Probleem bij printen via AirPort Express
20 augustus 2008 - 21:52   
geplaatst door: iBob
Mijn printer is verbonden met de USB-poort van een AirPort Express (geen 802.11n). De AirPort Express is via 'Join a wireless network' gekoppeld aan een Time Capsule wifi netwerk. Ik kan nu draadloos printen, maar helaas slechts een printjob per keer. De volgende job blijft in de queue hangen en pas na het forceren van een herstart van de AirPort Express middels de AirPort Utility komt de print eruit. Het gekke is dat meerdere printopdrachten vanaf mijn XP-laptop (via Bonjour for Windows) probleemloos uitgevoerd worden, maar dat bij het printen vanaf zowel mijn iMac als MacBook het eerder beschreven probleem zich voordoet. Als de printer direct via USB aan een Mac hangt werkt alles naar behoren.

Iemand een idee?

Probleem bij printen via AirPort Express
20 augustus 2008 - 23:47    reactie #1
geplaatst door: Soundmac
Wat voor printer heb je?
Ik heb ook een hoop moeite gehad om en HP deskjet en een Samsung laser printer via airport express af te laten drukken. Was een kwestie van andere printerdrivers zoeken op internet.
en voor een pittig stukje muziek.... http://www.paintedblack.nl
Probleem bij printen via AirPort Express
21 augustus 2008 - 04:02    reactie #2
geplaatst door: DNA
Ik heb ook in het begin moeite gehad met printen. (heb een Brother)
Bleef alleen niets hangen maar ik kreeg strepen in de print.

Even de driver of nieuwe drivers ge update, opnieuw opstarten, printer aan en uit, testpagina printen en klaar.
Het werkt nog steeds heel goed hier.

Apple = Click, Boom, Amazing!
Probleem bij printen via AirPort Express
21 augustus 2008 - 15:58    reactie #3
geplaatst door: iBob
Bedankt voor jullie reacties.

Het gaat om een Samsung laserprinter CLP-300. Van de website van de fabrikant heb ik een nieuwe driver voor Mac OSX (v 1.20 voor 10.3-10.5) gedownload en geinstalleerd. Na het verwijderen en weer toevoegen van de printer in de system preferences is de driver versie volgens het informatiescherm nu 1.3(!) waar die eerst 1.1 was. Het probleem is daarmee helaas niet opgelost; printen vanaf de Mac gaat prima zolang ik er maar aan denk na elke printopdracht de AirPort Express te herstarten.  Als ik dat vergeet blijft de volgende printopdracht hangen in de print queue met de foutmelding "Unable to open device (read failure)!". Wanneer ik dan alsnog een herstart van de AirPort Express forceer en vervolgens de gestopte printopdracht herstart (resume) in het print queue-venster, komt de afdruk wel tevoorschijn. Daarna verschijnt nog even de melding "CUPS v1.1.20 is ready to print", wat mij weer doet twijfelen aan de gebruikte driver versie.

Ik ga nog proberen de printer aan de USB-poort van de Time Capsule te hangen om te zien of het aan de AirPort Express ligt. Maar omdat het printen vanaf Windows probleemloos werkt, ben ik bang dat het een driverkwestie is en dat ik op mijn Macs met het ongemak zal moeten leren leven...
:sad:

Probleem bij printen via AirPort Express
22 augustus 2008 - 02:44    reactie #4
geplaatst door: Peter Villevoye
Kijk eens of de "GIMP" drivers misschien beter werken ?

http://gutenprint.sourceforge.net/

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Probleem bij printen via AirPort Express
23 augustus 2008 - 13:56    reactie #5
geplaatst door: heuvelrach
Sinds vergelijkbare problemen met mijn HP PSC 1315 ben ik een fan van de Linux-printoplossing Foomatic. Hoewel ondersteuning van Mac OSX weinig actief is, werkt het wel. Ook jouw printer wordt genoemd met aanbevolen drivers. Voor installatie op de Mac, zie deze pagina.
iMac alu 20", 2,4Ghz, 320 GB, 2GB, OS X 10.6
Probleem bij printen via AirPort Express
26 augustus 2008 - 00:51    reactie #6
geplaatst door: iBob
Misschien ga ik het nog eens proberen met de alternatieve drivers. In elk geval bedankt voor de links.