Plus, de content die je er mee maakt is jouw content. De licentie van het gemaakte materiaal zal áltijd bij de maker liggen. Als je als maker dan geconfronteerd wordt met 't feit dat zodra je die maandelijkse (en niet aftrekbare) kosten niet meer betaalt omdat je al die nieuwe functies simpelweg niet nodig hebt bijvoorbeeld
dan heb je dus he-le-maal niets meer aan al je eigen content.
En dat is maar één van de grote(re) problemen die me storen met het hele CC model zoals dat nu bestaat. Waar je voorheen een licentie kon kópen (upgrade of volledig), en deze zo lang als je wilt kon gebruiken om je eigen content te openen/bewaren/bewerken/exporteren, kún je nu niet anders dan betalen of op zoek gaan naar alternatieven.
Ik heb Pixelmator al geïnstalleerd en ben er een beetje mee aan 't stoeien, en ik hou Sketch goed in de gaten om te zien hoe zij groeien de komende tijd. Die CC zal ik zo lang mogelijk buiten de deur houden... voor altijd als dat mogelijk blijkt te zijn.
Nu ik die 2 interviews eens lees is het inderdaad vooral een hoop marketing, en bijzonder weinig gewone, duidelijke antwoorden. Hij geeft bijvoorbeeld aan dat het heel lastig is om met CC "pakketen" te verkopen à la de CS suites. Volgens mij valt dat allemaal heel erg mee... zo lastig is het niet om een x-% korting te geven pér extra app die je huurt. Eén programma is bijvoorbeeld $20 p.m., twee programma's zijn dan bijvoorbeeld $34, drie is dan $41, enzovoorts. 't Is maar even een voorbeeld natuurlijk, maar je kan heel simpel een oplopend kortingspercentage rekenen. Dat is nou nét één van de voordelen van puur digitaal verkopen. Het zijn allemaal nagenoeg volautomatische systemen, dus zo'n kortingsberekening is heel erg haalbaar.