[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/iPhone3g_Homescreen.jpg[/img]Onderzoek van Forrester Research Inc. bij drie grote bedrijven laat zien dat zakelijke gebruikers van een iPhone zowel blijer zijn als productiever. De bedrijven die bekeken werden waren
Kraft Foods Inc.,
Oracle Corp. en
Amylin Pharmaceuticals Inc..
De problemen waren er vooral voor de IT-afdelingen, want de iPhone combineren met ActiveSync voor het synchroniseren van kalenders bleek niet altijd even makkelijk. Verder bleken ook dat de
tools voor iPhone management en het gegarandeerd afleveren van e-mail zwak waren vergeleken met BlackBerry Enterprise Server. Verdere struikelblokken waren het ontbreken van volledige ondersteuning van VPN, ontbreken van knip-en-plak en het feit dat Flash niet ondersteund wordt (sommige van deze problemen worden natuurlijk al verholpen bij het uitkomen van iPhone OS 3.0).
Maar ondanks al deze bezwaren waren de gebruikers over het algemeen erg te spreken over de iPhone en bleken ze ook nog eens productiever. Bij Kraft gaan ze dan ook het aantal iPhones voor het eind van het jaar verdubbelen van 2000 naar 4000, bij Oracle zijn er al 4000 in gebruik en willen ze de toepassingen nog gaan uitbreiden en bij Amylin zijn er op dit moment 150 maar dat moeten er 650 zijn voor het eind van het jaar. Amylin deelde ook nog mee dat het grootste voordeel van de iPhone het gebruiksgemak was en dat de batterijduur een probleem was omdat de iPhones voor veel meer dan alleen e-mail gebruikt worden, eigenlijk meer als een laptop of een netbook.
De onderzoeker heeft ook nog een aantal tips voor bedrijven die denken over te stappen naar de iPhone:
- Laat de gebruiker zelf zijn data-plan regelen met de provider, maar regel per contract wat er met de data op de iPhone gebeurd als de werknemer het bedrijf definitief verlaat en zorg in de tussentijd dat de data goed beveiligd is met bijvoorbeeld een PIN-code.
- Stimuleer self-service en zet bijvoorbeeld een wiki op voor de gebruikers.
- Begin met een pilot-programma van bijvoorbeeld drie maanden, want anders loop je het risico bedolven te worden omdat de vraag waarschijnlijk veel groter is dan je als bedrijf in één keer kunt aanbieden.
Bron:
Computerworld