Cailin Coilleach om 17:40, 2-01-2011
Voor magazines die gewoon een PDF aanbieden en het daar bij laten daar wil ik minder dan voor het origineel betalen. Sterker nog daar zou ik niks voor willen betalen want dan pak ik liever het origineel uit de schappen en reken dat netjes af bij de kassa.
Ik zie niet in waarom.
* Duurder
* Je moet naar de winkel
* Je blijft met afval zitten
* Papier dat onnodig wordt gebruikt
Ik ben benieuwd naar je redenen!
Bekeken vanuit het perspectief van een ruimdenkend en eerlijk uitgever:
Als je je magazine kan maken gewoon zoals je dat zou willen is het voor jou als uitgever goedkoper deze direct naar de klant te sturen in PDF omdat er geen distributie kosten zijn. Er zijn ook geen kosten voor de tussen handel want die is er dan niet. (behalve de app store) houd je daar rekening mee in je prijs dan kan je nog steeds je magazine goedkoper aanbieden dan de gedrukte versie zonder er op in te leveren. Ik denk zelf dat er weinig mensen zijn die voor een PDF willen betalen als het exact het zelfde is als de gedrukte versie. (Daarom zou ik als uitgever mijn magazine voorzien van extra's die de gedrukte versie niet heeft. Een reactie / forum element zou al een verschil maken en dat is makkelijk te implementeren gezien het gewoon een koppeling is die synchroon kan lopen met de website van je magazine. Er is natuurlijk veel meer uit te halen dan dat)
Bekeken vanuit mijn eigen perspectief als koper van magazines en bezitter van een iPad:
Als de uitgevers van Nederland de lezer hun magazines in PDF vorm aanbieden zonder enige aanpassingen of wat dan ook wil ik daar graag minder voor betalen omdat het hen ook minder heeft gekost. Is de prijs gelijk dan betaal ik graag de volle prijs voor de gedrukte versie.
Is de digitale versie daadwerkelijk anders dan de gedrukte versie dan leg ik daar graag meer voor neer. Hoe mooi zou het zijn als je bijvoorbeeld kan reageren op de items en daarvan met push notificaties op de hoogte word gehouden. Verder zou het grandioos zijn wanneer de magazines veel meer interactie zouden bieden dan waar websites nu toe in staat zijn.
Pas dan gebruik je als uitgever het nieuwe platform optimaal. Door meerwaarde te bieden
(Bewerkt door Kasuja om 18:08, 2-01-2011)