Uitvallende internetverbinding via UTP-kabel
15 september 2014 - 21:45   
geplaatst door: majorB
Ik speel nu met OS 10.10 Bèta en ben er tot heden zeer tevreden over.
Mijn hardware is een Mac mini (Late 2012) (Verified),  2.3 GHz Intel Core i7 CPU: 4 cores, 16 GB RAM  .
Tot heden heb ik mijn internetverbinding altijd gebruikt via een UTP-kabel rechtstreeks van de router naar de mini.
Sinds gisteren geen ik geen internetverbinding meer op die manier en alleen nog via wifi. Als ik de kabel uit de mini trek is de verbinding OK en zodra ik de kabel er weer in steek heb ik geen verbinding meer en ook niet via wifi.

Ik ben al een halve dag bezig om de oorzaak en nog liever de oplossing te vinden, maar helaas....

Is er iemand die me kan helpen?

Uitvallende internetverbinding via UTP-kabel
15 september 2014 - 21:50    reactie #1
geplaatst door: ardie
Een andere kabel proberen?
Uitvallende internetverbinding via UTP-kabel
15 september 2014 - 21:51    reactie #2
geplaatst door: majorB
Helaas, dat was de eerste storingsreactie, maar het mocht niet baten
Uitvallende internetverbinding via UTP-kabel
15 september 2014 - 22:11    reactie #3
geplaatst door: jtk
In Systeemvoorkeuren netwerken verwijderen [-] (werkt dat nog zo in Yosemite?).
Mini uitschakelen.
Router uitschakelen.
Router na paar minuten weer aanzetten.
Kabel er in (eventueel andere UTP poort van router?).
Mini starten.
Eén voor één Ethernet en WiFi weer activeren in Systeemvoorkeuren.

Maar: 't kan natuurlijk gewoon nog een bug in Yosemite zijn...

jtk
Uitvallende internetverbinding via UTP-kabel
15 september 2014 - 22:20    reactie #4
geplaatst door: Godfather
Welk IP adres ontvang je van de router? Welke DNS server staat ingesteld? Is deze grijs of zwart? Heb je al een nieuwe (netwerk)locatie aangemaakt? Is dit probleem ook te vinden in non-bèta software of heb je een upgrade gedaan van je systeem?
Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
Uitvallende internetverbinding via UTP-kabel
15 september 2014 - 22:31    reactie #5
geplaatst door: majorB
Het IP-adres: 169.254.95.131 en als DNS-servers staan al jaren de servers van OpenDNS ingesteld 208.67.220.220 en 208.67.222.222. Die heb ik volgens mij al sinds 10.6.8 in gebruik.
In de non-beta heb ik het probleem niet eerder gehad, net nu gedurende twee dagen na terugkeer van vakantie. Ik heb een upgrade van het systeem gedaan. Ik weet niet of dit een Yosemite-bug is of een andere storing.

De mogelijke oplossing om alle verbindingen te verwijderen en daarna opnieuw te gaan 'opwerken' zal ik morgen eens proberen. Daarvoor is het nu te laat.

(Bewerkt door majorB om 23:33, 15-09-2014)

Uitvallende internetverbinding via UTP-kabel
15 september 2014 - 23:37    reactie #6
geplaatst door: jaco123
169.254.x.x is niet goed, dat betekent dat je computer geen ip-adres via DHCP heeft gekregen (en er dus zelf een bedacht heeft die niet conflicteert met de rest van je netwerk).

Kun je in de netwerkvoorkeuren bij TCP klikken op "Vernieuw DHCP lease"? Dat zou een vers ip-adres bij je router moeten aanvragen.

Met een 169.254-adres is het logisch dat je geen verbinding hebt.

Uitvallende internetverbinding via UTP-kabel
16 september 2014 - 01:59    reactie #7
geplaatst door: Godfather
Exact, een zelf toegekend IP adres. Geef je router eens een herstart. Probeer ook eventueel een andere poort op de router.
Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
Uitvallende internetverbinding via UTP-kabel
16 september 2014 - 18:36    reactie #8
geplaatst door: majorB

Citaat
jaco123 om 0:37, 16-09-2014
169.254.x.x is niet goed, dat betekent dat je computer geen ip-adres via DHCP heeft gekregen (en er dus zelf een bedacht heeft die niet conflicteert met de rest van je netwerk).

Kun je in de netwerkvoorkeuren bij TCP klikken op "Vernieuw DHCP lease"? Dat zou een vers ip-adres bij je router moeten aanvragen.

Met een 169.254-adres is het logisch dat je geen verbinding hebt.

Dank je dit was de oplossing, alles werkt (nog) zoals bedoeld. :thumbs-up: