Van duizenden spam's naar 5 tot 10 per dag
13 januari 2009 - 14:20   
geplaatst door: Rudolf
Wie van de gewaardeerde forumleden kan mij, na een korte inleiding, het volgende verklaren.

Ik had jarenlang een eigen domeinnaam en webhosting bij planet.nl. Omdat ik jarenlang hetzelfde bedrag betaalde, maar de prijzen bij de concurrenten almaar daalden, wilde ik ook wel eens delen in lagere kosten. Ik heb toen per brief aan planet.nl meegedeeld dat ik voor hetzelfde een redelijker prijs wilde hebben of anders zou omzien naar een andere provider. Er is toen door KPN met mij contact opgenomen, die met zoveel woorden aankondigde dat planet door hen zou worden overgenomen en dat er 'interessante' nieuwe aanbiedingen voor de consument in de maak zouden zijn.

Na ongeveer zes maanden bleken deze 'verbeteringen' voor mij maar zeer beperkt interessant en besloot ik voor mijn privé-deel bij KPN Internet Plus bellen te nemen en mijn domeinregistratie en webhosting bij een andere provider onder te brengen. De domeinnaam hoefde dus alleen maar te 'verhuizen' de naamstelling bleef exact dezelfde.

Om eerlijk te zijn kneep ik 'm als een dief voor de veranderingen, want vreesde niet meer werkend mailverkeer, dagenlang zonder telefoon te zitten en nog meer van dergelijk ongein. Maar dat bleek mee te vallen. Er waren wel degelijk enkele vervelende problemen die ik echter allemaal zelf kon oplossen. Ik blij, want ben nu per jaar vele honderden euros goedkoper uit.

Wat is het punt? Mijn domeinnaam is verhuist naar een andere provider. Voorheen kreeg ik enorme hoeveelheden spam te verwerken. De anti-spam filters bij planet/kpn stelden geen reet voor. Ik kreeg er soms 3000 - 4000 per dag. De 'regels' in Mail waren inmiddels zo lang als een encyclopedie geworden. Zodoende  schafte ik SpamSieve aan en de aantallen liepen meteen terug naar enkele honderden per dag. Door de 'leerfunctie' daalde dat alras verder tot enkele tientallen spam's per dag. Totdat opeens de spam's weer razendsnel begon op te lopen, waarschijnlijk door een truc van de verzenders om spamfilters te ontlopen. Maar sinds ik mijn domeinnaam verhuisde heb ik vrijwel geen spam meer, hooguit 5 tot 10 per dag! Wie kan mij uitleggen hoe dat kan, want de domeinnaam en dus de emailadressen zijn exact hetzelfde gebleven?


PS. Voor de allerleuksten onder ons: nee, ik voel me nu niet opeens eenzaam en zit zeker niet te hengelen naar een 'warm' gesprek, kan het heel goed met mezelf vinden en ben heel blij van een groot deel van die bagger verlost te zijn.... ik vraag me alleen af hoe dit technisch mogelijk is.

Van duizenden spam's naar 5 tot 10 per dag
13 januari 2009 - 14:29    reactie #1
geplaatst door: Rien Doorn
Ik kan niet uitleggen hoe het komt dus door mij wordt je niet geholpen maar wat wel heel erg opvallend is, is het feit dat ook ik sinds een week of twee bijna geen spam meer krijg. Ik ben niet van provider geswitcht en ik zit in Engeland. Is dat puur toeval dan? Ik ben ook wel benieuwd naar mogelijke redenen maar ik wil wel graag dat het zo blijft als het nu is :cool:
Non, je ne regrette Rien
Van duizenden spam's naar 5 tot 10 per dag
13 januari 2009 - 14:30    reactie #2
geplaatst door: hans1111
beter spamfilter bij je nieuwe host?
alles wat mooi is, is waard om gezien te worden (vrij naar Shaw)
Van duizenden spam's naar 5 tot 10 per dag
13 januari 2009 - 14:39    reactie #3
geplaatst door: marksch
Hoi Rudolf,

De meeste web hosting services weigeren e-mails waarvan de headers niet in orde zijn. Als bijvoorbeeld onduidelijk is waar een mailtje vandaan komt, kan dat geweigerd worden, nog voordat het mailtje bij jouw eigen spam filter op de server aankomt. Op die manier voorkomen hosting services dat hun server onbereikbaar wordt als gevolg van een mail bom.

Veel Nederlandse aanbieders van internetverbindingen willen dat je voor die service extra betaalt en schakelen dus elke vorm van filteren uit, tenzij je betaalt. Ik krijg op mijn eigen domein economy-x-talk.com nauwelijks spam, terwijl ik via mijn Online account 60 spam mailtjes per dag krijg. Overigens krijg ik via mijn oude Zonnet account ook bijna geen spam (maar pas op, de huidige eigenaar van Zonnet, Tele2, vraagt nu ook geld voor "veilig internetten"). Ik betaal nooit voor spam filters, want ik vind dat dit gewoon standaard van de dienst hoort uit te maken.

Groet,

Mark

Van duizenden spam's naar 5 tot 10 per dag
13 januari 2009 - 14:42    reactie #4
geplaatst door: hitchhiker
Laat dat beter maar weg. Vorige host had geen spamfilter. Er komt natuurlijk wel eens een mailtje doorheen, misschien ook 2, maar absoluut geen duizenden op een dag. Alleen te verklaren door het feit dat er gewoon totaal geen enkele barriere was.

Weet je zeker dat je een spamfilter voor mail op dat domein had?

Van duizenden spam's naar 5 tot 10 per dag
13 januari 2009 - 14:53    reactie #5
geplaatst door: Rudolf
@ hitchhiker

Ik had bij planet inderdaad een spamfilter, maar weet niet meer of die gratis was of dat ik daarvoor moest betalen. Ik ben het overigens met @marksch eens dat een spamfilter standaard bij de dienst aanwezig behoort te zijn.

Van duizenden spam's naar 5 tot 10 per dag
13 januari 2009 - 15:40    reactie #6
geplaatst door: JoghoJogho
De ene provider is de andere niet. Bovendien bestaat er niet zoiets als gratis. Uiteindelijk maakt de provider kosten om spam te weren en die moet hij ergens terugverdienen. Ik vind wel dat de provider gewoon een all-in prijs moet rekenen.

Ik zit zelf bij Solcon (service- en prijsniveau van XS4ALL) en heb sinds augustus 146 spammailtjes in mijn spam box op mijn Mac. Dat zijn zakelijke spam mailtjes aan mijn zakelijke e-mailadres gericht dat men waarschijnlijk bij de KVK heeft opgeduikeld. Dus geen viagra en soortgelijke spam.
In mijn spam box online heb ik dan nog een paar honderd viagra spam mailtjes e.d. deze loop ik af en toe eens door om te zien of er geen echte mail is blijven hangen. Dat valt dus reuze mee.

Grote, arrogante providers proberen je overal apart voor te laten betalen. Als je bij een goede provider gaat zitten, dan heb je een all-in prijs. De provider heeft zelf ook heel veel last van spam omdat hij alles wat zijn netwerk binnendruppelt moet afrekenen/betalen.

MacBook Pro 15" 2,2 / 4 Gb / 750 Gb - MacPro 2,66 / 5 Gb / 250 Gb - Mac Mini Core Solo 1,5 / 2Gb / 250 Gb - MacBook Pro 13" 2,26 / 2 Gb / 160 Gb / MacBook Pro 13" 2,3 I5 / 4 Gb / 320 Gb / SL - iPhone 4 16 Gb
Van duizenden spam's naar 5 tot 10 per dag
13 januari 2009 - 17:10    reactie #7
geplaatst door: Paulus Morssink
Bij mij precies hetzelfde verhaal. Bij Planet kreeg ik een stortvloed aan spam. Volgens hen hadden ze een gratis filter, maar daar heb ik nooit iets van gemerkt.
Sinds ik bij Webreus ben zijn de aantallen dramatisch teruggelopen.

Maar misschien moet je ook rekening houden met het feit dat een maand of zo geleden ergens in Amerika een provider is opgerold die verantwoordelijk was voor het doorsluizen van miljoenen spamberichten per dag. Details weet ik al niet meer, dat kun je makkelijk terugvinden, denk ik.

Van duizenden spam's naar 5 tot 10 per dag
13 januari 2009 - 18:27    reactie #8
geplaatst door: Sypie
Vergeet ook niet dat de laatste tijd een paar grote spammers opgepakt zijn... Ook dit helpt natuurlijk bij het verminderen van de aantallen.
Van duizenden spam's naar 5 tot 10 per dag
13 januari 2009 - 22:41    reactie #9
geplaatst door: hitchhiker
De hoeveelheid spam verminderde toen tot pakweg 50%, dat is wat anders dan tot 1%.
Overigens is volgens mijn mailbox het effect van het opheheffen van dat botnet al weer zo goed als weg. Ik ben weer praktisch terug op het niveau van vóór die actie.
Van duizenden spam's naar 5 tot 10 per dag
14 januari 2009 - 08:10    reactie #10
geplaatst door: PS-MacGek
Even een ander geluid over Planet.
Niet omdat ik zo'n fan ben van Planet, maar omdat ik op het vlak van Planet's spamfilter een andere ervaring heb dan de berichten die hier over Planet staan.

Sinds Planet een gratis Spamfilter heeft staat deze bij mij aan.
Tot voor kort werden de spamberichten (ong. 100/dag) automatisch gefilterd.
Sinds het oppakken van een grote spammer in Amerika is dit gedaald tot 1 à 2 spamberichten per dag.
Ook die worden door Planet keurig in de spam-map geplaatst.
Ik krijg nog steeds geen spam in mijn mailbox.

MacBook Pro Retina 16" M3 Pro (2024), MacBook Pro Retina 16" Intel (2019), Mac Studio M1 (2022), Mac mini (2018), Mac mini (2012), iPad Pro 11" M1, iPhone 11.
Avatar made by Dale Humphries
Van duizenden spam's naar 5 tot 10 per dag
14 januari 2009 - 09:00    reactie #11
geplaatst door: Vitruvius
Ik denk dat het combinatie is van verschillende factoren.
Standaard lees ik ALLE mail in van al mijn accounts via mail, dus ook de spam. Wat vb yahoo als bulk (spam) beschouwd dus ook. Een aantal maanden geleden had ik een stortvloed aan spam en had ik -tig regels in mail om het beheersbaar te houden (vooral opletten dat een regel geen echte mail gaat tegenhouden). Nu heb ik twee regels 1) sorteren in mapjes op basis van herkomst (is een groep van regels) en spam als laatste regel (= komt niet voor in adresboek of geadresseerden). Nu kan ik per dag de echte spam op één hand tellen.

oorzaken zijn volgens mij dat er inderdaad één ISP (McColo) door alle andere ISP's is geblokt, en die ISP was verantwoordelijk voor 2/3 van de spam. Vervolgens gaan ISP's zelf ook filteren op idd slechte headers van zowel te verzenden als ontvangen mail om hun servers niet te overbelasten en, belangrijk, om te voorkomen dat ze zelf door andere ISP geblokt worden vanwege het versturen van spam. En het is goedkoper om dat voor alle klanten te doen dan voor elk afzonderlijk te bepalen, die wel, die niet. Tot slot gaan ISP's zelf dus sneller andere ISP's blokkeren.

Software om windows computers te beschermen tegen het worden van een bot heeft denk ik minder impact, samen met het groeiend marktaandeel van de Mac en het feit dat Vista veiliger (is niet het zelfde als veilig) is dat de vorige versies van Windows.

Vervolgens gaan meer bezitters van een botnet ook andere markten opzoeken. Spam sturen is gemakkelijk en brengt nog geld op ook, maar je botnet is wel continu zichtbaar en dus kwetsbaarder. Ik denk dat meer botnets gebruikt gaan worden voor specifieke DOS-aanvallen. vb zo zou het jammer zijn moest de website van CES onbereikbaar zijn tijdens CES. Dus via dreigbrieven gaat een botnetbezitter zo aan geld komen.

Archaeology is fun, opgraven is afzien! MacBook Pro, iMac, iPhone, iPad.
Ergens in de evolutie is er iets gigantisch fout gegaan.