geplaatst door: iEscape
Ik heb gisteren iMac geupgrade van 10.10.2 naar 10.10.3.
Vervolgens verschijnt onderstaande melding:

Het is alleen mogelijk om op Sluit te klikken.
Vervolgens werkt Safari & Mail niet.

Via IP Sanner Home.app is te zien dat er drie onbekende apparaten & IP-adressen in het netwerk:
01] local user - IP-adres 192.168.2.4
02] local user - IP-adres 192.168.2.1
03] unidentified - IP-adres 224.0.0.251

Wie heeft advies & tip voor me  :wacko:

Gegevens: iMac 27" late 2012. Linksys router waar alleen 192.168.1.xxx kan worden ingevoerd.

Alvast bedankt :worship:

(Bewerkt door iEscape om 17:20, 10-06-2015)

met vriendelijke groet, iEscape
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
14 april 2015 - 20:58    reactie #1
geplaatst door: jtk
Een duistere mededeling.

Heeft waarschijnlijk niet met netwerk te maken. Er circuleren twee veronderstellingen in verschillende forums:

1. Er wordt een nieuwe index aangemaakt door Spotlight. Dat kan uren duren als je een grote/volle HDD hebt. In dat geval: bericht wegklikken en geduld hebben.

2. Het is mogelijk een mededeling van een "schoonmaak" tool (zoals bv. Clean My Mac). Om dat uit te sluiten is het informatief een Etrecheck rapport te maken en dat op dit forum te laten analyseren.

Je zou ook met Activiteitenweergave kunnen kijken water allemaal gebeurt op je systeem.

jtk
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
14 april 2015 - 21:21    reactie #2
geplaatst door: peterdh
Niet zo duister, die krijg je nl. na de update naar 10.10.3
wat het doet weet ik niet, maar niets met cleanmy mac of ander opruimprogramma te maken.

elders gevonden:
It's Spotlight reindexing. The same notification appears after OS X 10.8.x → 10.9 update, as well as after all 10.9.x updates so far.

Fit & Firm Massage, Groet, Peter
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
14 april 2015 - 22:42    reactie #3
geplaatst door: iEscape

Citaat
jtk om 20:58, 14-04-2015[/br]Een duistere mededeling.

Heeft waarschijnlijk niet met netwerk te maken. Er circuleren twee veronderstellingen in verschillende forums:

1. Er wordt een nieuwe index aangemaakt door Spotlight. Dat kan uren duren als je een grote/volle HDD hebt. In dat geval: bericht wegklikken en geduld hebben.


Macintosh HD is niet vol.


Citaat
jtk om 20:58, 14-04-2015
2. Het is mogelijk een mededeling van een "schoonmaak" tool (zoals bv. Clean My Mac). Om dat uit te sluiten is het informatief een Etrecheck rapport te maken en dat op dit forum te laten analyseren.

Ik gebruik géén schoonmaak tool  :thumbs-up:


EtreCheck version: 2.1.8 (121)
Report generated 14 april 2015 22:31:20 CEST
Download EtreCheck from http://etresoft.com/etrecheck

Click the [Click for support] links for help with non-Apple products.
Click the [Click for details] links for more information about that line.

Hardware Information: ℹ️
   27" iMac (Late 2012)
   iMac - model: iMac13,2
   1 3.2 GHz Intel Core i5 CPU: 4-core
   8 GB RAM Upgradeable
       BANK 0/DIMM0
           4 GB DDR3 1600 MHz ok
       BANK 1/DIMM0
           4 GB DDR3 1600 MHz ok
       BANK 0/DIMM1
           Empty  
       BANK 1/DIMM1
           Empty  
   Bluetooth: Good - Handoff/Airdrop2 supported
   Wireless:  en1: 802.11 a/b/g/n

Video Information: ℹ️
   NVIDIA GeForce GTX 675MX - VRAM: 1024 MB
       iMac 1600 x 900

System Software: ℹ️
   OS X 10.10.3 (14D131) - Time since boot: 2:59:7

Disk Information: ℹ️
   APPLE HDD WDC WD10EALX-408EA0 disk0 : (1 TB)
       EFI (disk0s1) <not mounted> : 210 MB
       Macintosh HD (disk0s2) / : 999.35 GB (832.38 GB free)
       Recovery HD (disk0s3) <not mounted>  [Recovery]: 650 MB

USB Information: &#8505;&#65039;
   Western Digital My Passport 0748 2 TB
       FILM VIDEO (disk2s1) /Volumes/FILM VIDEO : 1.00 TB (850.88 GB free)
       ITUNES (disk2s2) /Volumes/ITUNES : 500.13 GB (429.80 GB free)
       DOCUMENTEN (disk2s3) /Volumes/DOCUMENTEN : 500.10 GB (255.72 GB free)
   Western Digital My Passport 0748 2 TB
       EFI (disk1s1) <not mounted> : 210 MB
       My Passport for Mac_Time Machine (disk1s2) /Volumes/My Passport for Mac_Time Machine : 2.00 TB (1.78 TB free)
   VIA Labs, Inc. USB3.0 Hub
       VIA Labs, Inc. USB3.0 Hub
   Kensington Kensington Expert Mouse
   Lite-On Technology Corp. Goldtouch USB Keyboard
   Apple Inc. BRCM20702 Hub
       Apple Inc. Bluetooth USB Host Controller
   Apple Inc. FaceTime HD Camera (Built-in)

Thunderbolt Information: &#8505;&#65039;
   Apple Inc. thunderbolt_bus
       Apple Inc. Thunderbolt to FireWire Adapter

Gatekeeper: &#8505;&#65039;
   Mac App Store and identified developers

Kernel Extensions: &#8505;&#65039;
       /Library/Extensions
   [loaded]    at.obdev.nke.LittleSnitch (4240 - SDK 10.8) [Click for support]

       /System/Library/Extensions
   [loaded]    com.kensington.trackballworks.driver (1.1.0) [Click for support]

Launch Agents: &#8505;&#65039;
   [running]    at.obdev.LittleSnitchUIAgent.plist [Click for support]
   [running]    com.flipvideo.FlipShare.AutoRun.plist [Click for support]

Launch Daemons: &#8505;&#65039;
   [running]    at.obdev.littlesnitchd.plist [Click for support]
   [loaded]    com.microsoft.office.licensing.helper.plist [Click for support]

User Launch Agents: &#8505;&#65039;
   [running]    com.microsoft.LaunchAgent.SyncServicesAgent.plist [Click for support]
   [not loaded]    ws.agile.1PasswordAgent.plist [Click for support]

User Login Items: &#8505;&#65039;
   iTunesHelper    Programma  (/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunesHelper.app)
   Notions    Programma  (/Applications/Notions.app)
   SplitScreen    Programma  (/Applications/SplitScreen.app)
   XtraFinder    Programma  (/Applications/XtraFinder.app)

Internet Plug-ins: &#8505;&#65039;
   Default Browser: Version: 600 - SDK 10.10
   Becon: Version: Unknown - SDK 10.7 [Click for support]
   QuickTime Plugin: Version: 7.7.3

Safari Extensions: &#8505;&#65039;
   Adguard AdBlocker
   SafariRestore
   WOT
   DisableGoogleRedirect
   Blur
   ClickToFlash
   1Password
   AdBlock
   Security Plus

3rd Party Preference Panes: &#8505;&#65039;
   Hosts  [Click for support]
   TrackballWorks  [Click for support]

Time Machine: &#8505;&#65039;
   Skip System Files: NO
   Mobile backups: OFF
   Auto backup: YES
   Volumes being backed up:
       Macintosh HD: Disk size: 999.35 GB Disk used: 166.96 GB
   Destinations:
       My Passport for Mac_Time Machine [Local]
       Total size: 2.00 TB
       Total number of backups: 60
       Oldest backup: 2014-07-12 13:15:28 +0000
       Last backup: 2015-04-14 20:06:12 +0000
       Size of backup disk: Adequate
           Backup size 2.00 TB > (Disk used 166.96 GB X 3)

Top Processes by CPU: &#8505;&#65039;
        3%    WindowServer
        1%    Finder
        1%    launchd
        0%    fontd
        0%    SystemUIServer

Top Processes by Memory: &#8505;&#65039;
   206 MB    Finder
   112 MB    mds_stores
   94 MB    WindowServer
   69 MB    1Password 5
   60 MB    Little Snitch Configuration

Virtual Memory Information: &#8505;&#65039;
   4.67 GB    Free RAM
   2.01 GB    Active RAM
   931 MB    Inactive RAM
   972 MB    Wired RAM
   2.53 GB    Page-ins
   0 B    Page-outs

Diagnostics Information: &#8505;&#65039;
   Apr 14, 2015, 07:32:08 PM    Self test - passed


Citaat
jtk om 20:58, 14-04-2015
Je zou ook met Activiteitenweergave kunnen kijken water allemaal gebeurt op je systeem.

Activiteitenweergave:

met vriendelijke groet, iEscape
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
14 april 2015 - 22:48    reactie #4
geplaatst door: jtk
@peterdh:
Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar:
- ik heb nu op drie Macs 10.10.3 geïnstalleerd en deze melding niet gezien;
- in Apple's support pagina's wordt de melding alleen genoemd voor oudere OS X versies.

Heb je een referentie naar enige documentatie omtrent berichten over Spotlight activiteiten?

Ter aanvulling: om te zien of Spotlight aan het indexeren is klik je op het vergrootglas rechts boven in de menubalk (http://support.apple.com/en-us/HT203447).

jtk
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
14 april 2015 - 23:12    reactie #5
geplaatst door: iEscape
@ jtk,

De screenshot in die link is 'oud' , sinds OS X Yosemite ziet het zo uit als men op het vergrootglas klikt:

met vriendelijke groet, iEscape
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
15 april 2015 - 00:31    reactie #6
geplaatst door: iEscape
Wat ik niet begrijp is hoe aan mijn iMac die nieuwe IP-adressen en met ook de onbekende MAC-adressen zijn toegevoegd :mad:
Met het gevolg dat Safari & Mail niet werkt.


met vriendelijke groet, iEscape
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
15 april 2015 - 00:51    reactie #7
geplaatst door: Flix
Grappig. Deze melding ben ik ook wel eens op een oude MB Alu tegen gekomen. Misschien nog in Mavericks, of in Yosemite, maar dan 10.10.1 of 10.10.2. Kweenie...
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
15 april 2015 - 10:45    reactie #8
geplaatst door: iEscape

Citaat
iEscape om 0:31, 15-04-2015
Wat ik niet begrijp is hoe aan mijn iMac die nieuwe IP-adressen en met ook de onbekende MAC-adressen zijn toegevoegd :mad:
Met het gevolg dat Safari & Mail niet werkt.



Ik ben achter gekomen dat na het upgraden naar 10.10.3,  aan de iMac voor de Wi-Fi verbinding een statisch IP-adres 192.168.2.4 en een (nieuwe?) MAC-adress 8c:2d: aa:5a:de:7d is toegekend.

Zo ook aan de Linksys router is een statisch IP-adress 192.168.2.1 en een (nieuwe?) MAC-adress :dd:b1:ba:d3:64 toegekend.
Beide met géén mogelijkheid om te verwijderen en/of te wijzigen  :wacko:
met vriendelijke groet, iEscape
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
15 april 2015 - 10:56    reactie #9
geplaatst door: peterdh
@jtk, heb hier en op het werk 4 macs geupdate, en bij drie heb ik die boodschap gezien (de vierde heb ik z'n gang laten gaan)

https://discussions.apple.com/thread/6664702?searchText=your%20mac%20optimizing

sorry geen idee wat er bij iEscape aan de hand is

Fit & Firm Massage, Groet, Peter
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
15 april 2015 - 13:04    reactie #10
geplaatst door: jtk
@peterdh, iEscape, Flix: dank voor de aanvullende informatie.

Naar aanleiding van het Etrecheck rapport:

Maak je USB apparaten los en herstart. Gebruik zo mogelijk een Apple keyboard/muis.

Probeer je systeem te starten in safe mode: krijg je dan nog steeds het bericht "Uw Mac Optimaliseren"?

Heb je nog een Apple keyboard/muis? Zijn je trackball en USB keyboard Yosemite-compliant?

Probeer Safari zonder de extensies te draaien (misschien 1Password laten staan):

Adguard AdBlocker
SafariRestore
WOT
DisableGoogleRedirect
Blur
ClickToFlash
1Password
AdBlock
Security Plus

Als dat goed gaat één voor één de noodzakelijke extensies terugzetten.

Probeer ook je kernel extensies (LittleSnitch), je /System/Library/Extensions (Trackball), Launch Agents (Little Snitch, FlipShare), etc. uit te schakelen om uit te sluiten dat er een niet-Yosemite-complant versie tussen zit.

Heeft Flipshare een recente update gehad? Ik lees dat de leverancier gestopt is met Flipshare.

Dat zoeken kan lang duren. Alternatief: nog een back-up maken en een schone install doen en dan heel selectief dingen van de back-up terug zetten.

jtk
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
15 april 2015 - 15:41    reactie #11
geplaatst door: iEscape
@ jtk,

Dank voor de uitgebreide zoektocht & stappenplan :thumbs-up:


Citaat
jtk om 13:04, 15-04-2015

Naar aanleiding van het Etrecheck rapport:
Maak je USB apparaten los en herstart. Gebruik zo mogelijk een Apple keyboard/muis.

Uitgevoerd.

Citaat
jtk om 13:04, 15-04-2015

Probeer je systeem te starten in safe mode: krijg je dan nog steeds het bericht "Uw Mac Optimaliseren"?

Het bericht "uw Mac optimaliseren" kreeg ik meteen na het upgraden niet meer te zien, na het klikken op Sluit. Alléén het gevolg van dat bericht, is dat Safari & Mail niet meer werken.
Opstarten in veilige modus heeft niets uitgebracht.

Citaat
jtk om 13:04, 15-04-2015

Heb je nog een Apple keyboard/muis? Zijn je trackball en USB keyboard Yosemite-compliant?

Tot en met Yosemite 10.10.2 zijn de trackball en usb keyboard Yosemite-compliant tot en met Yosemite 10.10.2, nooit problemen gehad.

Citaat
jtk om 13:04, 15-04-2015

Probeer Safari zonder de extensies te draaien (misschien 1Password laten staan):
Als dat goed gaat één voor één de noodzakelijke extensies terugzetten.

Alle extenties in Safari zijn uitgeschakeld, nu 1Password weer ingeschakeld.

Citaat
jtk om 13:04, 15-04-2015

Heeft Flipshare een recente update gehad? Ik lees dat de leverancier gestopt is met Flipshare.

FlipShare is verwijderd.

Alle bovengenoemde stappen heeft jammer genoeg niet geholpen.


Citaat
jtk om 13:04, 15-04-2015

Probeer ook je kernel extensies (LittleSnitch), je /System/Library/Extensions (Trackball), Launch Agents (Little Snitch, FlipShare), etc. uit te schakelen om uit te sluiten dat er een niet-Yosemite-complant versie tussen zit.

Kernel extenties uitschakelen >> durf ik niet uit te voeren, ik ken de Terminal commando’s niet.


Citaat
jtk om 13:04, 15-04-2015

Dat zoeken kan lang duren. Alternatief: nog een back-up maken en een schone install doen en dan heel selectief dingen van de back-up terug zetten.

In plaats van een schone install te doen, is er een weg om terug te gaan naar OS X Yosemite 10.10.2 ?
Ik had de iMac van OS X Mavericks rechtstreeks naar Yosemite 10.10.2 ge-upgrade, en was toen zonder problemen gegaan.

Er is in Finder een OS X Yosemite-installatie.app bestand >>  - Programma - 5,19 GB - van 22 januari 2015.


OF:

Is er manier om het aan de iMac voor de Wi-Fi verbinding toegekend statisch IP-adres 192.168.2.4 en een (nieuwe?) MAC-adress 8c:2d: aa:5a:de:7d EN zo ook het aan de Linksys router toegekend statisch IP-adress 192.168.2.1 en een (nieuwe?) MAC-adress :dd:b1:ba:d3:64 te omzeilen / wijzigen / negeren of zoiets?

:sad:

(Bewerkt door iEscape om 15:50, 15-04-2015)

met vriendelijke groet, iEscape
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
15 april 2015 - 17:05    reactie #12
geplaatst door: jtk
Teruggaan naar een oudere OS X versie is nogal moeilijk maar niet onmogelijk. Zie bijvoorbeeld http://www.macworld.co.uk/how-to/mac-software/revert-back-mavericks-from-yosemite-3581872/.

Heb je al geprobeerd de Yosemite 10.10.3 combo te installeren? Te vinden:
http://support.apple.com/kb/DL1804?viewlocale=en_US&locale=en_US.

In de goede oude tijd had Safari een reset optie. Tegenwoordig moet je diverse settings één voor één opzoeken en verwijderen. Zoeken op reset safari yosemite levert veel hits (maar de enig juiste vinden lijkt lastig).

Een MAC adres is niet te veranderen: het zit als een uniek nummer ingebakken in de hardware van elk netwerk interface. Het toekennen van IP adressen hangt van je router af. Als je meldt welke LinkSys router je gebruikt kan een MacFreak met dezelfde apparatuur misschien helpen.

jtk
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
15 april 2015 - 17:38    reactie #13
geplaatst door: iEscape
@ jtk,


Citaat
jtk om 17:05, 15-04-2015
Teruggaan naar een oudere OS X versie is nogal moeilijk maar niet onmogelijk. Zie bijvoorbeeld http://www.macworld.co.uk/how-to/mac-software/revert-back-mavericks-from-yosemite-3581872/.

Een beetje mistverstand, denk ik. Ik wil terug van OS X Yosemite 10.10.3 naar OS X Yosemite 10.10.1, zie hieronder.

Citaat
iEscape om 15:41, 15-04-2015

Er is in Finder een OS X Yosemite-installatie.app bestand >>  - Programma - 5,19 GB - van 22 januari 2015.


Citaat
jtk om 17:05, 15-04-2015

Heb je al geprobeerd de Yosemite 10.10.3 combo te installeren? Te vinden:
http://support.apple.com/kb/DL1804?viewlocale=en_US&locale=en_US.

Geen Safari, dus geen Internet .  .  .  .


Citaat
jtk om 17:05, 15-04-2015

Een MAC adres is niet te veranderen: het zit als een uniek nummer ingebakken in de hardware van elk netwerk interface. Het toekennen van IP adressen hangt van je router af. Als je meldt welke LinkSys router je gebruikt kan een MacFreak met dezelfde apparatuur misschien helpen.

In de router kan geen 192.168.2.1 worden toegevoegd, alleen 192.168.1.1.
Er is dus niets aan de instellingen van de router die nog gewijzigd kunnen worden.

Alle instellingenin de router van voor OS X Yosemite 10.10.3 zijn nog intact gebleven.

Wi-Fi verbinding van mobiele apps geen probleem,


met vriendelijke groet, iEscape
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
15 april 2015 - 20:36    reactie #14
geplaatst door: fred44nl
vervelend, maar ook interessant probleem.
wat me opvalt, is dat er nog niets gezegd is over AdwareMedic.

http://www.adwaremedic.com/index.php

omdat je geen Safari hebt, kun je dit ook op een andere pc/laptop downloaden en via een usb-stick binnen brengen.

 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
15 april 2015 - 21:50    reactie #15
geplaatst door: iEscape
@ fred44nl,


Citaat
fred44nl om 20:36, 15-04-2015
vervelend, maar ook interessant probleem.
wat me opvalt, is dat er nog niets gezegd is over AdwareMedic.

Ik had van ochtend AdwareMedic gedraaid, Mac is clean (had ook verwacht).

Citaat
fred44nl om 20:36, 15-04-2015

omdat je geen Safari hebt, kun je dit ook op een andere pc/laptop downloaden en via een usb-stick binnen brengen.

Dankzij Little Snitch geïnstalleerd is op de Mac kon ik AdwareMedic draaien   :thumbs-up:

Heb toen contact opgenomen met Thomas Reed, hieronder is zijn antwoord:

Citaat
I'm not sure what's going on there, but this sounds like a generalized problem with your network connection, and not a problem with AdwareMedic. This is also unlikely to be a problem caused by adware, and thus is not something that can be solved by AdwareMedic.

This could be caused by some software on your computer that is acting up following the Yosemite upgrade. (If other devices on that same wireless network are fine, this is likely to be the problem.) It could also be caused by a purely coincidental problem with your router or the connection with your internet service provider. (In that case, other devices will be having similar problems.)

Met de router is er niets aan de hand, andere 2 pc's & iDevice's hebben wel Ethernet & Wi-Fi verbinding.
Ik kon zelf inloggen in de router via de Mac -> via IP Scanner Home.app  >>  open in Browser.
Alléén Safari start niet door  .   .   .   . ondanks er een Startpagina is ingesteld.
Wijzigen van Startpagina hielp ook niet.
Websitegegevens (bij Privacy), geschiedenis & websitegegevens e.a.ook al verwijderd.

Heb Combo Update (voorstel van jtk) ook uitgevoerd (via andere pc  >>  usb stick  >>  Mac.
De installatie verliep vlot, maar hielp ook niet.

:confused:

met vriendelijke groet, iEscape
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
15 april 2015 - 22:04    reactie #16
geplaatst door: fred44nl
3rd Party Preference Panes:
Hosts [Click for support]

wat is dit ??
doet mij denken aan /etc/hosts.

 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
15 april 2015 - 22:31    reactie #17
geplaatst door: jtk
@fred44nl:
Mooie vondst! Daar had ik overheen gelezen.
Ik vermoed nu dat de hosts file van TS corrupt is geraakt.

@iEscape: zie http://www.tekrevue.com/tip/edit-hosts-file-mac-os-x/ voor een beschrijving van de hosts file.

Tenzij je bijzondere dingen met je netwerk doet moet dit de inhoud van de hosts file zijn:

##
# Host Database
#
# localhost is used to configure the loopback interface
# when the system is booting.  Do not change this entry.
##
127.0.0.1  localhost
255.255.255.255  broadcasthost
::1             localhost

Je kunt de file met TextEdit opschonen maar interessanter is te weten hoe dit zo is gekomen en hoe en waarom je dat Third Party Preference Pane hebt geïnstalleerd.

jtk
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
15 april 2015 - 23:14    reactie #18
geplaatst door: iEscape
@ fred44nl & jtk,

Dat weet ik echt niet. Zoeken via Spotlight levert onderstaande:

De map Preference Panes is leeg:

Ik doe géén bijzondere dingen met het netwerk.
Hoe kan ik het Host bestand verwijderen?

Alvast bedankt.

met vriendelijke groet, iEscape
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
15 april 2015 - 23:22    reactie #19
geplaatst door: fred44nl
je mag de /etc/hosts file zeker niet verwijderen,
maar eventueel wel wijzigen, als nodig mocht zijn.

open Terminal en zet daar in:

sudo nano /etc/hosts

en druk op return.
vul nu het beheerderswachtwoord in.

http://www.imore.com/how-edit-your-macs-hosts-file-and-why-you-would-want

 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
15 april 2015 - 23:43    reactie #20
geplaatst door: iEscape
@ fred44nl,

OK, dank je.
Ga zo uitvoeren.

Onderstaande IP-adressen (vermeld in mijn eerste post):
01] local user - IP-adres 192.168.2.4
02] local user - IP-adres 192.168.2.1
03] unidentified - IP-adres 224.0.0.251

Heb ik via IP Sanner Home.app toegevoegd aan de blacklist.
Ze zijn verdwenen  maar na de Combo Update is een weer terug (van de Wi-Fi verbinding).

Via Systeemvoorkeuren  >>  Netwerk  >>  WiFi  >>   Geavanceerd  >>  Vernieuwd DHCP-lease  >>  is het juiste IP-adres terug.

met vriendelijke groet, iEscape
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
15 april 2015 - 23:47    reactie #21
geplaatst door: fred44nl

Citaat
iEscape om 23:43, 15-04-2015
Via Systeemvoorkeuren  >>  Netwerk  >>  WiFi  >>   Geavanceerd  >>  Vernieuwd DHCP-lease  >>  is het juiste IP-adres terug.

opgelost ???

 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
16 april 2015 - 00:41    reactie #22
geplaatst door: HEXDIY
Citaat
iEscape om 10:45, 15-04-2015Wat ik niet begrijp is hoe aan mijn iMac die nieuwe IP-adressen en met ook de onbekende MAC-adressen zijn toegevoegd :mad:

Dat zijn geen statische, maar dynamische adresssen, toegekend door je router. Het unieke Mac adres is per toestel, en zou erop kunnen wijzen dat er een ander toestel in je lokaal netwerk zit mee te babbelen. Dat kan er per ongeluk een van de buren zijn, maar net zo goed een netwerkprinter die je net hebt gekocht, een laptop PC van een bezoeker, een nieuwe Iphone of iPad, maar net zo goed je eigen router, whatever. Of een ijskast of koffiezet dezer dagen (the internet of things). Niks abnormaals, maar wél op je lokaal netwerk.
Wil je weten wat het is, draai dan Kismac http://en.wikipedia.org/wiki/KisMAC
Nu heb ik het al lang niet meer gebruikt, en weet ik dus niet of er nog een Yosemite versie voor bestaat. Onder Mavericks draait die echter nog.
Kismac is erg nuttig in zoverre dat het de fabricant van het aangesloten netwerktoestel laat zien, samen met diens Mac adres, alsook de zendsterkte. Zo weet je precies wat er op jouw netwerk zit (en dat van de buren ook, trouwens).
In dit artikel staan nog enkele gelijkaardige softwarepaketten vermeld, zoals iStumbler. Daar heb ik echter geen ervaring mee.

Citaat
Met het gevolg dat Safari & Mail niet werkt.

Heeft er niks mee te maken denk ik. Safari & Mail zijn sowieso zieke broertjes bij zowat elke major OSX upgrade. Met Yosemite des te erger.

If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
16 april 2015 - 00:47    reactie #23
geplaatst door: iEscape
@ fred44nl,

Neen .  .  .  blijft ergens hangen     :sad:


met vriendelijke groet, iEscape
(opgelost) Netwerk problemen na upgrade naar 10.10.3
16 april 2015 - 01:23    reactie #24
geplaatst door: iEscape

Citaat
HEXDIY om 0:41, 16-04-2015

Dat zijn geen statische, maar dynamische adresssen, toegekend door je router. Het unieke Mac adres is per toestel, en zou erop kunnen wijzen dat er een ander toestel in je lokaal netwerk zit mee te babbelen. Dat kan er per ongeluk een van de buren zijn, maar net zo goed een netwerkprinter die je net hebt gekocht, een laptop PC van een bezoeker, een nieuwe Iphone of iPad, maar net zo goed je eigen router, whatever. Of een ijskast of koffiezet dezer dagen (the internet of things). Niks abnormaals, maar wél op je lokaal netwerk.

Mijn router kan alleen omgaan met 192.168.1.1xx en kan dus ook géén 192.168.2.1xx uitdelen.
Trouwens ik ben diegene die dynamische IP-adressen heb toegekend aan mijn apparaten.

In mijn router heb ik ingesteld dat apparaten van buren NIET worden toe gelaten in mijn netwerk, dit is al 6 jaar ingesteld, nog voordat ik een Mac heb en nooit problemen gehad.
Mijn router is goed beveiligd.
Ik heb géén fysieke printer, géén Media server voor streamen en géén nieuwe apparaten.
Die vreemde IP- en MAC-adressen zijn gekomen na het updaten naar OS X Yosemite 10.10.3!

Het zijn wel degelijk statisch IP-adressen met de bijbehorende MAC-adressen., ik was vanmiddag onderstaande link tegen gekomen:
https://www.virustotal.com/nl/ip-address/192.168.2.4/information/


Citaat
HEXDIY om 0:41, 16-04-2015

Wil je weten wat het is, draai dan Kismac http://en.wikipedia.org/wiki/KisMAC.

Ga ik morgen kijken naar Kismac, dank je.
Ik kan nu ook zien van de buurt.


Citaat
HEXDIY om 0:41, 16-04-2015

Heeft er niks mee te maken denk ik. Safari & Mail zijn sowieso zieke broertjes bij zowat elke major OSX upgrade. Met Yosemite des te erger.

Ik heb nooit problemen met Safari & Mail gehad, vanaf Mountain Lion, Mavericks en tot en met Yosemite 10.10.2.


UPDATE:
Onderstaande link is wellicht ook interessant:

https://www.robtex.net/en/advisory/ip/192/168/2/4/

(Bewerkt door iEscape om 1:32, 16-04-2015)

met vriendelijke groet, iEscape