[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 17:31   
geplaatst door: bacon
- Ik heb al jaren een Mail zonnet-account. Via Tele2 en nu alleen nog te benaderen in de webmail op Tele2. Verder is Zonnet zelfstandig. Ook de helpdesk. Nooit problemen met de account gehad. Configureren geen probleem. Sinds een ± 2 weken werkt de uitgaande server (smtp.versatel.nl) niet meer (wel de inkomende server).
mijn zonnet-account werkte tot± 2 weken geleden probleemloos op
de iMac (Mavericks)
de bootable El Capitan op externe HD
de bootable High Sierra op externe HD
op de iPad
op de iPhone
Het is wel verdomd "toevallig" dat de uitgaande server op al die devices plotseling niet meer werkte

Een ± 10 keer de helpdesk van Zonnet (via mijn gmail-account) gevraagd wat er aan is te doen.
Er werd er gereageerd met open deuren, evidente fouten en aanwijzingen waarvan ik al diverse keren had uitgelegd dat die niet werkten. Steeds had ik van de nieuwe, niet werkende en door hun geadviseerde instellingen, screenshots gemaakt. En dan steeds weer een advies wat ik al diverse keren tevergeefs had uitgevoerd.
Mijn conclusie: de fout zit bij Zonnet zèlf.

Mijn vragen:
-Is mijn conclusie juist?
-Zijn hier nog mensen ook met een zonnet-account, en hebben die dezelfde problemen?
Zo nee (je weet het nooit!); is iemand dan bereid zijn instellingen met mij te delen, via een PB'tje?
Bewerkt: 16 juli 2023 - 09:44 door bacon
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 17:56    reactie #1
geplaatst door: puk1980
Heb je versleuteling "aan" staan?

https://forum.tele2.nl/e-mail-350/kan-geen-connectie-maken-met-smtp-server-85555
Citaat

Server voor uitgaande e-mail (SMTP): smtp.versatel.nl

Poort uitgaande mail: 465
Versleuteling: SSL/TLS
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 18:17    reactie #2
geplaatst door: bacon
@puk1980, Dank voor je reactie. Maar ik kan je verzekeren dat ik al zo'n 30 keer de configuratie heb aangepast aan alle mogelijke adviezen van Zonnet. Jouw advies w.b. poortnummer staat ook in hun eigen aanwijzingen op hun site. Het summum van de helpdesk was het advies poort: 2025 te gebruiken. Komt nergens voor, zelfs niet op hun eigen site. Werkte uiteraard niet.
Ik heb de indruk, gezien hun nodeloze en open-deur adviezen, dat op die helpdesk een stelletje amateurs zitten.
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 18:18    reactie #3
geplaatst door: puk1980
Maar ik kan je verzekeren dat ik al zo'n 30 keer de configuratie heb aangepast aan alle mogelijke adviezen van Zonnet.
Misschien handig om te vertellen (of te laten zien in een screenshot) wat je nu hebt ingesteld voor SMTP.

Een alternatief is namelijk SMTP port 587.

https://sendgrid.com/blog/whats-the-difference-between-ports-465-and-587/
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 18:36    reactie #4
geplaatst door: nnsa
Zou zomaar kunnen dat zonnet j.l. hun beveligingsinstellingen heeft gewijzigd, zoals @Puk1980 al suggereerde.

Een aantal andere providers deden dat ook, waaronder Ziggo. Maar die hebben dit netjes gecommuniceerd.
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 18:41    reactie #5
geplaatst door: puk1980
Een aantal andere providers deden dat ook, waaronder Ziggo. Maar die hebben dit netjes gecommuniceerd.
Klopt. Mail versturen via poort 25 wordt al jaren niet meer ondersteund, om spam tegen te gaan.

https://www.security.nl/posting/589646/Juridische+vraag%3A+Is+het+blokkeren+van+poort+25+door+een+provider+in+overeenstemming+met+de+wet+netneutraliteit%3F


Poort 465 en 587 zouden allebei moeten werken.
https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc8314
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 18:58    reactie #6
geplaatst door: bacon
puk1980, dat wil ik best doen als het nodig is. Ik heb werkelijk alles al geprobeerd. Tevergeefs.

Als ik naast de uitgaande server kijk, staat er achter smtp.versatel.nl kijk daaraan toegevoegd mijn gebruikersnaam. Vreemd. Als ik dan op het naar beneden bij de uitgaande server gerichte pijltje click "Wijzig SMTP-serverlijst, gooi ik deze foute smtp uitgaande server eruit, en maak een nieuwe : smtp.versatel.nl.

Op een gegeven moment moet je onvermijdelijk ergens je gebruikersnaam en beschrijving invoeren. Wat moet er b.v. bij "Beschrijving" worden ingevoerd. Nergens staat is te traceren wat daar dan moet staan. Het is dus iets anders dan gebruikersnaam.

Wat en waar ik ook invoer, mijn gebruikersnaam-toevoeging achter Uit gaande Server smtp.versatel.nl:gebruikersnaam
blijft staan...
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 19:00    reactie #7
geplaatst door: nnsa
Misschien heeft je DNS-Server (instelling) wel een probleem en zit het probleem heel ergens anders...
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 19:07    reactie #8
geplaatst door: bacon
@puk1980,
Ik waardeer het zeer dat je al die moeite genomen hebt om mij te helpen. Ik ga, zoals men pleegt te zeggen, "ermee aan de slag". Het enige wat ik nog zou willen weten is, wat is het verschil tussen "gebruikersnaam" en "beschrijving". Met name dat "beschrijving".
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 19:12    reactie #9
geplaatst door: bacon
Misschien heeft je DNS-Server (instelling) wel een probleem en zit het probleem heel ergens anders...
Misschien heb je gelijk. Maar dan zouden die instellingen dan plotseling op alle bovengenoemde devices fout zijn.
En waarop moet ik dan die DNS-Server moeten controleren/herstellen?
Ik moet er een uurtje tussenuit. Sorry!
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 19:16    reactie #10
geplaatst door: nnsa
En waarop moet ik dan die DNS-Server moeten controleren/herstellen?
Als je niet weet hoe je dit moet doen en waar, kan je hier beter hulp bij vragen.

De bron zit in je router (heb je die al eens herstart ?, zonder verder wat te doen). En/of bij je (wifi) netwerkinstellingen.

Je zou 1.1.1.1 en 8.8.8.8 kunnen proberen.

Verstuurt je iPhone op 4G ook geen email ?
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 19:45    reactie #11
geplaatst door: bacon
"Verstuurt je iPhone op 4G ook geen email ?" Nee. Noch de iPhone, noch de oude iPad, noch de nieuwe iPad, evenals de door mij genoemde twee externe HD's bootable systemen. Ik heb ook vernomen in mijn omgeving, dat anderen ook met een zonnet-account, dit probleem ook hebben. Ik begin er langzaam maar zeker van overtuigd te raken, dat het een probleem tussen versatel (Tele2) en Zonnet is. Ik ga ermee kappen.

Het enige wat ik nog wil weten is, wat is het verschil, in de configuratie, tussen "gebruikersnaam" en "Beschrijving". Iedereen bedankt voor de uitgebreide moeite die genomen is om mij te helpen
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 20:01    reactie #12
geplaatst door: puk1980
Iedereen bedankt voor de uitgebreide moeite die genomen is om mij te helpen
Wel jammer dat je geen antwoord geeft op een simpele vraag.
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 20:02    reactie #13
geplaatst door: nnsa
Je gebruikersnaam is meestal je emailadres en de beschrijving is niet van invloed op het inloggen (mag je zelf verzinnen).

Misschien nog even controleren of je bij SMTP ook je gebruikersnaam en wachtwoord hebt ingevuld (!)
Bewerkt: 5 juli 2023 - 20:31 door nnsa
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 21:13    reactie #14
geplaatst door: bacon
puk1980 en nnsa. Hierbij de screenshots van mijn account:

1.jpg[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem



zoals te zien,, en daar kan ik niet aan ontkomen, staat achter smtp.versatel.nl:mijn gebruikersnaam. Die is daar terecht gekomen via dat pijltje naar beneden, en dan de tekst:

Ik heb alle poortopties geprobeerd

3.jpg[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem


4.jpg[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
Bewerkt: 5 juli 2023 - 21:26 door bacon
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 21:39    reactie #15
geplaatst door: Flix
Beschrijving is hoe je de account voor jezelf genoemd wilt hebben; onder die naam zal in de linkerkolom van dat venster verschijnt. Dat is vooral handig als je meerdere/vele accounts hebt, zodat je snel kan zien om welke account het gaat.
Het doet verder niks met instellingen om contact te leggen met de server o.i.d.; het is dus puur voor jezelf.
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 21:46    reactie #16
geplaatst door: davidem
Welke internet provider heb je?

Ik heb ooit meegemaakt dat bij sommige providers geen smtp verkeer naar andere servers toegestaan was. Onsbrabantnet was er zo eentje. Voordat dat kwartje toen viel was ik ook een paar uur verder.

 Macceraar sinds System 6 
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 21:49    reactie #17
geplaatst door: Flix
@davidem: dat was vroeger idd zo; alleen Xs4all liet dat toe. Maar volgens mij is dat al lang niet meer het geval. En TS heeft Tele2, dus Zonnet.
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 21:52    reactie #18
geplaatst door: Flix
Als ik het goed zie moet je (uitgaande) poort 25 gebruiken, en als je SSL aanvinkt, dan poort 465.
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 22:16    reactie #19
geplaatst door: bacon
Flix
Bedankt!! Ik ga je advies morgen ook eens proberen. Voorlopig ben ik het helemaal spuugzat. Al een kleine week iedere dag weer wat anders proberen. En de helpdesk van Zonnet gooit er werkelijk met de pet naar. Ze lezen je probleem niet goed, herhalen de "oplossingen" die ik zojuist al had uitgelegd, dat die niet werkten. En hun onzin maar steeds blijven ondertekenen "met zonnige groet" (wat een vondst!)
Anders maar antwoorden op binnenkomende mails beantwoorden met gmail en/of outlook.
Bewerkt: 5 juli 2023 - 22:29 door bacon
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 22:38    reactie #20
geplaatst door: puk1980
puk1980 en nnsa. Hierbij de screenshots van mijn account:
Bedankt. Dat vinkje bij SSL aanzetten, had je dat al eens geprobeerd? Verder zou ik de standaardpoorten kiezen (eerste keuze). En bij gebruikersnaam (in die SMTP tab) dien je je complete emailadres op te geven, niet alleen je naam.
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 23:40    reactie #21
geplaatst door: fixar
Heb je de problemen ook als je met een van de getroffen devices je op een ANDER netwerk begeeft (bijv je 4G/5G mobiele abonnement of bij een van je buren die bij een heel andere internetprovider zit (zoals Ziggo of KPN)? 

Het kán namelijk ook voorkomen dat het IP-adres van jouw internetverbinding om onduidelijke redenen op een Blacklist is gekomen bij de mailserver van Versatel. en dan kun je het wel schudden.

Het kan ook een verlopen certificaat zijn.

Maar ehhhh een POP-account? Nou weet ik dat Zonnet iets is van voor de eeuwwisseling, maar zeker met zoveel devices is het beheer van een POP account een hopeloos verhaal.
(overigens niet zomaar een POP account verwijderen zonder dat je o.a je inbox hebt veilig gesteld...!)
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 23:42    reactie #22
geplaatst door: Flix
En bij gebruikersnaam (in die SMTP tab) dien je je complete emailadres op te geven, niet alleen je naam.
Volgens Zonnet alleen de naam voor het @. Zie hier.
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
5 juli 2023 - 23:51    reactie #23
geplaatst door: fixar
Er zijn meer zonnet klanten die tegen issues aanlopen.... er is een forum bij tele2 waar dit ook genoemd wordt.

https://forum.tele2.nl/e-mail-350/kan-geen-connectie-maken-met-smtp-server-85555

Volgens een klant werkte deze instellingen voor hem:
Citaat
Beste Edwin,

Het probleem had ik ook.

Heb nu:

Inkomende e-mail (POP3): pop3.versatel.nl

Poortnummer (POP3): 995
Versleuteling: SSL

Server voor uitgaande e-mail (SMTP): smtp.versatel.nl

Poort uitgaande mail: 465
Versleuteling: SSL/TLS

 

Groeten,

Ruud Blok
[Opgelost] Mail Zonnet-account probleem
6 juli 2023 - 10:55    reactie #24
geplaatst door: bacon
Nogmaals iedereen bedankt. @fixar, die instellingen heb ik ook al diverse keren (tevergeefs) geprobeerd. Kreeg overigens van de (zonnet) helpdesk vandaag te horen dat ze Apple Mail niet beheren. Allicht! Voorbeeld van onnozelheid. Maar dan moet je wel verstand hebben van hoe de configuraties ingevuld moeten worden in Apple Mail.

Nog iets: op hun site staat een configuratie-pagina. Daarop staat nog gewoon poort 25, maar nergens poort 2025 (die ze mij ook adviseerden, en uiteraard niet werkte). Ik geef het voorlopig even op....
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde