@Robert: helaas wel. Maar wat nou als je bv. Twitter kunt inzetten als enquettemiddel. Zoals nu met de oranje stemkastjes al gebeurt met een ABCD er op waarmee de leerlingen vragen kunnen beantwoorden. Die 'gamification' verhoogt de leervreugd zonder dat ze het erg vinden. Docenten kunnen hun lesstof via active boards e.d. nu ook al opfluffen, maar ik vind het vaak nog te veel een eenrichtingsverkeer. Uiteraard houd je gewoon je inprentingsblokken, maar het kan meer bij-de-tijd.
Min. OC&W vindt dat onderwijs de software is van de economie. Dus. Ik droom ook wel eens van dat 'ambitieus leerklimaat'. Maar zie, als ik wakker schrik, ook dat er - en nu spreek ik natuurlijk alleen over wat ik zelf ervaar op de scholen van onze twee pubers van 17 en 14 - nog wel wat te winnen valt. Maak van de bugs weer features: gebruik die mobieltjes van die gasten niet als een pressiemiddel om je regels strakker aan te halen (ding twee weken kwijt als ze tijdens schooltijd gebruikt worden), maar zet ze in als lesmiddel m.b.v. een app die je de lesmethode laat ondersteunen.
Ik realiseer me ook wel dat dit
wishful thinking is, maar misschien dat er de 20ste mooie dingen gaan gebeuren vanuit die lerarenkamer, waarmee ze
de andere twee doelen uit de 'Samenvatting onderwijsbegroting 2012' (professionele docenten die hun resultaten inzichtelijk kunnen maken en zo op hun prestaties beoordeeld worden) ook waar kunnen en willen maken.
Want het onderwijs dat je geeft is anders dan dat wat je vroeger zelf genoten hebt.
Just my 2c...
Groet, JB