Sinds een tijdje echter ontvang ik onbezorgbare mails retour, foutmeldeingen etc. omdat iemand vanaf mijn domeinnaam (ik heb een bedrijf) spam verstuurd!Ook vanaf nepadressen zoals hfgghjgyutyu@mijndomein.nl.
Wie weet hoe ik dat kan stoppen?
NB ik heb nog geen virusscanner, spamfilter of zo gevonden voor mijn G4 OSX 10.2 van 1 jaar oud...
Het enige wat ik kan bedenken is dat je enkel mail aanneemt van adressen die voor joubekend zijn zoals info@.. of jouwnaam@... en de rest door je server laat weggooien.
Maar ja als iemand je naam dan verkeerd spelt ontvang je die mail dus niet meer.
*Ik werk met beiden, dus kan een beetje uit ervaring spreken.
Bedankt voor jullie reacties!
Ik werk met Entourage 11.2.1 (051004) Engelstalige versie.(heb trouwens net bij comcol de Norton virusscanner besteld...)
@Macsiem: gezien de andere reacties blijf ik even bij die provider...Ik heb wel w3at ingesteld, maar wil kunnen instellen zoats als:als mailnaam begint met mailer-deamon, dan SPAMals mailnaam = 'Meer informatie' dan is het geen spam
(PS je hebt de letter 's' vergeten in je handtekening hier )
@mvdg: klopt allemaal, ik ben dan zogenaamd de verzender. En omdat het een bedrijf-site is wil ik wel alle mail kunnen ontvangen, ook met spelfouten inderdaad...
@DTP2: inderdaad staat mijn e-mail-adres op de site vermeld.Vroeger hebben we wel eens op (buitenlandse) beurzen gestaan, daarom staan we ook op lijsten uit Polen en Roemenië, o.a.
Heb december 2006 wat Nederlandse spam gehad en vriendelijk gezegd dat dat verboden is, wellicht dat ze me als 'wraak' op spamlijsten hebben gezet of mijn domeinnaam als retouradres hebben opgenomen?
(Bewerkt door FelixB om 12:18, 5-01-2007)
Wat je ook kunt doen is de vermelding in een afbeelding te stoppen.
Ik krijg (heb meerdere bedrijven) ca 50 tot 100 emails per dag als returned to sender, undeliverable mail etc.
Dit zijn dan altijd zogenaamd verstuurd door adressen als wdrt@ domeinnaam.nl ofsweerr@domeinnaam.nl etc. Spammers hebben alleen je domeinnaam nodig om vervolgens aan de slag te kunnen, het al dan niet vermelden van e-mail adres(sen) op je site doet niets tegen dit type spam helaas.
Er is eigenlijk maar 1 oplossing, buiten het aanpassen van rules in entourage zodat niet bekende e-mails naar een junk mail folder toegestuurd worden (die je dan moet controleren op eventueel wel goede e-mails met een verkeerde spelling) en dat is je provider vragen het catch-all e-mail adres te disablen maar ja, dan krijg je dus ook verkeerd gespelde namen niet meer binnen.
Kortom, gewoon
Edit: Ik zou trouwens de bestelling voor Norton heel snel annuleren, dat veroorzaakt gegarandeerdmeer ellende dan plezier, zoek het forum er maar eens op na....
(Bewerkt door Efefes om 12:59, 5-01-2007)
(lijkt me dat het dus vrij toevallig, het mailadres wat ik bij macfreak gebruik is niet waar de spam op binnen komt)
(Bewerkt door jandevries om 14:23, 5-01-2007)
(Bewerkt door DTP2 om 11:02, 6-01-2007)
Jane om 14:13, 5-01-2007T gekke is dat ik hetzelfde probleem heb (meldingen undeliverd mail) sinds ik mij heb aangemeld voor dit forum. Daarvoor nooit last van gehad...
[news]Onmogelijk dat dit van ons afkomt. Je hebt in je profiel je e-mail adres onzichtbaar gemaakt, dus "e-mail address harvest bots" kunnen je e-mail adres niet van hier hebben. Deze zitten in een versleutelde database die niet toegankelijk is van buitenaf. Ik denk dus dat je de oorzaak elders moet zoeken.
Welkom trouwens, leuke binnenkomer. Je eerste post is gelijk een insinuatie die ook zo lekker onderbouwd is.
Enfin, om weer on-topic te gaan, je doet er niets aan. Zodra je een eigen domein hebt zijn er spammers die daar misbruik van maken omdat er controle is (bij de meeste mail servers) op een geldig domein van de afzender ter preventie van spam. [/news]
Nog even voor Felix: misschien moet je waar je je emailadressen aanmaakt (bij je hostingprovider) nog ergens een opmerking als 'Catch all' uitvinken. Dat betekend dat ze alles voor je apenstaartje kunnen zetten wat ze willen, zodat je allemaal niet bestaande emailadressen hebt die toch bij je binnen komen.
Overigens was die vorige spam-explosie (steeds een stukje willekeurige tekst waar een plaatje in verborgen zat met tekst die interessante aandelen-handel beloofde) kort daarvóór plotseling afgelopen...
Norton Antivirus: heb het pakket toch maar geinstalleerd, kon de koop niet meer annuleren.Heb er geen problemen mee, maar zoals Norton zelf al aangeeft zijn er geen MAC-virussen
Catch-all:Omdat het een bedrijfssite is 'moet' dit wel aanstaan omdat er toch nog veel klanten zijn die typfouten maken of er automatisch vanuitgaan dat info@mijndomein bestaat (vind 'info' dus een rare omschrijving, maak er dan 'mail' van...)Gelukkig is bijna al het spam in het Engels, is makkelijk selecteren
Tja, helaas moeten we hiermee leren leven, het zou wat zijn als niemand op spam zou reageren/kopen, dan zou het zo over zijn.
Maillijst:Intussen zit ik steeds meer aan die tip van Franky2002 te denken, een lijst met te accepteren mails opstellen
Je kan beginnen met eerst eens een dns report van je domein op te vragen. Daar kan je zien of er een potentieel dns probleem is. (Bijvoorbeeld het ontbreken van een SPF record).Vervolgens kan je kijken in de header van de geretourneerde mails of je kunt zien of de spam die namens jou verzonden is ook van jouw IP adres afkomt of niet. Een veel gebruikte truc van spambots is om te kijken of jouw SMTP server ook mail van je 'localhost' accepteert (IP 127.0.0.1) en die ingang te misbruiken.Ik zou in ieder geval -als ik jou was- het niet op z'n beloop laten.
Echt met een whitelist werken gaat voor een bedrijf uiteraard niet.Zou je voor de verkeerd gespelde emails niet beter een autoreturn aanmaken waar in staat dat er mogelijk een spelfout is opgetreden (maximale afwijking is vb 1 positie) Zo voorkom je al dat dat gaat binnenkomen in de vorm van spam.
@karel apple:Dat ben ik niet met je eens. Neem de volgende punten in aanmerking:1. het gebeurt ook mensen die helemaal geen eigen mailserver draaien.2. het aantal bounce mails is redelijk beperkt voor het geval dat dit echt zozou zijn; dan zou je eerder duizenden bounces verwachten.3. als iemand dit zou doen, dan zouden ze jouw domein niet als afzendergebruiken; zo wordt je immers gealarmeerd op het probleem.Ik vind het er daarom nog steeds het meest op lijken dat je adres dooriemand is gepikt om als "nep afzender" in te zetten.
ik ben gaan zoeken naar het bedrijf dat met mijn adres spam verstuurt, en vraag me af ofhet zin heeft gehad dat ik hun formulier heb ingevuld met daarin dat ik het zeer rude vind dat ze mijn adres misbruiken... [als afzender een hotmailadres ingevuld ]
in mijn returned mailtjes staat nl. een plaatje met daarop irwin resources inc, en dat bedrijf kon ik zo vinden... of weet dit bedrijf niet dat uit hun naam spam verstuurd wordt ? en / maar / of kan je dan zo'n bedrijf ook 'aanklagen ' ofzo ?
zucht... waarom doen ze dit toch ?
groetjes ingeborg