Mac met pc verbinden lukt niet
7 november 2016 - 21:16   
geplaatst door: Macbommel
Beste mensen,
Er is een probleem van mijn MacPro die niet wil samenwerken met een windows 10 pc
Ik zal het trachten duidelijk te beschrijven
ik heb een Mac Pro gekoppeld aan een Fritzbox modem. Daarnaast is er een laptop met windows 10. ook die is met de Fritzbox verbonden en doet het goed.
Naam van net netwerk is workgroup de pc ziet de Mac en ik kan vanuit de pc naar de bestanden van de mac.
Op de mac zie ik de naam van de pc computer en als ik daarop klik dan verschijnt er een window met de vraag naar gebruikersnaam en een wachtwoord. Goed de pc heeft 1 gebruiker Eva en 1 wachtwoord abc (bv) Als ik dat in het windowtje invul accepteert hij het niet.
Ook via het menuschermpje van finder als ik naar "Ga" ga en daar naar "zoek server" dan ziet hij de pc wel en vervolgens hetzelfde verhaal.
Kortom ik snap iets niet. Firewall is uitgeschakeld. volgens mij zijn netwerkinstellingen goed. De netwerkprinter werkt bv van beide computers uit prima.
Ik hoop dat er iemand is die me alsnog uit de brand kan helpen.
met dank vast
Met vriendelijke groet,
Peter
Mac met pc verbinden lukt niet
7 november 2016 - 21:44    reactie #1
geplaatst door: Flix
Staat er wel het nodige op 'gedeeld' op die Windows laptop?
Mac met pc verbinden lukt niet
8 november 2016 - 01:44    reactie #2
geplaatst door: cyrano

Citaat
Macbommel om 21:16, 7-11-2016Naam van net netwerk is workgroup de pc ziet de Mac en ik kan vanuit de pc naar de bestanden van de mac.

Het kan dat je netwerk "workgroup" heet. Maar ik vermoed eigenlijk dat je daar de WORKGROUP ziet.

Windows PC's hebben nog iets extra's nodig om te verbinden en dat is de workgroup. Soms staat die op workgroup (even veronderstellend dat je geen Nederlandstalige windows hebt), maar ik weet niet precies wat de default is onder Win 10. Onder XP is dat bv. MSHOME voor XP Home en WORKGROUP voor XP Pro. Altijd alles in hoofdletters, natuurlijk. Als je dat dus met kleine letters schrijft, gaat dat al niet werken.

Hoe je op de Mac je workgroup instelt (alleen nodig voor Windows) hangt af van je OSX versie. Welke versie draai je?

Als je van de PC naar de Mac verbindt, gebruik je Samba en dan is een workgroup niet nodig.

I'd tell you a UDP joke but you might not get it.
Mac met pc verbinden lukt niet
8 november 2016 - 09:56    reactie #3
geplaatst door: fred44nl
"vroeger" was het zo, dat je 2 verschillende manieren had om een schijf of een folder te sharen:
gewoon en geavanceerd (misschien waren /zijn die namen anders).
bij de 1e manier hoefde je geen naam/wachtwoord in te vullen, bij de 2e wèl.
een andere voorwaarde is, dat de windows-gebruiker een account mèt wachtwoord heeft.
èn degene die inlogt, moet ook een account hebben op de windows pc.

dit schiet me zo even te binnen.
maar ja, een mens wordt oud en windows ligt in het verleden :)

 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina