuur gaat het opeens weer wèl (met standaard poorten).

Iemand van jullie die dit grillige probleem kan duiden en verhelpen?

Mail wil niet verzenden bij XS4ALL
28 maart 2010 - 14:51    reactie #1
geplaatst door: Caramba
Ik heb dit van tijd tot tijd ook, en sinds vorige week weerÂ… Heeft niet perse met Snow Leo alleen te maken; ik had dit al vanaf Tiger.

Idem XS4ALL account, gebruikte vroeger de beveiligde SMTPS en POPS, maar 1x of 2x per jaar verliest Mail zijn certificaat met de mailserver (of zoiets?) en kan hij niet meer erbij.

Ik schakel dan over naar 'gewone' SMTP en POP en na een maandje werkte SMTPS wel weer. Weird, I know.

Deze keer lijkt het erop dat XS4ALL de instellingen heeft gewijzigd. Wat ik had staat nu niet meer omschreven in de Helpdesk, maar deze werken nu voor mij wel goed:
http://www.xs4all.nl/klant/helpdesk/email/instellingen/mail/uitgebr-popconfig.php

Eventueel kan je in 'Geavanceerd' van de SMTP server lijst niet op standaardpoorten '25, 465 , 587' maar enkel op 587 (invoeren in 'Gebruik aangepaste poort'). Dat schijnt bij XS4ALL nu de beveiligde verbinding te zijn, ipv SMTPS :reading:

(Bewerkt door Caramba om 17:44, 28-03-2010)

Mail wil niet verzenden bij XS4ALL
28 maart 2010 - 16:17    reactie #2
geplaatst door: Gertjan
Gek, ik gebruik geen XS4All e-mail-account maar gewoon .Mac
(wel XS4All provider)  en  daar  heb ik dat ook de laatste paar
dagen (er blijft e-mail in de uitbak hangen)!
:dontgetit:

(Bewerkt door Gertjan om 16:18, 28-03-2010)

          ******* Switched sinds 13-9-2000 *******
Mail wil niet verzenden bij XS4ALL
28 maart 2010 - 16:54    reactie #3
geplaatst door: Flix
Heb een aantal mailaccounts actief bij Xs4all, en ben naast thuisgebruik veel met m'n MB in het buitenland en nóóit problemen met SSL SMTP.

Ik gebruik nu SL, met Mail.app met poort 995 voor POPS en de radio-button op de standaardpoorten bij SMTPS.
En zou deed en doet ie het altijd op een aantal Mac's.