Netwerkprinter installeren
3 februari 2008 - 16:41   
geplaatst door: djgns
Hoi,

Ik heb een nieuwe printer gekocht een Canon Pixma MP520. Ik heb deze via usb met de router (US robotics 5461) verbonden. Ik ben erin geslaagd de printer te laten werken via mijn windows laptop, maar met mijn macbook pro wil het maar niet lukken.

Dit heb ik gedaan:
Ip printer: protocol: IPP, adres: 192.168.2.1, Locatie: http://192.168.2.1:1631/printers/My_Printer, bestuursysteem: Canon MP520 series (nieuwste driver van de canon-site)
Dit stond zo beschreven in de handleiding van de router.

Fout:
/Library/Printers/Canon/BJPrinter/Filters/Raster2CanonIJ/Raster2CanonIJ.bundle/Contents/MacOS/Raster2CanonIJ failed

Wanneer ik bij adres de poort bijvoeg: 192.168.2.1:1631, dan pauzeert hij de printer constant.


Iemand die weet wat het probleem kan zijn? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Even wat zon nodig?? Vakantie in Tenerife
Informatie over energie, EPC, EPB? ...Energie-coördinator De Clercq
Bouwkundig of landmeetkundig advies? ...Ingenieursadvies De Clercq
Netwerkprinter installeren
7 februari 2008 - 09:08    reactie #1
geplaatst door: djgns
Niemand die weet hoe ik dit kan oplossen?
Even wat zon nodig?? Vakantie in Tenerife
Informatie over energie, EPC, EPB? ...Energie-coördinator De Clercq
Bouwkundig of landmeetkundig advies? ...Ingenieursadvies De Clercq
Netwerkprinter installeren
7 februari 2008 - 10:16    reactie #2
geplaatst door: macpeterr
Probeer eerst eens de printer op de USB van je mac aan te sluiten en dan werkend te krijgen.
Jouw foutmelding lijkt meer een driver probleem dan een netwerk printprobleem.
Hoe heb je de printer op je macbook pro gedefinieerd ?
Peter
Netwerkprinter installeren
7 februari 2008 - 10:21    reactie #3
geplaatst door: Sander de Jong
Ik heb hetzelfde probleem met mijn MP970 en MacBook: vanaf Vista geen probleem, vanaf Leopard: hopeloos. En dat met dezelfde MacBook.

Van Canon kreeg ik de volgende tips:

1. Controleer of andere netwerkvoorzieningen, zoals 'Samengebruik' en 'Webserver' zijn ingeschakeld en naar behoren functioneren.
2. Als het om een AppleTalk-printer gaat, dient u te controleren of AppleTalk is ingeschakeld in het voorkeurenpaneel 'Netwerk'.
3. Als u wel kunt afdrukken met deze printer vanaf een andere node in het netwerk, verplaatst u de printer naar deze node. U dient hierbij mogelijk de netwerkinstellingen te wijzigen.
4. Als er een andere printer beschikbaar is, kunt u proberen op die printer af te drukken. Controleer of alle kabels goed zijn aangesloten, de netwerkvoorkeuren correct zijn opgegeven en eventueel vereiste programmatuur voor de extra printer is geïnstalleerd.

Tips 2 t/m 4 zijn natuurlijk waardeloos, maar 1 heb ik nog niet geprobeerd. Nog geen tijd voor gehad. Ik zie (aan de netwerklampjes bij de printer) dat de printer geen netwerkverkeer krijgt op het moment dat ik probeer te printen vanuit Leopard en dat is natuurlijk raar. Het lijkt er op alsof iets op de Mac netwerk verkeer niet doorstuurt.

Netwerkprinter installeren
7 februari 2008 - 14:27    reactie #4
geplaatst door: Sander de Jong
Ik heb zojuist de firewall uitgezet op de MacBook: nu is er communicatie mogelijk met de printer, ik kan bijv. de inktniveaus inspecteren.
Maar helaas, bij printen nog steeds de melding "/Library/Printers/Canon/BJPrinter/Filters/Raster2CanonIJ/Raster2CanonIJ.bundle/Contents/MacOS/Raster2CanonIJ failed".
Netwerkprinter installeren
7 februari 2008 - 19:54    reactie #5
geplaatst door: djgns
Dit gaf canon mij:
Dat wat u wilt doen is helaas niet mogelijk.
U kan Windows en Mac niet in 1 netwerk met de printer laten communiceren. Ofwel dient u een windows netwerk op te bouwen, of een Mac netwerk. Maar beide samen gaat helaas niet.

Na te hebben gemeld dat ik wel degelijk eerst de mac wou verbinden en slechts achteraf de windows aansloot, kreeg ik het volgende antwoord:
Wij willen u eens adviseren om de Pixma MP520 lokaal op uw Mac te installeren en aan te sluiten. Wanneer u die foutmelding dan niet meer krijgt, is er waarschijnlijk een incompatibiliteitsprobleem tussen de Mac en de router. Wanneer u die foutmelding dan alleszins wel krijgt, kan de oorzaak ook in uw Mac zitten. Dan dient u eens te proberen of u de Pixma MP520 op een andere Mac wel geinstalleerd krijgt.

Desondanks blijft het gewoon zo dat u uiteindelijk Windows en Mac niet in 1 netwerk kan plaatsen. Technisch gezien is het niet mogelijk om via een Windows-Mac-netwerk gebruik te maken van de Pixma MP520.

Even wat zon nodig?? Vakantie in Tenerife
Informatie over energie, EPC, EPB? ...Energie-coördinator De Clercq
Bouwkundig of landmeetkundig advies? ...Ingenieursadvies De Clercq
Netwerkprinter installeren
9 februari 2008 - 11:03    reactie #6
geplaatst door: Sander de Jong
En dit kreeg ik van Canon terug:

"Hierbij vindt u de nodige informatie om het probleem op te lossen.

Hierbij kunnen wij u meedelen dat het niet mogelijk is om een samengebruik in een Netwerk met Apple en Windows systeem.
Wij betreuren dat u eerder verkeerde informatie is toegestuurd.
Helaas hebben wij geen passende oplossing voor uw probleem."

Allereerst: het beroerde Nederlands. Ten tweede: de tegenstrijdigheid: "hierbij .. op te lossen" en tot slot: "geen passende oplossing".
Maar er is helemaal geen sprake van een Apple en Windows netwerk: op het moment van testen was er alleen een Mac aanwezig (de andere Mac via USB en uitgeschakeld).

Canon: het ligt niet aan de combinatie Mac en Windows, de Mac netwerk driver van de MP970 en de MP520 bevat fouten!

Waar mijn broek echt van af zakt is dat Canon het na twee mails meteen laat afweten en niet geinteresseerd is in log files of nadere informatie. "We hebben de hardware verkocht, [PIEP]
the customer" (bewerking: in mijn post stond absoluut geen PIEP, is een Macfreak feature)

Een ijskoude douche voor Canon aftersales! :mad:

(Bewerkt door Sander de Jong om 11:05, 9-02-2008)