[img=right]http://clogwog.net/cenvi/fotos/Thumbs/curry004_1.jpg[/img]Een beetje iPod-fanaat weet meteen waar ik 't over heb:
het automatisch (via je computer) ophalen van radioprogramma's, nieuwe hitjes en andere luisterwaardigheden die in de vorm van mp3-files bij de eersvolgende sync met je iPod naar je witte toverdoosje worden overgezet, klaar voor afspelen. Je hoeft alleen maar wat speciale software te downloaden en je doet meteen mee.
Veel hippe omroepen zoals
BNN maar ook lollige particulieren voorzien hun vaste toehoorders en aanbidders zo van kersvers luistervoer, waar ze op hun gemak en onderweg van kunnen genieten. Mijn moeder gaf me ook altijd iets lekkers mee voor onderweg. Ik weet niet hoe ze 't deed, maar ik vond dan tot mijn verrassing een banaan of blikje cola in mijn tas. Dat is ook het succes van PodCasting: je weet niet altijd zeker wat je te horen krijgt, het kan je verrassen, net zoals een tijdschrift, een goeie film of een gewoon radioprogramma. Je bepaalt alleen zelf wanneer je het wil 'nuttigen'.
Dat Podcasting is ooit 'bedacht' door Adam Curry (ik heb de minst harige foto uitgezocht). Ga maar op zijn
iPodder-website kijken, daar lees je er alles over. En er is ook al een (kort)
draadje bij ons over te vinden.
Op zich is het "developing news" zoals de Amerikanen op CNN dat zo mooi zeggen, dus er gebeurt niet iets plotsklaps, maar PodCasting evolueert als fenomeen en het aantal aanbieders groeit gestaag. En daarbij troffen we van de week een wel heel bijzondere nieuwkomer:
Heineken Music. Zij presteren het namelijk om een fenomeen dat nota bene op een Apple-product is ontstaan te blokkeren voor Mac-gebruikers hun eigen webbrowser. Een beetje
STOM, zoals ook andere MacFreaks ontdekten.
PS: PodCasten was zelfs "Woord van de Week" op de
VanDale-website...
Met dank aan MacMitten voor deze laatste tip.