Mail probleem
3 augustus 2017 - 17:56   
geplaatst door: jenteke
Hallo allemaal,

Ik zit met een vervelend probleempje, en hoop er toch eens een oplossing voor te vinden.  Hopelijk kunnen jullie me helpen.


Ik maak van gmail en yahoo gebruik.  Telkens ik de router reset (Cisco router) begint mijn mac (os siërra 10.12.6) alle mailaccounts te synchroniseren en werkt alles hoe het hoort te werken (toevallig achter gekomen), maar na een bepaalde tijd ( enkele dagen) stopt dit plots en weigert hij nog verbinding te maken met yahoo en gmail.  telkens foutmeldingen van time out kan geen verbinding met de server maken.  Ik heb reeds contact gehad met apple zonder resultaat.  ze hebben me een nieuw profiel laten aanmaken, alles verwijderen en terug nieuwe accounts toevoegen, paswoord van de mailaccount laten veranderen, andere SMTP en poort instellingen, reset van de NVRAM en PRAM, terug naar fabrieksinstellingen laatste update etc.: zonder resultaat.  Ik werd er hoorndol van, tot ik toevallig voor een ander probleempje de router moest resetten (terug een wifi netwerk configureren): hij begon zelf terug verbinding te maken en de mails binnen te halen.  Dus de instellingen van de accounts op de mac kloppen, maar welke instelling op de router moet ik aanpassen zodat het niet na een paar dagen weer hetzelfde is?
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, en dat er iemand een ingeving heeft.

Groeten,
Jente

Mail probleem
3 augustus 2017 - 19:40    reactie #1
geplaatst door: MacFrankie
Waardoor heeft je router problemen? Heeft je modem problemen om de verbinding stabiel te houden? Gebruik je goede kwaliteit kabels? Is alles goed aangesloten? Heb je een antenne versterker als je een kabelmodem hebt?
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Mail probleem
3 augustus 2017 - 19:41    reactie #2
geplaatst door: MacFrankie
Overigens, welkom op dit mooie forum!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Mail probleem
3 augustus 2017 - 20:49    reactie #3
geplaatst door: jenteke
Ik ga proberen  :cheesy:  zo goed mogelijk te antwoorden maar ik ben nu niet bepaald de expert op vlak van netwerken etc.  Mijn opstelling is als volgt: Telenet modem ->Cisco router (dient vnl om wifi te creëren en als hub (waar oa de NAS, Ip camera,... op zit aangesloten). De problemen die de router geeft: eigenlijk geen (voor zo ver ik weet): de reden van reset is omdat ik Apple TV op geen enkel manier door zijn installatie kreeg zonder die reset (kreeg tijd/datum niet ingesteld).  De router is wel al een kleine 8 jaar oud.  Gemiddeld zitten er een 10-tal gebruikers op te werken. Model is Cisco WRT110.

Kan het dan dat als hij zijn verbinding verliest dat je plots geen toegang meer hebt tot je accounts? Want hij maakt toch sowieso steeds opnieuw verbinding als je de laptop sluit/opent..niet?

oh ja: alles is hier via wifi (behalve 2 tvs die zitten op Powerline adapters) niets via kabel (buiten binnenkomende naar de telenet modem (provider) en tussen telenet en router (afstand: 10cm)).

hopelijk ben je iets met deze info :smile:  

Mail probleem
3 augustus 2017 - 21:08    reactie #4
geplaatst door: MacFrankie
Jouw router is bijna 10 jaar oud. Deze heeft geen ondersteuning voor de nieuwste standaarden en protocollen. De nieuwste WiFi standaard die hij ondersteunt is de draft n standaard. Dat was nog voordat de n standaard een standaard werd. Misschien kun je de officiële n standaard door een firmware update krijgen.

Ook mist jouw router bijvoorbeeld WPA2, wat de communicatie met nieuwere apparaten kan bemoeilijken.

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, en ik kan ook niet garanderen dat dit het probleem oplost, maar ik denk dat je het beste af bent met een nieuwe router. Vergeet dan alles goedkoper dan €50, dat is meestal niet het beste.

Iets wat gratis is, en mogelijk je problemen oplost of zeker vermindert, is een firmware update.

Succes ermee, en laat van je horen als je hulp nodig hebt.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Mail probleem
3 augustus 2017 - 21:24    reactie #5
geplaatst door: MacFrankie
Ik heb net de officiële datasheet van de Linksys bekeken, en zag dat hij helemaal geen WiFi n ondersteunt, dus ook niet de draft versie. WiFi g is absoluut onvoldoende voor streaming video. Eigenlijk is dat onvoldoende voor bijna alles.

Mijn advies: koop een nieuwe router!

Hier vind je wat modellen:
Tweakers routers

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Mail probleem
3 augustus 2017 - 21:41    reactie #6
geplaatst door: jenteke
vooreerst bedankt voor de snelle reacties en hulp!! :thumbs-up:

Houd die router dan bepaalde communicaties plots tegen waardoor ik enkel de mailaccounts niet meer kan bereiken?  Want oorspronkelijk was ik meer aan een tijdsinterval aan het denken (ook al heb ik er geen verklaring voor) omdat het altijd even werkt na reset.  Of zou het zijn dat hij echt op maximale "kracht" werkt en het soms gewoon te veel is (streamen van Netflix etc).  Die vragen zijn puur uit interesse en om bij te leren, zeker niet om uw oplossing in vraag te stellen!

Ik volg je verhaal van nieuwe router volledig, maar kan je misschien zeggen waarop ik best let bij de aankoop (gezien de situatie wat hij moet kunnen) en welke merken wel en welke zeker niet (Dlink is voor mij geen optie: 2 gehad en na 1 jaar klaar voor de vuilbak).
Nogmaals bedankt voor de moeite!

Mail probleem
3 augustus 2017 - 22:19    reactie #7
geplaatst door: MacFrankie
Graag gedaan!

Het kan van alles zijn. Modem en router kunnen onderling communicatie problemen hebben, modem kan af en toe automatisch resetten wegens verloren verbinding of updates van je ISP en je router herstelt zichzelf niet,...

Als je Netflix via de powerlines kijkt, dan zal je geen probleem met de bandbreedte hebben, 100 Mbps die de lan poorten maximaal aankunnen is ruim voldoende voor Full HD.

Goede merken zijn TP Link, Linksys, Asus, Netgear,...  Vergeet de goedkope routers van een paar tientjes, en te dure (>€200) zijn vaak overkill, je bent dan meestal beter af met 2 routers op verschillende plekken als je beter bereik nodig hebt. Rond de €100 heb je redelijk wat keuze.

Let op WiFi AC en N, en op tegelijkertijd 2,4GHz en 5GHz netwerken.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Mail probleem
3 augustus 2017 - 22:30    reactie #8
geplaatst door: ScoobyDoo
Afhankelijk wat ze aanbieden, maar soms geeft een provider zomaar/gratis een nieuw modem. Even belletje doen, zeggen dat modem onvoorspelbaar werkt en luisteren welke oplossing zij kunnen geven.

Het is goed om te weten of de problemen op alle computers zijn, of alleen die ene. Als de problemen zich voordoen op alle systemen op hetzelfde tijdstip, steunt dit de analyse. Is het alleen die ene computer, kan het alsnog de router zijn, maar is het verstandig ook naar andere onderdelen te kijken. Sluit ook Het modem niet uit....

Mocht je er zelf een kopen, goed kijken of het model dat je voor ogen hebt wel de juiste aansluitingen EN protocollen heeft. En de provider moet jou kunnen vertellen welke dat zijn...

Ik heb zelf hele goede ervaringen met Draytek
http://www.draytek.com/en/products/router/broadband/
Zijn goed in te stellen via webinterface en werken snel en betrouwbaar.

Maar ieder zal zo zijn voorkeur hebben.

Mail probleem
3 augustus 2017 - 23:46    reactie #9
geplaatst door: MacFrankie
Ik zou het modem door de ISP laten leveren, die is dan ook verantwoordelijk voor de updates...
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!