Misschien begrijp ik het verkeerd, maar er staat toch:
Het verwijderen van de beveiliging werkt alleen op AAC-bestanden waarvan je ook eigenaar bent.
Wat is daar nou helemaal mis mee? Zolang ik het, als eigenaar, maar niet in mijn "Shared" map gooi of op ander wijze openbaar maak en/of verspreid, lijkt me er weinig op tegen. Nog afgezien van de promotionele waarde die het heeft wanneer ik een 'sample' aan eventuele geïnterresseerden verstrek.
Lees in dit kader vooral ook het artikel zoals aangehaald in
http://www.macfreak.nl/cgi-bin/forums/forums.cgi?forum=18DRM hadden ze moeten bedenken voor dat ze alles zo nodig digitaal wilden doen. Vergeet niet dat dat echt niet in het belang van de consument is gebeurd en dat je jaren lang veel te veel hebt betaald voor een CD/LP. Nog maar even daargelaten dat daar altijd wel liedjes op stonden die je minder- of niet leuk vond en dus nooit zou hebben gekocht, wanneer je de keuze had gehad. Ik heb zat platen gekocht voor die "twee te gekke nummers" en tevens betaald voor nog acht liedjes waar ik minder in geïnterresseerd was. Voorlopig kunnen we hier nog niet eens iets kopen bij de iTunes Music Store....en waar gaat dat over?? Over die zelfde rechten en belangen. Wiens belangen precies is mij als muzikant overigens steeds minder duidelijk (of misschien juist wel duidelijker

)
Het monopolie van de major platenmaatsschappijen lijkt in elk geval over, en dat is maar goed ook. Ze hebben hun eigen graf zorgvuldig gegraven, als je het mij vraagt. Independents hoor je overigens zelden klagen over omzetdaling. Jammer is wel dat veel getalenteerde musici het steeds moeilijker krijgen om gehoord te worden. Hopenlijk zullen zij creatief genoeg blijken en een manier verzinnen om toch ons te voorzien van de broodnodige noten...veel dingen zijn namelijk niet zo veel aan, zonder (goeie) muziek.
Gelukkig is de onafhankelijkheid van grote, dure studio's wat minder met de huidige technieken. En dan ben ik voor sommige talenten heel blij dat er op dat gebied ook een hoop te downloaden valt, zodat ze niet alleen afhankelijk zijn van initiatieven als Idols en dergelijke rotzooi.
Ik denk bijvoorbeeld niet dat Spinvis zijn eerste demo's op een legaal verkregen Cubase (o.i.d.) heeft opgenomen. Na zijn Edison mogen we gevoeglijk aannemen dat hij inmiddels zijn studio heel leuk (en legaal) heeft ge-update. Iets wat hem zonder Limewire of Kazaa waarschijnlijk niet gelukt was.
Just my 0,02
Edit: pfoeh; wel mijn meest serieuze posting ooit..
DisclaimerIk wil met dit betoog geenszins aanmoedigen tot het illegaal downloaden en/of verspreiden van rechtmatig eigendom van derden. Het is slechts een visie, met als doel de discussie over dit onderwerp aan te moedigen. (Bewerkt door Tib om 1:47, 6-04-2004)