De laatste tijd heb ik zakelijk met (semi)overheden van doen, denk aan gemeentes. Iedere keer als ik met contacten daar email uitwissel belanden mijn emails in hun spamboxen, en moet ik er achteraan waarom mijn mails niet beantwoord worden. Vaak sluit ik bijlages bij, wat het zou kunnen verklaren waarom mijn mails als onveilig worden aangemerkt.
Ik wil dit graag oplossen voor zover ik er van mijn kant wat aan kan doen maar heb wel wat hulp nodig. Dit staat bijvoorbeeld in een reply die ik van mijn contactpersoon kreeg:
Het IP-adres van de afzender niet opgenomen in het SPF-record van het verzendende domein, maar het SPF-record geeft geen hard advies deze e-mails te blokkeren. Dit is een onveilige inrichting die het verzendende domein kwetsbaar maakt voor spoofing.
Oplossing/antwoord:
Ons mailfilter voegt deze waarschuwing toe aan het onderwerp van dit soort e-mails, zodat gebruikers weten dat het hier om valse e-mail zou kunnen gaan. Het als verzender gebruikte e-mailadres krijgt hier ook een bericht over, zodat men het kan melden bij hun ICT.
Omdat het in dit soort gevallen meestal gaat om een onveilige e-mail configuratie van het verzendende domein en niet om ongewenste/onveilige e-mail, worden deze e-mails wel afgeleverd in de mailboxen.
Wat wordt hier eigenlijk bedoeld en kan ik hier iets in betekenen om het op te lossen?