Apple geeft developer features Leopard vrij
24 oktober 2006 - 20:24   
geplaatst door: Appleidee
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/xcode.jpg[/img]Op Apple's developer website zijn enkele developer features van Leopard verschenen.

Dingen die voor de consument vooral opvallen zijn:

• Een resolutie onafhankelijke interface

• OpenGL 2.1 met optimalisatie en nieuwe features, waaronder ook multithreading (Hiermee kunnen sommige OpenGL applicaties zoals games tot wel 2x zo snel draaien. Multithreaded OpenGL is reeds aanwezig op de Mac Pro).

• Vernieuwde QuickTime kit die verschillende dingen zoals het verwerken van H.264 video behoorlijk versnelt.

• Verschillende nieuwe beveiligingsonderdelen.

• Verbetering van Core Data, de technologie die wordt gebruikt voor programma's als Teksteditor. Hiermee zouden Core Data programma's tot 10x sneller worden. Een zeer welkome functie, zeker als het gaat om het op het scherm weergeven van vooral lappen tekst. Deze tijd daalt dus met een factor 10.

• Standaard Dashcode voor het simpel ontwikkelen van widgets.
Apple geeft developer features Leopard vrij
24 oktober 2006 - 20:46    reactie #1
geplaatst door: Robert
van het ModeratorTeam Onderwerp vond ik de moeite voor een nieuwsflits en dus een beetje aangepast en hierheen verplaatst.

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Apple geeft developer features Leopard vrij
24 oktober 2006 - 20:49    reactie #2
geplaatst door: jbtroost
[dumb mode]
Wat is 'resolutie onafhankelijke interface'?
[/dumb mode]

Ik bedoel: op een scherm heb je geen vectoren, dus altijd pixels, dus altijd resolutie. Toch?

Groet, JB :withstupid:

(Bewerkt door jbtroost om 20:52, 24-10-2006)
Apple geeft developer features Leopard vrij
24 oktober 2006 - 20:54    reactie #3
geplaatst door: Didjee
@jbtroost: Even op het linkje in het nieuwsbericht klikken en een stuk naar beneden scrollen.
(ik wist ook niet wat ik me erbij voor moest stellen...)
Apple geeft developer features Leopard vrij
24 oktober 2006 - 20:57    reactie #4
geplaatst door: jbtroost
@Didjee: dat deed ik ook in tweede instantie, maar dan nog: hoe kan iets op een scherm 'resolutie onafhankelijk' zijn?  :dontgetit:

Groet, JB
Apple geeft developer features Leopard vrij
24 oktober 2006 - 21:20    reactie #5
geplaatst door: Plexyglazz
@jbtroost: Ooit in Illustrator gewerkt?

In illustrator is wat je op je scherm ziet ook 'resolutieonafhankelijk', in die zin dat alles wat je schaalt en waar je op inzoomt wordt gerenderd om het er strak en gladjes uit te laten zien.

Straks in Leopard zal hetzelfde gebeuren met je gehele GUI. Wil je alles lekker groot hebben, dan ziet het er net zo strak uit als dat het speciaal voor een voorafbepaalde resolutie is gemaakt.
Apple geeft developer features Leopard vrij
24 oktober 2006 - 21:21    reactie #6
geplaatst door: Appleidee
Het voordeel van een resolutie onafhankelijke interface is dat
vensters zo groot gemaakt kunnen worden als je wilt. Nu is
bijvoorbeeld een hoek van een scherm nog opgebouwd uit
pixels, waardoor deze heel klein is afgebeeld op een hoge
resolutie. Met een resolutie onafhankelijke interface kun je een
hoek van, of een heel scherm op dezelfde grootte in inches
of centimeters tonen zonder dat er kwaliteit verloren gaat.
Ook is het zo dat je hiermee in Leopard zo ver in kunt zoomen
als je wilt met "alt - commando - plus".

Edit: Zelfde verhaal als Plexyglazz, hij was me iets voor.

(Bewerkt door Appleidee om 21:25, 24-10-2006)
Apple geeft developer features Leopard vrij
24 oktober 2006 - 22:33    reactie #7
geplaatst door: Jules
Edit, disclaimertje: voor zover ik weet rust er op de door mij afgebeelde screenshot geen embargo van Apple.
Het is een nogal oude mock-up van een denkbeeldige leopard interface gemaakt door ik weet niet wie. Het is i.i.g. geen screenshot van een van de huidige/recente developer previews.

Niet resolutie onafhankelijke interface, ca 170% van normale grootte:


Resolutie onafhankelijke interface, zelfde schaal:


(Bewerkt door Jules om 22:41, 24-10-2006)
Apple geeft developer features Leopard vrij
24 oktober 2006 - 23:00    reactie #8
geplaatst door: Piwi de Pinguin
Gaat Open GL 2.1 alleen een flinke snelheidswinst geven voor de intel machines, of gaat m'n PB 1,67 G4 hier ook van profiteren (heb ipv de 64mb een 128mb videokaart erin)? Dat zou een aantal games eindelijk speelbaar maken op een normale resolutie en normaal detail.
Apple geeft developer features Leopard vrij
24 oktober 2006 - 23:34    reactie #9
geplaatst door: Spooter
van het ModeratorTeam Volgens de regels is het niet de bedoeling om onnodig complete berichten te quoten.

Robert (= Fool)


Tsja oud nieuws: maar goed ik mocht indertijd alleen maar aansluiten bij een reeds bestaand Leopard-draadje (ipv een nieuw draadje met dit nieuws te beginnen)

Lees maar eens http://www.macfreak.org/cgi-bin/forums/topic.cgi?forum=3&topic=12422&start=10

(Ja zo zie je maar weer moderators werken soms willekeurig: sorry macfreak team ik wil jullie niet zwart maken maar heb in ieder geval een van jullie in een PB hierover wel eens bericht. Ik bedoel verder geen kwaad woord hiermee uit te spreken)

(Bewerkt door Spooter om 23:35, 24-10-2006)
Apple geeft developer features Leopard vrij
25 oktober 2006 - 00:53    reactie #10
geplaatst door: mcmurk
Resolutieonafhankelijk? Wanneer Apple met een drastische verandering komt wil dat meestal zeggen dat er nog een hele poos zal moeten 'geëmuleerd' worden (denk maar aan al de icoontjes in Office of Adobe-producten die in de huidige versies niet zijn opgebouwd uit 'vectorfiles') en het systeem in eerste intantie meer belast zal worden. Dit zal in het begin waarschijnlijk ook alleen maar perfect werken voor de huisgemaakte programma's van Apple...zoals gewoonlijk...
Apple geeft developer features Leopard vrij
25 oktober 2006 - 01:04    reactie #11
geplaatst door: Jules
Die icoontjes zullen netjes bicubisch worden geschaald, ongeveer zoals nu al met de hele interface gebeurt als je de zoomfunctie van Universal Access gebruikt. Ik zie geen reden om daar verder negatief over te doen.
Apple geeft developer features Leopard vrij
25 oktober 2006 - 09:20    reactie #12
geplaatst door: Macsel
Die icoontjes vergroten en verkleinen nu toch ook al in het dock als je de animatie aanzet?! Dat lijkt me dus niet zo'n probleem. De rest van de menu's zijn lettertype's enzo die door het besturingssysteem worden gecontroleerd/weergegeven. Het lijkt mij ideaal om op m'n ibook 12" net ff meer ruimte te creëren op het scherm. M'n ogen zijn nog goed dus die menubalk mag best een tikkie kleiner...

FF B.T.W. Deze features zijn toch wel weer 'stunning' ten opzichte van Vista.  :happy:  :thumbs-up:
Mac mini | 21,5" iMac Fusion Drive | vintage iPad (1st g) | iPhone (4S) | Airport extreme / express | Business: 15" MBP | 24" LED monitor
Apple geeft developer features Leopard vrij
25 oktober 2006 - 09:29    reactie #13
geplaatst door: mvdg
Volgens mij gaat het meer om de icoontjes die bijvoorbeeld in de menubalken van Word zitten. Dat zijn wel degelijk "vaste" iconen met een beperkte grootte (volgens mij maar 24 pixels ofzo). Dat wordt er dus niet mooier van bij schalen. De iconen in je dock zijn (dacht ik) van zichzelf 128 pixels, daar valt natuurlijk een stuk beter mee te schalen.
Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Apple geeft developer features Leopard vrij
25 oktober 2006 - 10:24    reactie #14
geplaatst door: jbtroost

Citaat
Plexyglazz om 21:20, 24-10-2006
@jbtroost: Ooit in Illustrator gewerkt?

In illustrator is wat je op je scherm ziet ook 'resolutieonafhankelijk', in die zin dat alles wat je schaalt en waar je op inzoomt wordt gerenderd om het er strak en gladjes uit te laten zien.

Straks in Leopard zal hetzelfde gebeuren met je gehele GUI. Wil je alles lekker groot hebben, dan ziet het er net zo strak uit als dat het speciaal voor een voorafbepaalde resolutie is gemaakt.


Bedankt voor de heldere uiteenzetting en ja, ik werk met Illustrator. Had alleen die link niet gelegd. Vandaar.  :wink:

Groet, JB
Apple geeft developer features Leopard vrij
25 oktober 2006 - 13:45    reactie #15
geplaatst door: Piwi de Pinguin
Weet iemand nou ook of alle machines van OpenGl 2 gaan profiteren, of alleen de nieuwere Intel machines?

Behalve nieuwe versies van Mail en Safari zie ik voor mij persoonlijk weinig redenen om de upgrade aan te schaffen.
Apple geeft developer features Leopard vrij
25 oktober 2006 - 13:56    reactie #16
geplaatst door: muuz
Als je dadelijk ook resolutieonafhankelijk kan uitvergoten met control-scrollballetje, heeft die functie ook nut!
Nu krijg je een uitvergroting van de pixel!


(Bewerkt door muuz om 13:56, 25-10-2006)
Apple geeft developer features Leopard vrij
25 oktober 2006 - 18:02    reactie #17
geplaatst door: Jules

Citaat
Piwi de Pinguin om 13:45, 25-10-2006
Weet iemand nou ook of alle machines van OpenGl 2 gaan profiteren, of alleen de nieuwere Intel machines?

Behalve nieuwe versies van Mail en Safari zie ik voor mij persoonlijk weinig redenen om de upgrade aan te schaffen.


Waarschijnlijk zullen alle machines die Leopard kunnen draaien deze feature ondersteunen. Het is niet bepaald iets dat een zware grafische kaart o.i.d. vereist (Silicon Graphics machines deden het tien jaar gelenden al) het is meer een conceptuele stap die nogal lastig is te implementeren (backwards comatibility met oudere applciaties, etc...)
Apple geeft developer features Leopard vrij
25 oktober 2006 - 22:44    reactie #18
geplaatst door: Piwi de Pinguin
Ok, maar als ik het goed begrijp worden de huidige games op OpenGl gebaseerde games er behoorlijk sneller door? Want dan stap ik gelijk over zodra 10.5 uitkomt.