Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 14:53   
geplaatst door: MightyMr
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/Consumentenbond_logo.jpg[/img]Het is op het forum al vaker besproken, de wispelturigheid in de garantieafhandeling van Apple en zijn resellers. Nu is de Consumentenbond er ook naar aan het kijken.

De Consumentenbond meent dat de klachtenafhandeling van een aantal Apple Premium Resellers in strijd is met de rechten van consumenten bij koop en garantie.
De organisatie heeft Apple hierop aangesproken maar het bedrijf geeft niet thuis.

bron
-= Failure is not an option =- > -= Sommige mensen kunnen alles wat krom is rechtpraten =-
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 15:06    reactie #1
geplaatst door: Esquare
Dat Apple niet thuis geeft, is niet zo gek: de Apple-resellers zijn nu eenmaal zelfstandig. (Niet dat Apple Store het beter doet – daar niet van.)
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 15:19    reactie #2
geplaatst door: ouwemac
Ik vraag me af of ze als groep aanspreekbaar zijn; de resellers bedoel ik.
Als dat niet zo is, kan de consumentenbond er ook niet zoveel aan doen
Hoogstens negatieve publiciteit bewerkstelligen en hopen dat Apple zich dat aantrekt.
Want het is toch apple dat de marge's bepaalt waarbinnen de resellers moeten handelen. :confused:
De manier waarop we communiceren bepaalt voor een groot deel hoe we denken en handelen.
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 15:31    reactie #3
geplaatst door: hitchhiker

Citaat
MightyMr om 14:53, 12-11-2009
bron

De echte bron is natuurlijk de Consumentenbond zelf. :cool:

De marges zijn smal, te smal volgens mij.
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 16:01    reactie #4
geplaatst door: Ger Nijkamp
Wat mij betreft heeft De Consumentenbond het nu eens 'n keer bij het rechte eind. Na het jaar fabrieksgarantie wordt een claim vrijwel standaard niet gehonoreerd. Dat terwijl het consumentenrecht in Nederland inderdaad een heel andere houding van de verkopende partij verlangt. Let op: dat is dus niet Apple, tenzij je de Mac via de online AppleStore hebt gekocht. Ik hoop alleen niet dat De Consumentenbond deze situatie wederom op een achterlijke manier gaat lopen hypen voor hun eigen gewin (de reden dat ik eigenlijk een hekel heb aan die vereniging), maar dat terzijde.

Laten we wel wezen: bijvoorbeeld een beeldscherm dat na anderhalf jaar (om welke technische reden dan ook) de geest geeft kan bij een machine van zo'n 1.400 euro nooit alleen het probleem van de eigenaar zijn. Helaas wordt dat vrijwel zonder uitzondering wél het probleem van de eigenaar gemaakt. Te vaak komen er ook hier mensen terecht die 't bos in worden gestuurd terwijl hun klacht méér dan terecht is.

D'r worden héél véél Mac's verkocht en per saldo zal het totaal het percentage 'probleemgevallen' maar klein zijn. Die 'klagers' zijn echter wel heel zichtbaar (met name op internet) waardoor het aantal groter lijken dan 't feitelijk is, nog los van de vraag of ze allemaal wel terecht klagen. Maar een serieus defect dient volgens de wet fatsoenlijk te worden afgehandeld, óók na de standaard één jaar fabrieksgarantie. Met of zonder AppleCare. En we weten allemaal dat dit lang niet altijd (lees: bijna nooit) het geval is...

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 16:09    reactie #5
geplaatst door: Esquare

Citaat
Ger Nijkamp om 16:01, 12-11-2009
Helaas wordt dat vrijwel zonder uitzondering wél het probleem van de eigenaar gemaakt.

En helaas ligt de diepere oorzaak daarvan bij de Nederlandse overheid, die zo dom is geweest om de bewijslast al 6 maanden na aankoop bij de koper te leggen, en het probleem dus inderdaad bij de eigenaar legt.
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 16:32    reactie #6
geplaatst door: Neuroteck
Apple moet gewoon standaard 3 jaar garantie geven ( in ieder geval op de Pro lijn )
waarom kan een merk als HP, Dell etc etc  dat wel ( op een groot gedeelte van hun productlijn )  

Op die manier kan een reseller de klant wel verder helpen, ze willen dat echt wel doen maar ze kunnen het gewoon simpelweg niet, daarvoor zijn de marges veel en veel te klein.
Natuurlijk hoort dit niet het probleem van de consument te zijn maar door het belachelijke beleid van Apple is het wel zo

Dat Apple zelf niet thuis geeft zegt alweer genoeg over het bedrijf Apple........


(Bewerkt door Neuroteck om 16:36, 12-11-2009)
The power of the Darkside !!!!
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 16:43    reactie #7
geplaatst door: Brinky
Helemaal mee eens zelfs Aldicare is drie jaar.

ps wanneer de marges te smal zijn betekent dat nog niet dat je het consumentenrecht maar moet negeren. Dan begin je maar een kledingzaak of zoiets.

psps De overheid gaat uit van zelfregulering (anders worden de bedrijven boos) dat dat niet werkt blijkt hier wel weer uit.

pspsps Erger me ook dood aan de onkunde en onwelwillendheid van APR's na de koop en zeker na de zogenaamde garantietermijn



(Bewerkt door Brinky om 17:20, 12-11-2009)
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 17:17    reactie #8
geplaatst door: Ger Nijkamp

Citaat
Neuroteck om 16:32, 12-11-2009
Dat Apple zelf niet thuis geeft zegt alweer genoeg over het bedrijf Apple...

Dat is weer zo'n typische 'heppie-de-peppie' zinsnede van De Consumentenbond (en omdat soort dom populisme vervloek ik ze dan ook). Even doorlezend kwam naar boven dat 'er bij Apple niemand beschikbaar was om te reageren'. Wat op zich best kan, want er wordt vaak maar heel weinig tijd gegeven om intern een formele reactie op te stellen. Da's toch nog nét iets anders dan dat ze geen antwoord willen geven.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 17:22    reactie #9
geplaatst door: Brinky
Ik zie het verschil niet. Volgens mij betekent niet thuis dat er niemand in staat was om te reageren.
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 17:26    reactie #10
geplaatst door: Plexyglazz
Wat betreft de garantieafhandeling heb ik ook redelijk
slechte ervaringen, niet met mijn huidige leverancier,
maar wel met mijn vorige. Dit is absoluut een punt
waarop veel resellers, maar ook Apple zelf nog het één
en ander flink mogen verbeteren.

Een Premium product verdient ook Premium service!
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 17:28    reactie #11
geplaatst door: Ger Nijkamp

Citaat
Esquare om 16:09, 12-11-2009
En helaas ligt de diepere oorzaak daarvan bij de Nederlandse overheid, die zo dom is geweest om de bewijslast al 6 maanden na aankoop bij de koper te leggen, en het probleem dus inderdaad bij de eigenaar legt.

Dat ligt in de kern niet daar aan, Esquare. Althans; niet in de meeste gevallen. Zelfs als na onderzoek van een anderhalf jaar oude MacBook Pro blijkt dat de videokaart defect is (dus: vastgesteld defect) worden mensen doodleuk naar huis gestuurd omdat ze geen AppleCare hebben en 't jaar fabrieksgarantie is verlopen. Dát zijn de gevallen waar 't mis mee gaat.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 17:33    reactie #12
geplaatst door: Esquare

Citaat
Ger Nijkamp om 17:28, 12-11-2009
Zelfs als na onderzoek van een anderhalf jaar oude MacBook Pro blijkt dat de videokaart defect is (dus: vastgesteld defect) worden mensen doodleuk naar huis gestuurd omdat ze geen AppleCare hebben en 't jaar fabrieksgarantie is verlopen.

Maar ook in die gevallen moet je als koper aantonen dat je niets geks hebt gedaan met die MacBook. Dat wordt al heel snel een welles-nietesdiscussie.
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 17:37    reactie #13
geplaatst door: Ger Nijkamp

Citaat
Brinky om 17:22, 12-11-2009
Ik zie het verschil niet. Volgens mij betekent niet thuis dat er niemand in staat was om te reageren.

Niemand kan solistisch uit naam van zo'n bedrijf 'even' een reactie uit de mouw schudden, die vergaande (juridische) gevolgen kan hebben. Als je als bedrijf met zo iets wordt geconfronteerd -terecht of niet- zul je met een gedegen en doordachte reactie of oplossing moeten komen.

Verenigingen die een persbericht de deur uit willen duwen hebben hele andere belangen dan daar op te wachten. Ze vragen wel een reactie, omdat het formeel moet en geven daar een middagje de tijd voor. Als de perswoordvoerder nét even buitenshuis is houdt het al op. Niet 'willen' is in mijn beleving toch heel iets anders dan niet 'kunnen'. De Consumentenbond verwoord het dusdanig populair dat het op niet 'willen' lijkt, terwijl het in feite niet 'kunnen' is. Ik hoop dan ook dat er nog een reactie van Apple gaat volgen.


Citaat
Esquare om 17:33, 12-11-2009
Maar ook in die gevallen moet je als koper aantonen dat je niets geks hebt gedaan met die MacBook. Dat wordt al heel snel een welles-nietesdiscussie.

Da's wat ik benoemde met 'het bos insturen', terwijl iedereen eigenlijk wéét dat 't ding gewoon kapot is.

[ Ger ]

(Bewerkt door Ger Nijkamp om 17:40, 12-11-2009)
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 17:41    reactie #14
geplaatst door: Ziegler
@Esquare
Je lijkt dat 'aantonen' verkeerd op te vatten. Met aantonen wordt min of meer bedoeld dat er niet overduidelijk sprake moet zijn van onoordeelkundig gebruik. Een laptop waar zichtbaar ruig mee is omgegaan zal zo weinig kans hebben. Als je een prima ogende laptop aanbiedt, waarin geen resten van het diksap van dochterlief te vinden zijn, heb je voldoende aangetoond dat de defecte videokaart niet door jou veroorzaakt is.


(Bewerkt door Ziegler om 17:42, 12-11-2009)
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 17:46    reactie #15
geplaatst door: het ModeratorTeam
Leek ons nieuwswaardig en daarom naar dat forum verplaatst, verder alleen even het logo rechtsboven toegevoegd en de titel een beetje ingekort (zodat die op de voorpagina past)
met vriendelijke groet, het ModeratorTeam
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 17:48    reactie #16
geplaatst door: Ger Nijkamp

Citaat
bbal om 17:40, 12-11-2009
Oeps. Jij bent een insider dat je dit weet? Of sla je er maar een slag naar?

Ik heb een paar jaar woordvoering gedaan voor een club in zware problemen, waarbij de media  er met ongelofelijk veel aannames en vooroordelen (gebaseerd op onkunde) bovenop doken. Dan leer je snel hoe dit soort spelletjes werken.

Maar, voor de goede orde: De Consumentenbond heeft volgens mij gewoon een legitiem punt.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 19:13    reactie #17
geplaatst door: Brinky

Citaat
Ger Nijkamp om 17:48, 12-11-2009

Citaat
bbal om 17:40, 12-11-2009
Oeps. Jij bent een insider dat je dit weet? Of sla je er maar een slag naar?

Ik heb een paar jaar woordvoering gedaan voor een club in zware problemen, waarbij de media  er met ongelofelijk veel aannames en vooroordelen (gebaseerd op onkunde) bovenop doken. Dan leer je snel hoe dit soort spelletjes werken.

Maar, voor de goede orde: De Consumentenbond heeft volgens mij gewoon een legitiem punt.

[ Ger ]


Maar waarom bagatelliseren omdat jij 1 andere ervaring hebt? Dus iedereen werkt zo??  De frustratie van de perswoordvoerder t.o.v. de media. In dat soort gevallen moet je toch de oorzaak in de communicatie zoeken. Kjk naar de DSB bank. En dat is hier ook het geval, dit probleem is niet nieuw en het zou Apple gesierd hebben wanneer ze het al veel eerder hadden opgelost. Het stilzwijgen van Apple in dit soort zaken zegt meer dan genoeg. Dat heet niet thuisgeven.
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 19:21    reactie #18
geplaatst door: Ger Nijkamp
Dan heet het niet thuisgeven. Prima. Eenzijdig, maar prima.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 19:53    reactie #19
geplaatst door: jasperr
Mijn ervaring is juist bij een premium reseller dat ik ver na de garantieperiode (na 24 maanden) nog een heel nieuw moederbord in mijn MacBook Pro kreeg. Zo kan het dus ook. Een vriendin had een MacBook waarvan de letters van het toetsenbord waren gesleten, en die kreeg na twee jaar een heel nieuw toetsenbord. Het is misschien geen harde regel, maar ook geen uitzondering. Ik merk dat je er in de praktijk best uit kunt komen.

Heb ook eens een Bose Sounddock gekocht bij de AppleStore die defect ging, en die stuurde mij zelfs binnen de garantietermijn met een kluitje in het riet.
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 19:54    reactie #20
geplaatst door: PeterCornelis

Citaat
Ger Nijkamp om 16:01, 12-11-2009
Ik hoop alleen niet dat De Consumentenbond deze situatie wederom op een achterlijke manier gaat lopen hypen voor hun eigen gewin [...]

Wel érg gemakkelijk om dit te zeggen en kort door de bocht. Je kunt zo'n opmerking maken
over élke mededeling van de CB. 'Voor hun eigen gewin': het is een bond, een vereniging Ger!
Naast fouten die ze maken (Apple b.v. maakt ook fouten) doen ze véél meer goeie dingen.
Ik ben blij met de CB, ben al tientallen jaren lid van die club. En ja, als ze aan mijn lievelings-
merk komen dan doet dat pijn. Maar soms is dat nodig. En achterlijk zijn ze zeker niet daar.

Nog even een ander geluid: een kennis van mij heeft voor zijn MBP een nieuw moederbord
gekregen, gratis en voor niks ingebouwd. Leeftijd: ruim méér dan twee jaar. Even doorpraten.
14" MBP; iPhone 15Plus; iPad air; TV4; Watch6; Time Capsule; EarPods Pro; AirTags.
www.appleclubeindhoven.nl
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 20:28    reactie #21
geplaatst door: Ger Nijkamp
Ik zeg niet dat De Consumentenbond achterlijk is, PeterCornelis. Ik heb het over een achterlijke manier van hypen, waarvan ik hoop dat die achterwege kan blijven. Das iets heel anders. Net zo goed als dat ik niet bagatelliseer: ik heb inmiddels drie keer nadrukkelijk gezegd dat ik denk dat De Consumentenbond gelijk heeft.

Mijn enige punt is dat er belangenbehartigers bestaan, die juist door hypen een probleem op de agenda proberen te spelen. Hoewel ik denk dat De Consumentenbond gelijk heeft, bespeur ik die onnodige tendentieuze manier van schrijven in hun bericht. Dat vind ik jammer, want ik denk namelijk dat ze gewoon gelijk hebben.

Buiten de feitelijkheden om jezelf in een persbericht bedienen van een dergelijke tendentieuze toonzetting, louter om de tegenpartij in discrediet te brengen is gewoon niet sympathiek en in dit geval ook onnodig. Ze hebben namelijk gewoon gelijk.

Overigens is De Consumentenbond per saldo óók een club die z'n bestaansrecht moet blijven bewijzen. Ze hebben wel degelijk een belang om van tijd tot tijd een 'slachtoffer' aan de schandpaal te willen nagelen. Hoewel ik denk dat ze op dit specifieke punt Apple terecht in 't beklaagdenbankje duwen, zou 't ze sieren als het tendentieuze achterwege kan blijven. Gewoon feitelijk, da's voldoende als je 't net zoals De Consumentenbond bij het rechte eind hebt. Ik heb gewoon een hekel aan 'joepie-de-poepie'-stemmingmakerij.

P.S: Had ik al gezegd dat ik vind dat De Consumentenbond gelijk heeft..?

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 20:30    reactie #22
geplaatst door: MacDokter

Citaat
Ziegler om 17:41, 12-11-2009
@Esquare
Je lijkt dat 'aantonen' verkeerd op te vatten. Met aantonen wordt min of meer bedoeld dat er niet overduidelijk sprake moet zijn van onoordeelkundig gebruik.


Helaas is dat onjuist. Het systeem waarvoor de Nederlandse wetgever heeft gekozen gaat uit van een zeer goede bescherming gedurende de eerst 6 maanden (non-conformiteit), maar een zwakke bescherming daarna. Een fabrikant hoeft daarom slechts 6 maanden garantie te leveren (meer is bonus). Daarna is het aan de dealer (en in het geval van Apple een dealer met marges tussen 3 en 8%)...

Nog vervelender is dat de bewijslast na 6 maanden wordt omgedraaid. Je moet als consument dus zelf aantonen dat het product niet in orde is. Onoordeelkundig gebruik is iets wat juist de andere partij (dealer, fabrikant) moet aantonen en dat geldt dus alleen voor die éérste 6 maanden. :cheesy:
Het leven wordt vooruit geleefd, maar achterwaarts begrepen
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 22:41    reactie #23
geplaatst door: werner

Citaat
PeterCornelis om 19:54, 12-11-2009

Citaat
Ger Nijkamp om 16:01, 12-11-2009
Ik hoop alleen niet dat De Consumentenbond deze situatie wederom op een achterlijke manier gaat lopen hypen voor hun eigen gewin [...]

Wel érg gemakkelijk om dit te zeggen en kort door de bocht. Je kunt zo'n opmerking maken
over élke mededeling van de CB. 'Voor hun eigen gewin': het is een bond, een vereniging Ger!
Naast fouten die ze maken (Apple b.v. maakt ook fouten) doen ze véél meer goeie dingen.
Ik ben blij met de CB, ben al tientallen jaren lid van die club. En ja, als ze aan mijn lievelings-
merk komen dan doet dat pijn. Maar soms is dat nodig. En achterlijk zijn ze zeker niet daar.

Zo'n 25 jaar geleden testte de consumentenbond een aantal cassettedecks. Een deck van Nakamichi sprong er duidelijk bovenuit.
Het deck scoorde op alle punten ++ Toch kreeg het cassettedeck van de consumentenbond een 'Onvoldoende' in het eindoordeel,
want de Nakamichi bleek moeilijk te bedienen volgens de bond.
Daarna heb ik de consumentenbond nog een paar keer betrapt op inconsequenties. Sindsdien bekijk ik alles met de nodige scepsis van deze club.
Toch weet ik uit eigen ervaring en die van anderen dat de consumentenbond gelijk heeft in haar conclusie aangaande de garantie attitude van Apple.
Bond laakt klachtenafhandeling APR's
12 november 2009 - 22:47    reactie #24
geplaatst door: PeterCornelis
O jezus, nou krijgen we díe stokouwe koei weer....
14" MBP; iPhone 15Plus; iPad air; TV4; Watch6; Time Capsule; EarPods Pro; AirTags.
www.appleclubeindhoven.nl