[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/TimCookFrontaal.jpg[/img]Toni Sacconaghi van
Bernstein Research had recent een gesprek met Apple's COO Tim Cook, CFO Peter Oppenheimer en VP of Internet Services Eddy Cue. En hoewel iedereen bij dit soort meetings altijd erg voorzichtig is met zijn woordkeuze, werden er toch een aantal heel interessante dingen gezegd:
Zo had Tim Cook het over de iPhone als 'de moeder van alle aura's (
the mother of all halos, waarmee hij wilde illustreren dat de iPhone het apparaat is waar Apple tot nu toe te meeste markten mee heeft weten te ontsluiten.
Maar nog veel interessanter is waarschijnlijk dat hij zei dat Apple 'slimme dingen' (
clever things) wil gaan doen in de pre-paid markt, dat Apple geen bedrijf wil zijn dat er alleen maar voor de rijken is (
not just for the rich) en dat ze geen markten willen laten liggen (
not ceding any market).
Verder zei Cook ook nog dat ze enorm veel energie richten op China (
huge energy) en dat dat een klassieke pre-paid markt is (
classic prepaid market).
Tim Cook gaf ook nog aan dat hij verwacht dat de markt voor tablets nog een stuk groter zal zijn dan die voor personal computers. Sacconaghi trekst daaruit de conclusie dat dat voor Apple wel eens een omzet van tussen de 60 en de 100 miljard zou kunnen betekenen. En dan hebben we het dus alleen over de tablets.
Apple wil met meer telecom providers zaken doen. Op dit moment zijn dat er 175, terwijl bijvoorbeeld RIM (de makers van de Blackberry) zaken doet met 550 providers.
Cook wil de manier waarop Apple met zijn geld omgaat verbeteren, onder andere door vaker grote kortingen te bedingen als er grote partijen componenten besteld worden.
Als laatste zei Tim Cook nog dat volgens hem de iPhone nu net na eten en drinken staat in de rangorde van onze dagelijkse behoeftes, en dat uiteindelijk alle telefoon smartphones zullen zijn.
Eigenlijk is het niet verbazend dat Apple hard nadenkt over manieren om een goedkopere iPhone op de markt te kunnen zetten, bij de iPod is het immers precies hetzelfde gegaan. Eerst kwam het model dat de markt revolutionair veranderde, en later kwamen de modellen voor de kleinere beurs.
via
Forbes