[img=right]http://www.quarkstore.com/MercuryBlob/store_ppbox60.jpg[/img]Afgelopen dinsdag 25 januari was de marketing director Gavin Drake van
Quark Europa (UK) vanuit Engeland even komen overwaaien om aan te treden op het door
XCite en
TechnoDesign georganiseerde seminar "
Let's Talk" in het Vredenburg te Utrecht. De bedoeling was om het "nieuwe gezicht" van Quark te laten zien en een gesprek aan te gaan met de Nederlandse gebruikers.
Na een korte introductie beklom Gavin het podium en volgde een drie kwartier durende openbare boetedoening. Ondanks de monotone wijze waarop Gavin alle kwalijke zaken van het 'oude' Quark onderkende, liet hij meer dan duidelijk merken dat de leiding en sfeer bij Quark nu danig anders is dan een jaar geleden.
Met het stil terugtreden van de dominante en vaak arrogante directeur Fred Ebrahimi werd een tijdperk afgesloten. De nieuwe directeur Kamar Aulakh wil niets anders doen dan zo snel mogelijk van Quark weer een gezond en normaal werkend bedrijf te maken. Een bedrijf dat gewoon luistert naar haar klanten, de helpdesk-telefoon vlot aanneemt en innovatieve producten ontwikkelt voor een veeleisende markt. Drie dingen die Quark lange tijd niet meer deed - zo verwoordde Gavin tegelijk in eigen woorden de gebreken van het oude Quark.
Hij onderkende vrijwel alles: de slappe updates, de slechte support, het prijsbeleid, de kracht van de concurrentie, niks werd afgewimpeld. Hij toonde ook aan dat Quark het afgelopen jaar al flink veranderd is.
Met de forse uitbreiding naar 10 kantoren in de US, 5 in de EU en 3 in Azië begint de "corporate" aanpak van Kamahl vruchten af te werpen. In al deze continenten groeien teams die hun klanten ter plekke te woord staan. Door aanzienlijk meer en kundig helpdesk-personeel (in India) wordt sinds vorig jaar december de helpdesk binnen 20 seconden beantwoord, belt tweede-lijnsupport binnen een half uur terug en het mooiste van dit alles: het is en blijft GRATIS (doch Engelstalig).
De 1000 ontwikkelaars in India zijn druk in de weer met een XPress versie 7. Deze versie is volgens Gavin de eerste echte en belangrijkste update sinds de gouwe-ouwe versie 3 en zal zo goed als alles doen wat "de concurrentie" doet, en méér. Daarmee belooft Quark weer Gouden Bergen - zouden ze dit keer werkelijkheid worden? Hij mocht helaas NIKS toezeggen over features ("okay, fully compliant with OpenType") maar wist te melden dat hij zelf versteld stond van de mogelijkheden. Een andere tip van de sluier was dat het native versie 7-bestand in een XML-structuur wordt geschreven en geen "black-box" meer zal zijn.
De presentatie vervolgde met demo's van de nieuwe versie 6.5, waarin toch een aantal fraaie (nieuwe) functies zitten, zoals gesynchroniseerde tekst in Projecten, native PhotoShop-import, het verzamelen (voor service-bureau) van uitgesneden en met filters bewerkte illustraties, PostScript/PDF-ondersteuning via de "Harlequin/Jaws"-RIP. Maar deze vernieuwingen bleken eigenlijk ook weer een beetje "nieuwe kleren van de Keizer", want veel van deze technieken zijn in feite niets meer dan door Quark opgekochte, ingebouwde of gratis verstrekte extensies. Gavin gaf dat grif toe en gaf nogmaals aan dat versie 7 de grote verrassing moet gaan worden. Met diverse gratis extensies hopen ze de wachttijd enigszins te vergoeden. Zo is er bijvoorbeeld een "EPS/full-res" extensie onlangs verschenen en een nieuwe Tabel-extensie in aantocht.
Maar ware transparantie in PhotoShop (dus zonder paden) is nog steeds niet mogelijk en PDF blijft lastig om goed aan te sturen als ze buiten de waard (Adobe) moeten rekenen...
Een andere hoek waar Quark echter sterk in vertegenwoordigd is, zijn de producten voor 'verticale' markten, zoals het Quark Publishing System voor o.a. kranten- en tijdschrift-uitgeverijen (er komt trouwens een QPS-studio voor kleinere teams), Quark XClusive voor database-koppelingen t.b.v. Indigo print-on-demand apparatuur en talloze XML-oplossingen (in samenwerking met vele andere partners).
Quark kan 4 jaar lang teren op haar spaargeld, dus dat biedt voldoende reserve om geduldig te werken aan een ommezwaai en eventuele terugkeer. Maar erg lang moet het toch niet meer duren. De markt heeft namelijk minder geduld. Het publiek heeft genoeg van alle eerdere smoesjes en loos gebleken beloften.
Zou het dit keer anders zijn ?
Een ander gezicht, ja da's waar. "Let's Talk", ja graag.
En als ze zich nu eens eindelijk weer als een 'normaal' bedrijf gaan gedragen, dan is er nog steeds een plaats in de markt voor Quark. Maar de dominante positie die het bedrijf ooit had, hebben ze willens en wetens verlaten. "We're happy with the competition" zei Gavin. Het geeft hen inzicht in wat klanten willen, en ze doen er alles aan om dat te gaan bieden -
in versie 7...