Voor de kenners onder jullie,
Elk jaar versturen we een 10-tal keren een mailing naar onze klanten.
Het gaat hier om een 900-tal adressen.
Hiervoor gebruik ik direct mail.
Ik verstuur deze mailing via mijn SMTP server (relay.skynet.be).
(Je hebt ook de optie om direct naar de ontvanger te sturen)
Alleen merk ik dat na zo een mailing, ik voor een tiental minuutjes geen mail kan versturen. Na een 10-tal minuten lukt het weer wel.
Ik vermoedde dat dit een soort beveiliging van Belgacom is om SPAM tegen te gaan. Ik heb naar Belgacom gebeld voor informatie hierover en daar wist men te zeggen dat Belgacom inderdaad steeds strenger wordt aangaande de relay-servers.
Op mijn vraag "Hoe pak ik dit dan best aan?" kreeg ik volgend antwoord.
- We zouden een ptr record moeten aanmaken
- We zouden een spf-record moeten aanmaken
- Onze mailserver wat aanpassen
- En dan mails versturen via mail.naamvanbedrijf.extensie
Dit zou moeten voorkomen dat we ooit op een black list komen te staan.
Ik heb dit doorgegeven aan onze IT verantwoordelijken en die wisten me te vertellen dat dit onzin is.
- Zonder prt-record is een domein waardeloos. Dat zouden we al hebben en is trouwens iets wat Belgacom zelf aanmaakt. Bovendien zou dit niets mat mailen speciefiek te maken hebben, maar geeft enkel de locatie van de server.
- Een spf-record zouden we ook al hebben, alsook een specifieke smtp-server.
Kortom deze info die ik van Belgacom kreeg, is niet relevant want het zijn vereisten voor elke mailserver en bovendien zou dit niet beletten dat je op een balck list kan komen.
Dus mijn vraag aan de kenners, of ervaringdeskundigen
Hoe pakken jullie electronische mailings aan?
900 adressen is nou niet zo denderend veel, maar ik zou niet willen dat we toch op een black list komen aangezien dan niemand meer in het bedrijf kan mailen. En het blijkt moeilijk om van die lijst te geraken.
Welke stappen zetten jullie?
Welke instellingen gebruiken jullie?
Hoe een electronische mailing verzorgen/versturen?
Dank je
Tom