Wat ik met bovenstaande opmerking bedoel is het volgende:
Mensen laten alleen maar iets weten als ze ontevreden zijn, want dat verwacht je niet. Een goede ervaring is normaal en dus niet interessant om te vertellen.
Kortom, volgens mij zijn alle consumenten-ISP's allen even goed of slecht. De helpdesk kan weleens verschillen, maar vaak is het toch ook de klant die debet is aan het probleem. Verkeerde instellingen e.d. Een 'goede' helpdesk, tsja.. wat is goed? Een goede helpdesk is volgens mij dat men met zowel onervaren als met erg ervaren klanten goed overweg kan.
Zelf heb ik al jaren Chello Classic en ik ben daar erg tevreden mee. Over Chello hoor je alleen maar slechte dingen, logisch: tevreden klanten blijven klant en hoor je niet.
En prijstechnisch gezien hebben de kabelproviders een streepje voor: meer snelheid voor minder geld.
Tip: let op acties, laat je niet afschrikken door 'tijdelijke acties'. Er zijn altijd wel acties, bij UPC krijg je bijvoorbeeld korting (internet + tv + telefonie = nog meer korting).
Er zijn wel degelijk verschillen tussen ISP's, verschillen die ook heel goed objectief te meten zijn. Organisaties als de Consumentenbond, Tros Radar en Vara's Kassa besteden daar regelmatig aandacht aan. Men kijkt dan naar de technische kwaliteit van de verbindingen, de beschikbaarheid en het aantal storingen van ADSL- of kabeldiensten (gegevens die uit een vast panel van gebruikers worden verkregen) en natuurlijk de kwaliteit van de helpdesk.
En wat betreft je stelling over negatieve ervaringen die zeven maal vaker zouden worden doorverteld dan positieve ervaringen: ik heb geturfd, en het aantal positieve uitingen over providers overstijgt in deze thread ruimschoots het aantal negatieve uitingen: ik heb 12 positieven geteld over XS4ALL, Demon, KPN ADSL Direct, Tiscali en chello (jijzelf), en slechts één negatieve.
Overigens heb ik juist geleerd dat de mens juist geneigd is de positieve ervaringen in zijn leven beter te onthouden dan negatieve. Dat kan ik maar slecht rijmen met jouw stelling.
Maar goed, laten we bovenstaande even allemaal opzij schuiven en aannemen dat je stelling klopt. We horen dan ook zeven maal vaker negatieve dan positieve uitlatingen, zou je denken. Maar als ik dan het aantal negatieve uitlatingen ga turven, dan zie ik plotseling toch verschillen. Over de ene provider wordt vaker geklaagd dan over de andere. Mag ik dat aantal nemen als maatstaf voor de kwaliteit? Dus hoe minder negatieve dingen, hoe beter?
Zo niet, dan helpt de volgende anekdote misschien wat. Twee jaar geleden was ik chello na de zoveelste storing he-le-maal zat, en omdat ik hen telefonisch niet kon bereiken toog ik naar het UPC Service Center dat hier in Leeuwarden zit.
Wie schetste mijn verbazing? Het was er druk. Smoordruk. Allemaal mensen in de rij om geholpen te worden! Zou het gratis zijn? Met het zweet op het voorhoofd werkte een man achter de balie, en allengs werd me de situatie duidelijk - al die mensen daar waren er met het zelfde doel als ik: ze wilden van UPC af. Er kwamen mensen met plastictasjes waarin decoders en modems zaten. Daad bij het woord.
Ik kan me niet voorstellen dat ál die mensen (het waren er zo'n tien tot vijftien) collectief ongelijk hadden. En ik weet zeker dat als ik ze toen had gevraagd: "Denkt u dat alle ISP's even goed of slecht zijn?" ze met een beslist 'Nee!' hadden geantwoord.
Maar ja. Ik weet het niet zeker. Ik heb het ze niet gevraagd.
Toivo.
(Bewerkt door Bomb om 14:46, 27-10-2004)
ISS om 18:24, 26-10-2004Negatieve ervaringen worden zeven maal vaker doorverteld dan positieve ervaringen.
Dat in combinatie met alle pro-XS4ALL-geluiden zet XS4ALL nog meer in het zonnetje!
Turver (ook een zeer tevreden XS4ALL-gebruiker)
erik bannenberg om 20:22, 27-10-2004al bijna 10 jaar zeer tevreden over xs4all, en ze snappen ook nog eens iets van mac...
Dat is helemaal waar, hun Macsupoort is super.
(Bewerkt door daankragt om 14:20, 28-10-2004)
daankragt om 14:18, 28-10-2004wij hadden eerst Solcon maar de rekeningen klopte voor geen snars, gaan binnenkort over op planet internet.(Bewerkt door daankragt om 14:20, 28-10-2004)
Weet je dat zeker.........??? Voor XS4ALL zat ik bij Planet. Mijn ervaring met hun is dat als je ze echt nodig hebt, of bij het nakomen van gemaakte afspraken ze niet thuis gaven! (Is wel zeven jaar geleden.....)