
Zie hoe onze data verkocht wordt
Het vergaren van data gaat allang om veel meer dan ‘alleen’ een profiel van één persoon opbouwen, het is allang mogelijk om er veel meer mee in kaart te brengen. Bijvoorbeeld door verzamelde data van ‘gratis’ menstruatie-apps
ongevraagd te gebruiken in de strijd tegen abortus.
Apple brengt dit uitstekend in beeld in de nieuwe commercial hieronder, waarin een jonge vrouw terecht komt in de veilingen van haar data. Daar kan ze een eind aan maken met App Tracking Transparency (
de functie voor transparante apptracking), Mail Privacy Protection (
Privacybescherming in Mail) en
privé surfen in Safari.
Daarbij slaat Apple nog één van de nieuwe functies om je privacy te beschermen over:
Privédoorgifte in iCloud (iCloud Private Relay). De reden daarvoor is simpel, die optie is op dit moment wel al een tijd beschikbaar, maar nog steeds in bèta-fase.
Mocht de aanpak in deze commercial je bekend voorkomen, bijna exact een jaar geleden bracht Apple een commercial uit die over hetzelfde onderwerp ging, deze kan je hieronder zien.
Apple is trouwens niet het enige bedrijf met de nadruk op privacy,
DuckDuckGo heeft net ook een commercial uitgebracht, met een vergelijkbare aanpak.
https://twitter.com/DuckDuckGo/status/1526555252236988419met dank aan forumlid ‘nnsa’, die dit nieuws als eerste meldde op het forum#Privacy #iPhone