[img=right]http://www.macfreak.nl/~redactie/launchme/quark_launch.jpg[/img]Een druilerige dag met hier en daar regen: een schril contrast met de 25+ graden waar de meesten van ons tijdens het weekend van hebben kunnen genieten. Wel een perfecte dag om binnen te zitten en te luisteren naar het verhaal van een enthousiast Quark-team over hun nieuwste paradepaardje: Xpress 7.0
[img=left]http://www.macfreak.nl/~redactie/launchme/galgenwaard.jpg[/img]Locatie was Stadion Galgenwaard in Utrecht, en zoals je mag verwachten van de presentatie van een -zeker voor Quark- belangrijk product wordt er flink uitgepakt. In de centrale hal stonden diverse zuilen vol iMac's onderverdeeld in verschillende zones, waarin de belangrijkste vernieuwingen die Quark met zich meebrengt op het gebied van ontwerpen, kleurbeheer, tekst, samenwerking en output elk werden uitgelicht. Bij elke "zuil" waren diverse experts van Quark aanwezig voor vragen, bijgestaan door onder andere
Xcite,
Ambridge en
PDF Diensten en systemen. Ook de partners van Quark op dit event,
HP,
Canto,
Extensis,
GretagMacbeth,
Pantone en
Easypress Technologies waren vertegenwoordigd met hun eigen producten. Aan de overkant was de grote zaal ingericht, waar naar schatting 450 man om 10:00 aandachtig kon luisteren naar het openingswoord van
Adriaan Roosen verantwoordelijk voor Customer Service en Operations. Gedurende de dag werden in deze zaal diverse presentaties gegeven over QuarkXpress 7 in combinatie met producten van eerdergenoemde partners, maar uiteraard werd er genoeg aandacht besteed aan Quark zelf.
[img=right]http://www.macfreak.nl/~redactie/launchme/designzone.jpg[/img]Zowel op het persoonlijke als op het professionele vlak heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken dat Quark niet erg hoog staat op mijn lijstje van favoriete softwaremakers. Ook bij de Quark-delegatie in Utrecht waren ze zich pijnlijk bewust van de klappen die ze de laatste jaren hebben gekregen, en het feit dat ze een Herculeaanse taak voor zich hebben om de verloren kilometers in te halen. Toch kan ik niet anders zeggen dan dat ze goed op weg zijn. Het was duidelijk dat een ieder van het Quark-team volledig achter hun product stond. Maar ook tijdens de pers-bijeenkomst kwam duidelijk naar voren dat een man als Gavin Drake, verantwoordelijk voor de Europese marketing, voor de volle honderd procent achter het "nieuwe" Quark staat. Op de vraag wat Quark gaat doen met onder andere de grote klanten die ze in Nederland zijn verloren -denk aan een Telegraaf Media Groep- was het antwoord duidelijk.
We zijn ons er goed van bewust dat we een aantal grote klanten kwijt zijn. Wat we daar mee gaan doen? Niets, in ieder geval niet proactief. Onze belangrijkste focus is zorgen dat we onze huidige klanten niet meer kwijtraken aan de concurrentie.
[img=left]http://www.macfreak.nl/~redactie/launchme/qxp7_doos.jpg[/img]Uiteraard hebben ze daar nu Quark 7 voor. Gegeven, een aantal van de vernieuwingen in deze versie zijn ze rijkelijk laat mee, en daar gaat transparantie op kleurniveau in plaats van objectniveau niet veel aan veranderen. In plaats daarvan gaat het over prijs, service, en geduld. Als het gaat om prijzen is een volledige versie van Quark 7 passport nog steeds duur met zijn 1299. Maar, zo bleek tijdens het vragen-uurtje, het grootste aantal pakketten Quark zijn geen volledige versies, maar upgrades. Iedereen met een pakket Quark vanaf versie 2 kan voor 359 de nieuwste versie aanschaffen, en dat is alleszins een redelijk prijs te noemen. Ook op de educatieve markt wordt er met een aantal grote leveranciers gesproken en zullen educatieve versies van Quark 7 voor rond de 100,- beschikbaar worden. Want de toekomst zit niet alleen in het behouden van huidige klanten, maar ook in het aan zich binden van zo veel mogelijk jonge ontwerpers, en dat begint toch op de grafische opleidingen. Ook op het gebied van service komen ze met een onbeperkte helpdesk (in het indisch-engels, punt van verbetering) en leveren ze weer een volledige handleiding bij Quark 7. Tevens zit er in elke doos een video-DVD met een training van
lynda.com waarin alle nieuwe features de revue uitgebreid passeren. Want niet alleen service is van belang, maar ook klanten leren gebruik te maken van de nieuwe features is essentieel: veel gebruikers werken nog op dezelfde manier als "in het begin". Aldus Gavin Drake.
Na de gesprekken die ik gisteren gevoerd heb met verschillende mensen durf ik te stellen dat de "monopolie"-dagen van Quark definitief voorbij zijn en ook nooit meer terug zullen komen. Maar, gezien de markt, zullen de doomdenkers die bang zijn voor een evengroot monopolie van Adobe zich ook geen zorgen hoeven te maken. Mensen als Gavin Drake en Alex Roosen zullen hard moeten werken, maar ze hebben met Quark 7 in ieder geval de tools in huis om weer serieus mee te spelen. Zelfs al kost het ze nog een aantal jaren.