Apple brengt iMac G5 chat-hulpdienst online
1 oktober 2004 - 19:59   
geplaatst door: Ger Nijkamp
[img=right]http://images.apple.com/support/imac/assistant/elements/imac_questionmark.gif[/img]Vandaag is duidelijk geworden hoe Apple de iMac G5 eindgebruiker eventuele hardware problemen zelf op wil laten lossen. Zoals al eerder op MacFreak te lezen was is de iMac G5 uitgerust met een serie van vier diagnostische LED's[/b] aan de binnenzijde. Naar gelang deze LED's aan of uit zijn is de technische status van de verschillende componenten af te lezen. En zo'n beetje de hele iMac G5 mag door eindgebruikers zelf gerepareerd worden gezien de lijst van zelf te vervangen onderdelen[/b].

Citaat
What if my iMac needs to be repaired?
If our steps determine that your iMac G5 needs to be repaired, we'll send you a Do-It-Yourself repair kit, complete with any necessary parts and easy instructions. Installing parts is easy. Most parts can be installed in less than 30 minutes. No special tools are required.

De informatiesite die als gids bij het verhelpen van eventuele problemen moet gaan dienen is vandaar door Apple in de lucht gebracht: iMac G5 Troubleshooting Assistant. Een live chat-functie met een supportmedewerk(st)er van Apple is onderdeel van het systeem. Een geldig iMac G5 serienummer is de toegang tot deze 'eerste hulp bij ongelukken'. Een exacte uitleg is hier te lezen. De dienst wordt momenteel alleen nog in het Engels aangeboden.
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Apple brengt iMac G5 chat-hulpdienst online
1 oktober 2004 - 20:04    reactie #1
geplaatst door: Jazzaddict
Zo te zien is de Nederlandse taal ver te zoeken op die hulpsite  :cry:

Apple brengt iMac G5 chat-hulpdienst online
1 oktober 2004 - 21:11    reactie #2
geplaatst door: Spink
Fijn initiatief! Maar wat als m'n iMac het niet meer doet en ik wil een persoonlijke chat met zo'n Apple-medewerker? Dan lukt dat toch helemaal niet?  :nervous:
Of gaan ze ervan uit dat je 2 iMacs koopt zodat je op de andere kan chatten met Apple als de ene kapot is?  :tounge:
Apple brengt iMac G5 chat-hulpdienst online
1 oktober 2004 - 21:45    reactie #3
geplaatst door: web
Mooi werk van Apple. De nieuwe trend, online hulp? Geen minutenlang wachten totdat er iemand komt die je aan de telefoon te woord staat...
Geachte Cursist,
De cursus omgaan met teleurstellingen gaat helaas niet door.
Apple brengt iMac G5 chat-hulpdienst online
1 oktober 2004 - 21:52    reactie #4
geplaatst door: MacFundamentalist
Goed punt Spink, ik zat er ook zo aan te denken...

Als je Mac defect is, dan gaat het idd maar moeilijk om iChat te gebruiken...
Er zijn 10 soorten mensen: zij die binair kunnen lezen, en de rest :-)
----
Apple & Windows systeembeheer, IT Security, Webfiltering, Hyper-V & VMWare
Apple brengt iMac G5 chat-hulpdienst online
1 oktober 2004 - 22:17    reactie #5
geplaatst door: Brinky
Maar dat mid-plane ding oftewel het moederboard. Indien bv een element stuk is, moet ie dan in zijn geheel vervangen worden?  Of per onderdeel? Een heel nieuw moederbord met alle toeters en bellen kost natuurlijk klauwen met geld.
Apple brengt iMac G5 chat-hulpdienst online
1 oktober 2004 - 22:51    reactie #6
geplaatst door: hitchhiker
Het ding wordt als geheel vervangen, behalve het logic board zelf bevat het nog de ventilatoren, het midplane chassis, bosje kabels, luidsprekers en het i/o-panel. Er zitten dus maar 2 toeters op en geen bellen. :crazy:

Zorg er dus voor dat je de speakers niet opblaast en dat er geen stekkers verkeerd worden ingestoken, want een dure hobby is het. Zoals de prijzen nu liggen begint het op het niveau van het logic board van een wat dikkere PM G5, zo'n 400 euro. Het kan wel oplopen tot 700 euro, afhankelijk van type en uitvoering. Displays zijn ongeveer net zo duur. :withstupid:
Apple brengt iMac G5 chat-hulpdienst online
1 oktober 2004 - 23:13    reactie #7
geplaatst door: Ger Nijkamp

Citaat
MacFundamentalist om 21:52, 1-10-2004
Als je Mac defect is, dan gaat het idd maar moeilijk om iChat te gebruiken...

iChat is niet nodig voor de chat. Een 'recente browser', wordt gemeld. In principe
kun je dus terecht via iedere computer. Lijkt mij niet echt een issue...

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Apple brengt iMac G5 chat-hulpdienst online
2 oktober 2004 - 00:43    reactie #8
geplaatst door: MacDokter
Lijkt mij juist wel een issue. Je mag er toch niet van uit gaan dat als je iMac kapot is, je deze moet meeslepen naar een andere locatie waar WEL een werkende computer staat en dan de Assistant raadplegen. Vervolgens kom je er achter dat je een schroevedraaier nodig had en kan je weer terug naar huis, etc. etc.
 :wacko:
Dit is vragen om problemen: gebruikers die zelf moeten gaan sleutelen aan hun computer met schroevedraaiers, de achterkant van de computer blootleggen en dan de stroom er op moeten zetten en vervolgens de computer moeten opstarten door een klein knopje in te drukken. Aangezien je die geïsoleerde Apple-schroevedraaier thuis had liggen en die dikke metalen hebt gebruikt, vervolgens zelf nog een sluiting veroorzaakt. Dus zelf de zaak verergert?
:thumbs-down:
Nee, dit is een slecht idee. Je kunt wachten op de problemen die gaan komen. En wat gebeurt er na de garantieperiode? Voor de power-user (zoals zeker de helft hier olp MacFreak) is het prima, maar voor de eigenlijke doelgroep van de iMac is het een verkeerde inschatting van de positie waarin de gebruiker zich bevindt.
:sad:
Het leven wordt vooruit geleefd, maar achterwaarts begrepen
Apple brengt iMac G5 chat-hulpdienst online
2 oktober 2004 - 10:08    reactie #9
geplaatst door: Franky2002
Ik vraag me ook wel eens af hoe MacFreakers hier nu problemen kunnen posten als hun computer defect is of ze niet kunnen internetten. Hoe krijg je dan het probleem gepost?
Blijkbaar zijn daar toch wel wegen voor.
Apple brengt iMac G5 chat-hulpdienst online
2 oktober 2004 - 11:10    reactie #10
geplaatst door: Macsel
krijg je bij de imac G5 ook standaard een setje 'sleuteltjes'? Net zoals bij de IKEA... Billy ?
Mac mini | 21,5" iMac Fusion Drive | vintage iPad (1st g) | iPhone (4S) | Airport extreme / express | Business: 15" MBP | 24" LED monitor
Apple brengt iMac G5 chat-hulpdienst online
4 oktober 2004 - 10:48    reactie #11
geplaatst door: backspinner
MacDokter, je kunt er wel van uit gaan dat je ook naar de dealer terug kan met je probleem natuurlijk. Dit is een extra service voor de mensen die daar behoefte aan hebben.
<uw wens is mijn gedachte>