Gast
Inloggen
Registreer
Menu
MacFreak Nieuws
MacFreak Forum
MacFreak Forum
Nieuws, feedback en meer
Apple algemeen
Supportvragen Mac
Supportvragen iPad
Supportvragen iPhone
Supportvragen digitale media
MacFreak-Café
Te koop aangeboden en gevraagd
Dashboard
Dashboard
Profiel
Notificaties
Help
Huisregels
Kalender
Ledenlijst
Bladwijzers
Zoek
Inloggen
Registreer
Forum
/
Nieuws, feedback en meer
/
Nieuwsarchief
/
Apple's unique selling point: privacy
eerder topic
volgend topic
Robert
37.745
Apple's unique selling point: privacy
27 juni 2014 - 09:16   
geplaatst door:
Robert
Apple's unique selling point: privacy
Misschien komt het omdat wij de wereld door een Apple-bril bekijken, maar waar wij héél erg veel problemen zien bij Google's aanpak en onze privacy hebben wij veel meer vertrouwen in wat Apple met onze data doet. Waar vroeger Google gebruikt werd om onze iDevices te synchroniseren is dat al weer een hele tijd iCloud, en dat voelt een stuk beter.
De voorwaarden van bijvoorbeeld iTunes zijn in het verleden vaker onder vuur komen te liggen, bijvoorbeeld van Bits of Freedom, maar sinds Apple duidelijk het beleid voor de privacy
op het web
heeft gezet lijkt Apple op de goede weg.
Is nu alles precies zoals we het zouden willen zien? Nee, er zijn nog duidelijk gebieden waar Apple zijn privacybeleid zou kunnen verbeteren, een zin als "Bovendien mogen we bij een reorganisatie, fusie of verkoop alle persoonlijke gegevens die we verzamelen, overdragen aan de betreffende derde partij." zouden we graag zien verdwijnen. Wij willen niet dat onze privégegevens eigenlijk gewoon handelswaar zijn.
In datzelfde document kan je onder "Cookies en andere technologieën" trouwens vinden hoe je jezelf kunt uitschrijven voor het ontvangen van mobiele advertenties op je
iPhone
,
iPod touch
of
iPad
.
Ondertussen denkt Rich Mogull van Macworld dat Apple het privacybeleid steeds meer in zal kunnen zetten als een unique selling point, zoals je
hier kunt lezen
. We denken dat hij gelijk heeft, want of Apple dit nu uit commerciële of ideële overtuiging doet maakt ons nog niet eens zoveel uit, als het bedrijf het maar doet.
Dat betekent voor ons dat ze die regels voor de privacy best nog eens met een stofkam na mogen lopen, en die voor het strengste land ook voor iedereen van toepassing mogen laten zijn (het
beleid voor de V.S.
is 'strenger' dan bij ons). We zijn benieuwd, wat ons betreft zou het bij Apple passen als ze hier een duidelijk unique selling point van maken.
Klik hier
voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Max Gaav
3.336
antw: Apple's unique selling point: privacy
27 juni 2014 - 12:11    reactie #1
geplaatst door:
Max Gaav
Robert, is dit niet een wat een naïef artikel?
My Mac is my second brain.
jackybe67
610
antw: Apple's unique selling point: privacy
27 juni 2014 - 14:18    reactie #2
geplaatst door:
jackybe67
Max,
denk juist dat hierover nog veel te weinig aandacht aan wordt gegeven. Binnen 5 jaar zijn wij blij dat er nog iets is zoals Apple.
Google is een te groot monster aan het worden, waar wij niet meer aan kunnen ontsnappen. Dit begin ik toch stilaan als beangstigend te ervaren.
iMac 27 inch i5 (thuis), iMac 21,5 inch (werk), iPhone 6 64 gb, Apple Watch
Brinky
3.180
antw: Apple's unique selling point: privacy
27 juni 2014 - 14:33    reactie #3
geplaatst door:
Brinky
Apple weet onder meer welke liedjes ik luister, welke boeken ik lees, welke spelletjes ik speel en welke spullen ik heb aanschaft. Dat gebruiken ze ook om gericht aanbevelingen te doen via bv genius en het is de vraag wat ze nog meer met die info doen. En een stukje op de website is mooi, maar overtuigt mij nog niet helemaal.
En ja Google is veel enger
overtuigT
jackybe67
610
antw: Apple's unique selling point: privacy
27 juni 2014 - 14:37    reactie #4
geplaatst door:
jackybe67
@Brinky,
zolang Apple deze niet doorverkoopt aan derden, heb ik er geen problemen mee.
iMac 27 inch i5 (thuis), iMac 21,5 inch (werk), iPhone 6 64 gb, Apple Watch
Max Gaav
3.336
antw: Apple's unique selling point: privacy
27 juni 2014 - 15:01    reactie #5
geplaatst door:
Max Gaav
Ik denk dat Apple ook verplicht data aan de NSA levert. De apps op je iDevices leveren data op/uit. Je pingedrag, credit cards, gsm, kaarten-apps, Facebook, browse-historie, emails. Maak zelf de riedel maar af. Alles is zo lek als een mandje en dat zal eerder erger worden dan minder.
Ik denk dat Apple's moves hierin vooral gaan over handel. Niks mis mee overigens, maar laten we (hier) wel blijven nadenken.
My Mac is my second brain.
Flix
17.652
antw: Apple's unique selling point: privacy
27 juni 2014 - 15:09    reactie #6
geplaatst door:
Flix
Max, je gooit hier dingen door elkaar.
Data IS handel. Apple gebruikt het voor (het verbeteren van) z'n eigen handel, terwijl Google het verhandelt aan derden, om daarmee z'n handel te genereren.
De gegevens afdracht aan de NSA is een heel andere verhaal, en vooral niet op één hoop te gooien met 'handel'. Bedrijven willen hier ook helemaal niet aan. Alle partijen hebben er last van; ook bv cc-maatschappijen en banken. Ernstig genoeg, maar wel los te koppelen van deze discussie.
kiopoula
293
antw: Apple's unique selling point: privacy
27 juni 2014 - 15:50    reactie #7
geplaatst door:
kiopoula
Apple verkkoopt ook de informatie, zij het op iets andere wijze dan Google. Ik denk dan aan iBeacons.
Brinky
3.180
antw: Apple's unique selling point: privacy
27 juni 2014 - 17:41    reactie #8
geplaatst door:
Brinky
En, zoals gezegd, ze verkopen het aan zichzelf. Door iTunes, iBooks etc. Het blijft inderdaad intern, maar goed dat doet de AH ook met de bonuskaart en daar is ook niet iedereen blij mee.
markvanbijnen
antw: Apple's unique selling point: privacy
27 juni 2014 - 21:26    reactie #9
geplaatst door: markvanbijnen
Volgens mij behoudt AH zich het recht voor om de klantenkaartgegevens ook aan derden te verkopen...
Max Gaav
3.336
antw: Apple's unique selling point: privacy
28 juni 2014 - 18:35    reactie #10
geplaatst door:
Max Gaav
Flix heeft op zich gelijk als hij zegt dat ik dingen door elkaar gooi. Maar dat was ook precies de bedoeling. Het is mijns inziens een illusie om te denken dat je met Apple's maatregelen 'veiliger' af bent. Nu kan iCloud afgeschermd zijn en is godzijdank de locale synchronisatie tussen Mac en iDevice hersteld, maar het helpt uiteindelijk nagenoeg niets in groter verband om je privacy te bewaren. Daarom zie ik Apple's acties toch vooral als iets voor de Bühne.
Pas geleden nog zond de VPRO (Tegenlicht) een en ander uit over data-mining, Big Data etc. Kort-en-goed, al je info ligt in principe gewoon op straat en wordt zeer actief door tal van clubs bijeen geharkt en verhandeld. Kortgeleden was nog in het nieuws dat ING proeven wil doen met het verzamelen van gegevens om die te verkopen. Amazon gebruikt het, zoals zovelen, in elk geval intern, maar mogelijk ook daarbuiten.
De reden dat ik de NSA eveneens noemde is niet omdat ik dat op één hoop wil gooien met 'handel', maar omdat ik ervan overtuigd ben dat ook Apple's privacy-maatregelen door de NSA doorbroken blijven worden (waar ik overigens zelf vooralsnog weinig problemen mee heb).
My Mac is my second brain.
eerder topic
volgend topic