Bijna alle gebruikers blij met de iPhone 4S
2 december 2011 - 13:20   
geplaatst door: Robert
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/iPhone4.png[/img]Het onderzoeksbureau ChangeWave Research heeft in de Verenigde Staten onder de kopers van een iPhone 4S onderzocht hoe tevreden die zijn met hun toestel, en de cijfers zijn volgens mij indrukwekkend te noemen.

Op de vraag aan 215 kopers van de iPhone 4S hoe tevreden zij zijn over hun aankoop antwoordt maar liefst 77% dat ze heel tevreden zijn, 19% is redelijk tevreden, 1% is enigszins ontevreden en 1% is echt ontevreden.





Deze cijfers zijn behoorlijk spectaculair, want bijvoorbeeld de iPhone 4 (die toch ook al erg populair was) heeft in het verleden nooit zo hoog geschoord.





Opvallend is dat de aankoop en het doorontwikkelen van Siri kennelijk een goede keuze is geweest van Apple, want het komt naar voren als de functie die het hoogste gewaardeerd wordt. iCloud staat trouwens een stuk lager, maar wordt toch ook nog door 19% van de mensen genoemd. Andere zaken die hoog scoren zijn het gemak van het gebruik van het iOS en de camera van de iPhone 4S.

Ik ben wel benieuwd wat de resultaten van een vergelijkbaar onderzoek in andere landen zouden zijn, want Siri heeft tot nu toe alleen maar een toegevoegde waarde voor gebruikers die een van de talen spreken die Siri ondersteunt. Op dit moment is dat alleen Engels, Frans en Duits.






bron: ChangeWave Research
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Bijna alle gebruikers blij met de iPhone 4S
2 december 2011 - 14:07    reactie #1
geplaatst door: odo
Kijk dat zijn nou mooie cijfers. Ik ben ook zelf uitermate tevreden met mijn 4S.

En nu zie ik voor het eerst ook eens concreet dat Siri in de VS inderdaad goed gewaardeerd wordt. Ik heb hier op het forum mijn twijfel daarover uitgesproken, maar het is duidelijk dat dit dus echt voor zeer veel gebruikers een meerwaarde biedt.
Ik heb het zelf uitgezet omdat ik geen zin heb alles in het engels te moeten doen en bovendien de Nederlandse informatie gewoon nog ontbreekt. Nog minimaal een jaar geduld dus (en dat is best wel lang in technologieland).

(Bewerkt door odo om 14:09, 2-12-2011)
Bijna alle gebruikers blij met de iPhone 4S
2 december 2011 - 14:44    reactie #2
geplaatst door: Shmoo

geblokkeerd

Klopt er worden veel grappen over Siri gemaakt omdat het natuurlijk ook hele eenvoudige inkoppertjes zijn.

Maar vooral: "Ease of Use" dat dit zo hoog blijft staan is natuurlijk perfect.
De aller eerste iPhone werd geprezen vanwege het Ease of Use effect maar dat je gebruikers na zoveel versies verder en veel meer toegevoegde functies nog steeds het zinnetje "Ease of Use" weten te gebruiken bij feedback dan weet je dat je iets heel goed doet.


==
Niet helemaal relevant maar ik vind het wel fijn om naar cijfertjes en feedback te kijken vooral bij websites.

Dit is een video over WordPress. (mocht je wat tijd hebben)
http://ma.tt/2011/08/state-of-the-word-2011/
Bijna alle gebruikers blij met de iPhone 4S
2 december 2011 - 15:02    reactie #3
geplaatst door: pisseblom
van het ModeratorTeam Off-topic verwijderd
Bijna alle gebruikers blij met de iPhone 4S
2 december 2011 - 19:49    reactie #4
geplaatst door: Sjapy Vien
Ik dacht met die Siri een nieuw maatje te hebben.

Maar er veranderd niet veel met thuis, ze luistert ook al niet...
Alles...
Bijna alle gebruikers blij met de iPhone 4S
4 december 2011 - 17:20    reactie #5
geplaatst door: the appraiser
Het aantal verkochte iPhones 4S in de afgelopen tijd kan ik niet terugvinden. Wel vertelt men dat in de eerste 3 dagen dit aantal op 4 miljoen lag. Om een steekproefgrootte van 215 moet ik dan een beetje lachen. Voordat ik enige waarde hecht aan de gevonden getalletjes zal men toch een wat groter onderzoek moeten houden.
Bijna alle gebruikers blij met de iPhone 4S
4 december 2011 - 18:27    reactie #6
geplaatst door: Jules
Meestal is een aantal van rond de 300-350 voldoende voor dergelijke onderzoeken - het met enige zekerheid bepalen van een percentage - (over het bepalen van de minimale omvang van een steekproef, google je zo het een en ander aan betrouwbare bronnen bijeen). 215 is dus laag, maar ook weer niet dramatisch veel lager dan je misschien zou denken.
Bijna alle gebruikers blij met de iPhone 4S
4 december 2011 - 18:46    reactie #7
geplaatst door: the appraiser
Het betrouwbaarheidsniveau ligt met een dergelijke steekproefgrootte op ongeveer 86% en dat bij een foutmarge van 5%. Dat is toch niet echt geweldig?
Bijna alle gebruikers blij met de iPhone 4S
4 december 2011 - 18:52    reactie #8
geplaatst door: Jules
Nee, niet geweldig, maar ook weer niet volledig onzinnig. De steekproef is absoluut te klein, daarover zijn we het wel eens. Ik wilde alleen de suggestie wegnemen dat 215 te klein zou zijn om ook maar iets zinnigs over het werkelijke percentage te zeggen.

In jouw oorspronkelijke bericht maakte je namelijk een vergelijking tussen de steekproefgrootte (215) en de totale populatie (miljoenen). Daarmee wekte je de suggestie te willen zeggen: 215 ten opzichte van miljoenen, dat is toch belachelijk klein dus het resultaat is daarom op voorhand een lachertje. Maar de populatiegrootte maakt nu juist vrij weinig uit. Bij voldoende homogene populaties/steekproeven boven een totale populatie van 10.000 maakt het verschil tussen 10.001 en 10.000.000 namelijk niet meer uit voor de grootte van de minimale steekproef.

Met andere woorden, als je had gezegd: "Het aantal iPhone 4S-gebruikers is zeker groter dan 10.000, dus wil je voor een nauwkeurigheid van X% met een betrouwbaarheid van Y% minimaal N respondenten en dat is ten minste ongeveer het dubbele van het aantal wat ze nu hebben geënquêteerd." had je niks van me gehoord :)

(Bewerkt door Jules om 18:56, 4-12-2011)
Bijna alle gebruikers blij met de iPhone 4S
4 december 2011 - 18:57    reactie #9
geplaatst door: the appraiser
Daar heb je gelijk in Jules. De door mij genoemde getalletjes zullen hier echter nog lager uitvallen omdat die alleen opgaan in het geval dat het om ja/nee vragen gaat. Hier gaat het om 4 kwalificaties waarbij duidelijk is dat dan 215 een nog minder betrouwbaar resultaat zal opleveren.

Mijn punt is dat ondanks dat dit positief voor Apple uitpakt het evenveel zoniet minder zegt dan al die statische onderzoekjes die op het internet regelmatig gepubliceerd worden.

Jules, iig bedankt voor de nuancering!
Bijna alle gebruikers blij met de iPhone 4S
4 december 2011 - 19:17    reactie #10
geplaatst door: Jules
True, er waren in dit geval inderdaad meer dan 2 antwoorden mogelijk. Wat de steekproefgrootte inderdaad nog benedenmaatser maakt.

Ach, misschien hebben ze het onderzoek gedaan onder enkel de 3.000 klanten die een specifieke Apple-store de afgelopen week had, maar dan moeten ze het uiteraard ook als zodanig presenteren. Haha, denk het niet.  

Hoe dan ook. Ik heb nu eenmaal iets met insecten. Mieren en muggen vooral. Daarnaast, voor mij persoonlijk een belangrijke leefregel in het publieke verkeer, laten we met zijn allen vooral geen onzin met andere onzin proberen te bestrijden. :)
Bijna alle gebruikers blij met de iPhone 4S
4 december 2011 - 20:54    reactie #11
geplaatst door: the appraiser
Waarmee ik waarschijnlijk moet begrijpen dat je mijn reactie maar onzin vindt. In ieder geval is de betrouwbaarheid ter discussie gesteld. Niet alleen de groep waaraan de vragen zijn gesteld of de omstandigheid waarin deze gesteld zijn zullen op een integere wijze behandeld moeten worden, ook de vraagstelling kan de uitkomst bepalen.

Denk hier bijvoorbeeld aan de vraag: Bent u tevreden met uw iPhone 4S? Ook mensen die nog geen inzicht in hun tevredenheid hebben zullen zeggen tevreden te zijn. Zelfs mensen die eigenlijk denken een miskoop te hebben gedaan zullen dat doen. Het valt de gemiddelde mens immers moeilijk om kort na aanschaf van een relatief duur product publiekelijk te erkennen dat het voor hen niet voldoet.

Ik denk dan ook dat de uitkomst nog voor het onderzoek vast kan staan ook al doet men het onderzoek 100% integer. De keuze van de steekproefgrootte doet mij alleen wel al anders vermoeden. Er wordt in verschillende vakgebieden al voldoende onderzoek uit de duim gezogen. Dat kan hier ook het geval zijn.

Het lijkt mij juist om bij dit soort onderzoeken uiterst sceptisch over de uitkomst te zijn. Speciaal wanneer deze je persoonlijke vermoedens bevestigen. Jammer dat jij dat onzin vindt.
Bijna alle gebruikers blij met de iPhone 4S
4 december 2011 - 23:11    reactie #12
geplaatst door: Jules
Nee, zo bedoel ik het niet, sorry. Je eerste reactie vond ik wat ongenuanceerd want je redenatie - althans wat je suggereerde - klopte niet helemaal. Het verbinden van conclusies aan het onderzoek is eveneens ongenuanceerd, eigenlijk om min of meer dezelfde reden.
'Onzin' is dan een (misschien wel te) groot woord om te zeggen: als je constateert dat iets niet lekker klopt, hoef je dat niet te berde te brengen door iets te zeggen dat ook niet lekker klopt.