[img=right]http://www.macfreak.nl/~redactie/AppleLogo.jpg[/img]Apple heeft de kwartaalcijfers van het eerste kwartaal van zijn fiscale jaar 2006
openbaar gemaakt. Voor alle duidelijkheid: Apple's fiscale jaar loopt niet parallel
met een kalenderjaar en het eerste fiscale kwartaal van 2006 beslaat drie maanden
(14 weken) voorafgaand aan 1 januari 2006.
In dit rapport zijn, zoals gewoonlijk, weer erg veel interessante dingen te lezen.
De omzet binnen Europa lag 47 procent hoger ($847 miljoen in eerste kwartaal 2005, $1.242 miljoen in eerste kwartaal 2006).
De omzet in de V.S. was 65 procent hoger ($1.637 miljoen in eerste kwartaal 2005, $2.700 miljoen in eerste kwartaal 2006).
De omzet in Japan was 92 procent hoger ($182 miljoen in eerste kwartaal 2005, $355 miljoen in eerste kwartaal 2006).
De omzet in de Apple's eigen verkoop kanalen groeide met 91 procent
($561 miljoen in eerste kwartaal 2005, $1.072 miljoen in eerste kwartaal 2006).
Er werden 387,000 Macs verkocht in Europa (21 procent meer dan hetzelfde kwartaal een jaar daarvoor, dat waren er toen 320.000).
Er werden 515,000 Macs in Amerika verkocht (8 procent meer dan hetzelfde kwartaal een jaar daarvoor, dat waren er toen 476.000).
Apple verkocht 193.000 Macs via zijn eigen verkoopkanalen (62 procent meer dan hetzelfde kwartaal een jaar daarvoor, dat waren er toen 119.000).
Apple verkocht 7 procent meer desktops dan hetzelfde kwartaal een jaar daarvoor (667.000 vs. 623.000).
Zonder noemenswaardige hardware upgrades zijn er 39 procent meer iBooks en Powerbooks verkocht (587.000 vs. 423.000).
De verkoop van de iPod nam 207 procent toe (14.043.000 units vs. 4.580.000).
Apple verdiende $1.724 miljoen met de verkoop van Macs (7 procent meer dan in hetzelfde kwartaal in 2005).
De totale omzet lag 65 procent hoger ($3.490 miljoen in eerste kwartaal 2005, $5.749 miljoen in eerste kwartaal 2006).
Dat het Apple op dit moment financieel voor de wind gaat wisten we natuurlijk allang en dat de iPod als melkkoe daar het grootste deel aan bijdraagt ook.
Maar wat mij vooral opviel is de enorme groei van de het aantal verkochte Macs in Europa. Waar in de V.S. door de analisten erg veel aandacht wordt gegeven aan het
'iPod halo-effect' lijkt dat op dit moment vooral in Europa plaats te vinden.