Apple's product cyclus
10 januari 2009 - 09:58   
geplaatst door: karel apple
[img=right]http://www.macfreak.org/base/data/news/images/apple.jpg[/img]In zijn column in de NYT vertelt David Pogue in een interview aan Phil Schiller gevraagd te hebben waarom Apple zich na 25 jaar terugtrekt van de Macworld Expo.
Het antwoord van Phil Schiller geeft, voor zover we dat nog niet wisten, een kijkje in de productcyclus die Apple de laatste jaren steeds meer hanteert:

Citaat
But he also pointed out that having to come up with another dazzling show every January--a huge production, starring knock-'em-dead new products every year--was unsustainable. He noted that Apple marches to certain annual product cycles: the holiday season (Novemberish), the educational buying season (late summer), the iPod product cycle (October), the iLife development cycle (usually March), the iPhone cycle (June). January doesn't fit ANY of them.


Oftewel:
Het ieder jaar opnieuw in januari een verblindende show te moeten opvoeren met productaankondigingen waarvan iedereen van de stoel valt, is niet vol te houden.
Hij gaf aan dat Apple naar een bepaalde jaarlijkse productcyclus toe werkt: het feestdagenseizoen (november), het koopseizoen voor studenten (eind van de zomer), de iPod productcyclus (oktober), de iLife productcyclus (meestal in maart) en de iPhone cyclus (juni). Januari past in GEEN van alle.
Apple's product cyclus
10 januari 2009 - 10:18    reactie #1
geplaatst door: Robert
Kortom, wat de meeste vanuit gezond verstand al beredeneerd hadden. Maar erg prettig om deze bevestiging uit de mond van Phil Schiller te horen, dan weten we tenminste zeker dat dat de reden was.

En als IDG slim is dan kijken ze natuurlijk of er vanuit Apple interesse is om mee te doen aan de Macworld Expo als die op een ander moment gehouden wordt.

If you can beat them, join them...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Apple's product cyclus
10 januari 2009 - 11:25    reactie #2
geplaatst door: Peter Villevoye
Robert, ik denk dat je bedoelt:
if you can't beat them, join them.
En vind je deze niet toepasselijker:
als Mozes niet naar de berg komt,
dan komt de berg wel naar Mozes...


Maar dan nog, vindt Apple een beurs
überhaupt nog wel interessant genoeg ?
Het PR-bericht destijds zei van niet.

(Bewerkt door Peter Villevoye om 11:33, 10-01-2009)
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple's product cyclus
10 januari 2009 - 12:09    reactie #3
geplaatst door: Josh
Allemaal volkomen duidelijk, maar als ze het bij certain annual product cycles willen houden,
staat Apple natuurlijk niets in de weg om Macworld Expo te gebruiken als cyclus voor
"The Macintosh product line" :music:
__________________________________________
Macintosh SE|
Wie niet terugkijkt kan niet vooruit kijken.
Apple's product cyclus
10 januari 2009 - 12:15    reactie #4
geplaatst door: Mattnh
Voor de 'fan-base' kan een goede expo erg leuk zijn.
De vraag is of de expo in zijn huidige staat nog wel voldoet.
Apple is de afgelopen jaren nogal gegroeid en heeft flink wat veranderingen door gemaakt.
Wellicht zou zo'n expo ook eens kritisch kunnen kijken waarom en hoe zij hun doel kunnen dienen.
["They say the classics never go out of style, but they do... they do.
Somehow baby, I never thought we'd do, too."]
["ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn"]
Apple's product cyclus
10 januari 2009 - 13:50    reactie #5
geplaatst door: Robert
@ Peter: Dat had inderdaad can't moeten zijn (ik neem tegenwoordig veel te weinig tijd om te typen, dan krijg je veel van die foutjes). En ben het met je eens, Mozes is toepasselijker...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Apple's product cyclus
10 januari 2009 - 14:18    reactie #6
geplaatst door: Peter Villevoye
In alle publiciteit, promotie en sponsoring merk je dat Apple
zich uitsluitend richt op de 'buitenkant' van de community.
Alle inspanningen worden gedaan om:
1. nieuwe Apple-klanten te werven;
2. Apple-klanten goed te informeren.

Zelden zie je dat Apple iets doet omdat de Apple-community
dat zo leuk of aardig vindt. Daarom adverteert Apple niet op
bekende Apple-sites, want dat is 'preken voor eigen parochie'.
Je kan je dollar of euro slechts één keer uitgeven, dus dan wil
je ook zoveel mogelijk effect en rendement daarvan hebben.

Een beurs voor de "fan-base" zal Apple nooit zelf organiseren,
en er ook liever geen tijd, aandacht, laat staan geld in steken.
Een erg nuchtere houding, eigenlijk...
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple's product cyclus
10 januari 2009 - 15:58    reactie #7
geplaatst door: Robert

Citaat
Peter Villevoye om 14:18, 10-01-2009
Een beurs voor de "fan-base" zal Apple nooit zelf organiseren,
en er ook liever geen tijd, aandacht, laat staan geld in steken.
Een erg nuchtere houding, eigenlijk...


Helemaal waar en niet voor eigen parochie preken ben ik het ook helemaal mee eens. Maar de Macworld Expo wordt niet door Apple georganiseerd en lijkt me uiteindelijk ook in Apple's belang.

Apple heeft in het verre, en het recente, verleden ook al vaak loyaliteit binnen groepen opgebouwd die ze daarna, als het zo uitkwam, wel weer erg makkelijk lieten vallen. Dus een beetje meer respect en ondersteuning voor je gebruikers zou ik op prijs stellen, en daar hoort een aanwezigheid op de grootste beurs voor je doelgroep volgens mij ook bij.

Let wel op dat ik het niet over de keynotes heb, maar puur over de aanwezigheid van Apple op de Macworld Expo. Als ze daar volgend jaar ook niet staan dan kunnen we er van uitgaan dat Apple eigenlijk die beurs liever zou zien verdwijnen. Want voor het geld hoeven ze dat natuurlijk niet te laten, dat is een schijntje op hun totale budget...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Apple's product cyclus
10 januari 2009 - 16:54    reactie #8
geplaatst door: neoman

Citaat
Peter Villevoye om 11:25, 10-01-2009
En vind je deze niet toepasselijker:
als Mozes niet naar de berg komt,
dan komt de berg wel naar Mozes...




Als we dan toch precies wilen doen:
De juiste uitdrukking is: Als Mohammed niet naar de berg komt...
:wink:
Mohammed wordt vaak door Mozes vervangen maar dat is dus onjuist!
Apple's product cyclus
10 januari 2009 - 17:11    reactie #9
geplaatst door: Flix
Is al beter, maar nog fout! :happy:
Het moet zijn (let op de wie waar naar toe komt):

Als de berg niet naar Mohammed komt, zal Mohammed naar de berg moeten gaan


http://nl.wikipedia.org/wiki/Mohammed#Gezegde
Of kijk hier: http://www.spreekwoord.nl/ (met zoekopdracht 'mohammed'; kan niet deeplinken.)

(Bewerkt door Flix om 17:15, 10-01-2009)
Apple's product cyclus
10 januari 2009 - 18:35    reactie #10
geplaatst door: Peter Villevoye
Okay, laten we dan maar in onze eigen 'parochie' blijven:
Als Apple's profeten niet naar de MacWorld willen komen,
dan moet MacWorld maar naar Apple's profeten komen.

Maar wel fijn dat we nu weten dat Apple een patroon/cyclus
hanteert voor de ontwikkeling en introducties van producten.
Voor zover ze zich daar zelf aan willen houden, natuurlijk.
Dat iLife nog even buiten de regelmaat viel, ligt misschien
ook aan het feit dat Apple toch 'iets' moest presenteren.
En de 17" was nog een openstaande belofte uit oktober.

Next up: de iPhone, pas in de zomer ?
Hopelijk komen er dan al eerder wat software-updates...
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple's product cyclus
10 januari 2009 - 20:51    reactie #11
geplaatst door: kiwimark
Ik ben naar de beurs gweeest; had een gratis kaart dus waarom niet.

Gelukkig dat ik enige bekenden tegenkwam, want anders zou het een teleurstellign zijn geweest. Mijn kaart zit nog steeds in mijn map en geen schaar heeft hem moeten doorknippen.: ik heb dus niets gekocht en dat is voor mij een ownder. Ik ben dus neits tegengekomen dat mij aantrok.

Op de beurs lopen een heleboel freaks rond die een alles willen zien, maar vaak freaks blijven. Mainstream klanten zie je niet zoveel.

Na de eburs ook nog even naar de winkel in downtown geweest en daar bruist het dus toch nog wel. Het 'heilige' vuur dat op de beurs gedoofd was, brandde daar nog steeds en zo niet meer. Voor mij zijn de Apple stores de platenzaken van de eind jaren tochtig: de Virgin megatores waar iedereen de muziek wilde beluisteren en met stapels platen en en cd's de deur uitliep.

In de Apple stores is dat gevoel tegenwoordig te vinden. Als Apple nu een bericht utistuurt over een nieuw product, kan iedereen de volgende dag dat in een vn die winkels gaan bekijken en dat doet men in gigantische getallen. Je hoeft niet naar SF te vliegenvoor een beurs, je betaalt geen toegang en het is ook nog eens neit na kerst waar men juist zijn laatste geld aan heeft uitgegeven.

Volgend jaarblijf ik lekker in de zon in Nieuw-Zeeland en ga ik mij niethaasten om op tijd tergu te zijn voro de MacWorld. Ik lees de blogs en Pogue wel. Dan weet ik het ook en ... een paar weken later verkopen zede gadgets ook nog.
g.r.e.e.t.i.n.g.s
mark ® hanging out in san francisco - wellington - europe (or in between)
MacBook Pro 15inch MacOS 10.5.6 Eng • Apple Cinema HD Display 23" • Ipod iTouch 2nd gen • iPod Shuffle 1Gb
Apple's product cyclus
10 januari 2009 - 22:09    reactie #12
geplaatst door: 3DGuy
Ik denk dat Apple door de eigen stores veel meer mensen bereikt dan via mac expo's.
En daarom is zo'n expo voor Apple niet meer interessant. En voor het presenteren van nieuwe producten nodigen ze steeds vaker de pers uit in Cupertino. En dat is dus eigenlijk ook wat in het interview gezegd werd.

Zo'n mac expo zal voor bedrijven die software en producten voor mac maken altijd wel interessant blijven.
Maar de vraag is hoeveel mensen ze nog via een mac beurs bereiken.

En dan heb je natuurlijk ook nog de Apple en Adobe tours die volgens mij best druk bezocht worden.

En dat is dus ook een beetje het Mohammed en de berg verhaal.
Apple's product cyclus
10 januari 2009 - 23:16    reactie #13
geplaatst door: Peter Villevoye
Mohammed en Mozes die dus samen naar je toe komen,
deze winter. Klinkt als een wervend spotje van Veronica...

:biggrin:

(Bewerkt door Peter Villevoye om 23:17, 10-01-2009)
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple's product cyclus
10 januari 2009 - 23:46    reactie #14
geplaatst door: neoman

Citaat
Flix om 17:11, 10-01-2009
Is al beter, maar nog fout! :happy:
Het moet zijn (let op de wie waar naar toe komt):

Als de berg niet naar Mohammed komt, zal Mohammed naar de berg moeten gaan




:thumbs-up: Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Wat dom van me dat ik dat niet zag.  :happy: