geplaatst door: Paulus Morssink
Voor mijn webhosting maak ik gebruik van Webreus. Via hen gebruik ik mijn e-mail adres paulus@achternaam.nl .
Account-instelling in Entourage volgens voorschrift van Webreus:
pop3.achternaam.nl
imap@achternaam.nl
smtp@achternaam.nl

Tot voor kort had ik Telfort als telefonie/internet-provider, maar ben sinds een maand overgestapt op all-in-one van Ziggo. Werkt allemaal prima.
Telefoon werd al snel overgeschakeld, e-mail via Telfort zou tot vandaag lopen.
En kijk: sinds vandaag kan ik dus niet meer e-mailen.

Van alles geprobeerd aan te passen, in de accountsettings van zowel Entourage als Mail, maar niets helpt.
Een uur lang ondersteund door de dienst ZiggoPlus (65 cent per minuut, maar ze doen het professioneel, met behulp van Netview) - ook zij krijgen het niet voor elkaar.

Gekker nog: zelfs via Webmail van Webreus kan ik niet bij mijn mail komen.

Iemand hier ervaring mee?
De gouden tip?

Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
3 januari 2011 - 18:12    reactie #1
geplaatst door: Sypie
Jep, zoek even naar de SMTP server van Ziggo. In Mail moet je de uitgaande server veranderen van SMTP.telfort.nl naar SMTP.ziggo.nl(?) Of welke SMTP server Ziggo ook maar gebruikt.

Providers blokkeren vaak andere SMTP servers in verband met misbruik van hun mailservers voor spammers.

Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
3 januari 2011 - 18:23    reactie #2
geplaatst door: MacFrankie
@Paulus: als je er via webmail niet meer bij kunt, dan is de mailbox waarschijnlijk off line gehaald.

@Sypie: SMTP is alleen voor uitgaande mail. De meeste providers blokkeren verkeer naar hun SMTP servers als de client niet op hun netwerk zit, en sommige providers blokkeren zelfs al het verkeer naar poort 25, tenzij het naar hun eigen SMTP server is.

In dit geval heeft het denk ik niks met settings te maken, bel Webreus maar eens. Misschien heeft die als een soort beveiliging ingesteld dat je via een Telfort netwerk je mail benadert. En dat doe je nu niet meer.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
3 januari 2011 - 18:36    reactie #3
geplaatst door: Paulus Morssink
Dank voor het meedenken!

Ik voel me altijd redelijk dom als het over dit soort onderwerpen gaat. Zo kan ik er nog steeds niet de vinger achter krijgen wat nu precies de taakverdeling is tussen Webreus en Ziggo (heten ze niet allebei providers?), of ik het ook met één van beiden af kan, en langs welke route de in/uitgaande mailberichten lopen.

Zoals gezegd: van Webreus moet ik pop en smtp instellen op mijn eigen domeinnaam. Vervang ik dat trouwens door ziggo dan kom ik niet verder.

Het lijkt me ook waarschijnlijk dat het aan een instelling bij Webreus ligt. Dat ze veiligheidshalve alleen contact via Telfort toestaan, daar kan ik me iets bij voorstellen, ik wist niet dat een dergelijke check bestond.
Ik heb ze inmiddels bericht gestuurd (je kunt ze niet bellen) dus nu is het afwachten.
Mijn hoop was intussen dat iemand hier het al eerder bij de hand had gehad.

Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
4 januari 2011 - 09:40    reactie #4
geplaatst door: MacFrankie
Ik zit op Ziggo, en ik kan voor Gmail en Hotmail gewoon de SMTP servers van Gmail en Hotmail opgeven.

Maar aangezien je webmail ook niet meer werkt, zou ik toch eens contact opnemen met Webreus!

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
4 januari 2011 - 12:08    reactie #5
geplaatst door: Paulus Morssink
:confused:
Kreeg ik vanochtend vroeg eerst nog een nietszeggend antwoord van Webreus ("zorg dat alles goed staat ingesteld"), vroeg ik daarna of ze zich niet even écht over het probleem wilden buigen, kreeg ik zojuist te horen dat ze gisteren een HD-crash hadden en nu bezig zijn te redden wat er te redden valt...

Zal ik wel weer op mijn geweten hebben. :dozingoff:

Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
4 januari 2011 - 12:56    reactie #6
geplaatst door: fred44nl
een HD-crash en hun service werkt niet meer ??
zeker nog nooit gehoord van redundancy ??
iets van raid5 zou toch wel het minste zijn.
misschien tijd voor een andere provider :)
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
4 januari 2011 - 13:11    reactie #7
geplaatst door: MacFrankie
@fred44nl: Als je systeem (web server) crasht, dan kun je niet bij je data komen. RAID5 beschermt je data alleen tegen de crash van een enkele schijf.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
4 januari 2011 - 14:33    reactie #8
geplaatst door: fred44nl
@MacFrankie
maar er staat toch: "dat ze gisteren een HD-crash hadden"
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
4 januari 2011 - 14:40    reactie #9
geplaatst door: DiskMac
Kan dit niet te maken hebben dat er bij Heerhugowaard glasvezelkabels van Ziggo zijn doorgeknipt door vandalen? Grote delen van Noordholland, w.o. twee ziekenhuizen, hebben zonder TV, internet en telefoon gezeten en zitten dat deels nog steeds.

dM

iMac Intel 27"(eind 2013), 3.2 GHz, i5, 16 GB intern, HD 3 TB Fusion | High Sierra | 2 MacBooks (2017) (dochters) | Airport Time Capsule 3TB | MacBook Pro (vrouw) | iPhone 5s
Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
4 januari 2011 - 14:47    reactie #10
geplaatst door: Dorkiban

Citaat

Zal ik wel weer op mijn geweten hebben. :dozingoff:

lool :woot:

Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
4 januari 2011 - 15:30    reactie #11
geplaatst door: Paulus Morssink
... lol die nog steeds voortduurt...

Ze hadden wel sneller in de lucht kunnen komen door een back up te plaatsen, maar ik kreeg de volgende boodschap:


   -------------------------------------------------------------------------------------------
   De harde schijf is gecrasht op 3-1-2011.
   Hierdoor is de server uitgevallen.

   Nu zijn wij aan het proberen om de data te redden van de disk.
   Dat is beter dan een backup terugzetten, omdat de backup enkele dagen oud is.

   Helaas duurt het redden van data erg lang, omdat diskcontroles zeer traag lopen.
   Zo snel er nieuws is laten wij het weten.
   -------------------------------------------------------------------------------------------

Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
4 januari 2011 - 18:50    reactie #12
geplaatst door: Robert
Dat lijkt me dan meteen een goede aanleiding om over een andere hosting-provider (dus die voor je website = Webreus) na te gaan denken...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
5 januari 2011 - 12:05    reactie #13
geplaatst door: Paulus Morssink
Tja, ik herinner me dat ik destijds goede redenen had om voor Webreus te kiezen; veel capaciteit en mogelijkheden, voor een lage prijs.
Uiteindelijk blijk ik maar heel weinig gebruik te maken van die faciliteiten. Daarbij komend nadeel vind ik dat je m.i. een nerd moet zijn om wegwijs te worden uit alle opties, keuzes, programma's, instellingen, URL-adressen, wachtwoorden etc. Voor de meest eenvoudige wijzigingen in instellingen moet ik weer opnieuw op zoek naar hoe het ook weer allemaal moet, en raak dan weer het spoor bijster.

Waarbij ik overigens geen idee heb of andere hosting-providers daar gebruiksvriendelijker in zijn.
Iemand een tip?


Laatste melding:

-------------------------------------------------------------------------------------------
05-01-2011 09:00   
Update4: Het kopieren van de data zal normaal gesproken nog maximaal 12 uur duren waarna de diensten on-line komen. We hopen natuurlijk dat het sneller gereed is.

05-01-2011 06:45
Update3: De data wordt nu al geruime tijd geexporteerd naar een nieuwe schijf. Dit gaat helaas nog lang duren.

04-01-2011
Update2: De disk is beschadigd, maar het is nog niet duidelijk of de data gered kan worden, de diskcontroles lopen nog steeds.

03-01-2011 18:00
Update: er wordt gepoogd de data van de harddisk te herstellen, voordat een backup wordt teruggezet

03-01-2011 15:00
Harde schijf is defect, hardware wordt vervangen
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
5 januari 2011 - 20:14    reactie #14
geplaatst door: paulusch
Met hetgeen ik zo lees in jouw updates lijkt mij elke andere provider de beste keus.
Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
6 januari 2011 - 07:15    reactie #15
geplaatst door: Paulus Morssink
Hè, hè, vanochtend draait de handel eindelijk weer normaal.
We zijn 2,5 dag verder.

Hoezo, Paulusch, is dit dermate abnormaal?
Shit happens - of mag zoiets eigenlijk niet voorkomen?

Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
6 januari 2011 - 08:24    reactie #16
geplaatst door: Esquare
Alle waar naar zijn geld.
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
6 januari 2011 - 10:16    reactie #17
geplaatst door: fred44nl
je zult maar een bedrijfje hebben, dat grotendeels van internet en alles wat daar bij hoort, afhankelijk is.
dan hang je gewoon, zo simpel is dat.
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
6 januari 2011 - 10:26    reactie #18
geplaatst door: MacFrankie

Citaat
fred44nl om 14:33, 4-01-2011
@MacFrankie
maar er staat toch: "dat ze gisteren een HD-crash hadden"

Klopt, maar een HD crash leidt vaak tot een systeemcrash (data is vaak gemirrord of RAID5, de systeemdisk is vaak niet gemirrord).

Als ik een professionele dienst aan zou bieden, zou ik mijn data toch zeker veiligstellen, zodat klanten geen of zo weinig mogelijk data verliezen. Dus minimaal RAID5 en dagelijkse backups, en daarnaast ook een restore plan. Want heel vaak blijkt dat je niks kunt met je backups als er niet aan bepaalde randvoorwaarden voldaan is.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
6 januari 2011 - 10:28    reactie #19
geplaatst door: MacFrankie

Citaat
Paulus om 7:15, 6-01-2011
Hè, hè, vanochtend draait de handel eindelijk weer normaal.
We zijn 2,5 dag verder.
...

Typisch een bedrijf dat misschien wel backups maakt (alleen niet frequent genoeg), maar nog nooit een restore (test) heeft uitgevoerd. Het restore plan ontbreekt, en dat heeft geleid tot dit "drama".

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
6 januari 2011 - 10:46    reactie #20
geplaatst door: Esquare

Citaat
fred44nl om 10:16, 6-01-2011
je zult maar een bedrijfje hebben, dat grotendeels van internet en alles wat daar bij hoort, afhankelijk is.
dan hang je gewoon, zo simpel is dat.

Als je een (serieus) bedrijfje hebt, dat grotendeels van internet afhankelijk is, stap je niet naar Webreus of een van de andere dwergen. Zo simpel is dat dan ook weer.
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
6 januari 2011 - 11:29    reactie #21
geplaatst door: PS-MacGek

Citaat
Paulus om 7:15, 6-01-2011
Hoezo, Paulusch, is dit dermate abnormaal?
Shit happens - of mag zoiets eigenlijk niet voorkomen?

Yep, dit is abnormaal.
Ik heb het bij mijn provider ook wel eens gehad dat er een HD stuk ging.
1,5 uur later was alles weer in de lucht.

2,5 dag is absurd lang.
Het is niet te hopen dat de serviceverlener een Service Level Agreement heeft met een online verplichting van 99,5% of 99,9% en binnen 4 uur hersteld.
Als dat zo is, dan zitten ze nu al behoorlijk in de shit en dan is het jaar nog maar net begonnen.
 :wink:

MacBook Pro Retina 16" M3 Pro (2024), MacBook Pro Retina 16" Intel (2019), Mac Studio M1 (2022), Mac mini (2018), Mac mini (2012), iPad Pro 11" M1, iPhone 11.
Avatar made by Dale Humphries
Geen e-mail verkeer meer na overschakelen naar Ziggo ??!
8 januari 2011 - 17:50    reactie #22
geplaatst door: Paulus Morssink
De boodschap is aangekomen.

Resteert de vraag: iemand een tip voor een betrouwbaarder hosting provider, met gunstige prijs/prestatie-verhouding?

Liefst een die ook wat gebruiksvriendelijker is, ofwel: met een voor semi-deskundigen overzichtelijk aanbod van functionaliteiten plus begrijpelijke uitleg.
(Vóór mij mailing weer helemaal goed liep had ik nog een dag extra vertraging; ze hebben op een obscure plek wel wat instructies staan over de POP- en SMTP-instellingen voor diverse e-mail-programma's, maar nou weer net niet voor Entourage...)

(Bewerkt door Paulus om 17:55, 8-01-2011)