Hier in huis wordt door vier macs met verschillende configuraties en systemen de nodige mail verzonden via de smtp server van xs4all. Dat gaat altijd goed, maar sinds enige tijd wil het niet meer vanaf de iMac G5 met 10.5.8
Mail geeft aan dat de server niet kan worden aangesproken en suggereert een andere of om het later te proberen. De connection doctor meldt echter dat er normaal contact met de server is.
Alex Sanders van de altijd snel reagerende xs4all-helpdesk wijt het aan Apple (kennelijk is het probleem vaak opgetreden na invoering Snow Leopard en andere systeemupdates) en stelt voor niet langer gebruik te maken van de standaard poorten 25, 465, 587, maar in plaats daarvan te kiezen voor de specifieke poort 465. Hij garandeert daarbij niet dat het probleem blijvend verholpen is.
Hoera! Dat hielp, maar zojuist wordt Pa alweer geroepen dat het probleem zich opnieuw, na enige dagen zonder klachten, voordoet. Intussen is er eigenlijk niets veranderd qua updates of iets dergelijks. Andere poortnummers geprobeerd, zonder resultaat: mail wil niet de poort uit. En terwijl ik net even kijk welke instellingen we ook alweer hadden om deze post te componeren en een proefmailtje stuur gaat het opeens weer wèl (met standaard poorten).
Iemand van jullie die dit grillige probleem kan duiden en verhelpen?