geplaatst door: SteveJobs
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/apple.jpg[/img]Een van de belangrijkste redenen dat wij vandaag bij de pers-opening van de Apple Store aanwezig waren was de vraag waarom er nou veel te doen was om een opening van een winkel, de Apple Store welteverstaan.

Via diverse collega Mac-websites werd er al in een vroeg stadium bericht over een mogelijke opening en werden er zelfs spy-shots gemaakt, toen de omheining eventjes was weggeblazen, een paar weken geleden. In onze nuchterheid hebben we ons wel eens afgevraagd of we allemaal niet een beetje te hard van stapel liepen omtrent de opening van deze Apple Store in Amsterdam. Ja, het is een unieke opening en ja, het is een imposant pand. Maar in alle eerlijkheid - het is maar een winkel -.

Dat vond overigens ook een deel van de pers vanochtend, die zich afvroeg waarom ze in hemelsnaam een item moesten maken over de opening van de Apple Store. Je kon meteen de echte enthousiastelingen eruit halen, want die waren al ver voor de opening, met de lens van de camera, tegen het raam geplakt om de eerste kiekjes te maken van het personeel uitgerust in hun blauwe Apple t-shirt en hipster hoedjes.

Na een kort zenuwachtig moment of onze naam wel correct op de lijst stond mochten we naar binnen en werden we de glazen trap op gedirigeerd waar het Apple personeel in rijen stond opgesteld. De VP van Apple Retail Europa nam het woord om de Apple Store officieel te introduceren aan de pers (de video van de speech wordt nog geplaatst op MacFreak). Een aantal feiten kwamen naar voren vergezeld door de typische Apple woorden als amazing, unique, first time, biggest en 'this is our biggest project so far'. Met andere woorden, dit is de grootste Apple Store op dit moment en dat heeft ook alles te maken met de locatie.

Op dat moment rees bij ons de vraag waarom er nou zoveel ophef over deze winkel was en is. Het antwoord daarop is dat je het pas echt ervaart waarom als je er binnen bent geweest. De locatie heeft een enorme uitstraling, zonder dat je je als bezoeker klein voelt. Het oog voor detail, de aardigheid van het personeel, de behulpzaamheid, de producten, de aanpak, alles in deze winkel ademt Apple en waar het voor staat. Ook de niet-Apple liefhebber zal respect hebben voor hoe Apple dit heeft aangepakt en hoe zij retail verstaat als geen ander merk in de wereld.

Dat geheimhouden en mysterie bij Apple hoog in het vaandel staat weten we met z'n allen, maar dat geldt niet alleen voor ons als consument, maar ook voor diegenen die bij Apple werken. Ook zij waren er pas deze week voor de eerste keer.

Dat Apple een aantal uitdagingen heeft gehad aan het bekleden en inkleden van het pand blijkt uit de aandacht die besteed is aan het herstellen van de historie die het Hirsch gebouw moet uitademen. De airconditioning is vakkundig weggewerkt tussen de ornamenten in het plafond, de camera's zitten verwerkt in het pleisterwerk in de pilaren, niets mag aan de buitenkant bevestigd worden behalve subtiele uithangborden en alles is handwerk. Ambacht is terug en Apple heeft een joint venture moeten opstarten tussen diverse bedrijven om de bouw mogelijk te maken, omdat er geen enkel bedrijf in de wereld was om dit zelfstandig aan te kunnen.

Wat missen we? Een koffie-automaat. Apple stelt namelijk haar Store open voor een ieder die even snel een werkplek zoekt met Wi-Fi. Is allemaal geen probleem en je mag in prinicipe zo lang blijven als je wilt. Als je er dan toch bent, kun je mooi meteen aanschuiven voor een van de vele workshops die gegeven worden, maar vergeet dan niet je koffiemok mee te nemen.

Tip van de redactie: Als je hardnekkige Mac problemen hebt die wij hier met z'n allen niet op kunnen lossen, ga dan naar de Genius bar in de Apple Store. Die is goed en voor jullie vast uitgetest door de redactie.
Don't panic
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
2 maart 2012 - 01:24    reactie #1
geplaatst door: Powerbooky
 :thumbs-up:
Mooi aangekleed en ingericht deze nieuwe store. Kan niet anders zeggen dat Apple duidelijk weer wat neerzet. Ben erg benieuwd of dit nieuwe ontwerp inspiratie brengt voor de andere zaken wereldwijd.
Alleen de lokatie keuze is en blijft dom. Met de auto of OV is het voor mensen van buiten A'dam zeer onhandig en slecht te bereiken. Het was gunstiger voor iedere gebruiker in Nederland geweest als Apple in het midden van Nederland bleef.
Smart people usually do their things on a Mac!  | Mac mini 2009 | Mac mini 2014 ProxMox | Mac Pro 2008 | MacBook Pro 2019 | Mac mini M4 pro
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
2 maart 2012 - 07:55    reactie #2
geplaatst door: ARTHURHOFMAN COM
Mooie column.

Het gemis van het koffie-apparaat vind ik onterecht: men moet daar niet binnenkomen voor de koffie maar voor Apple. Bij Prada kun je ook niet om champagne vragen. En anders kun je nog altijd fijn naar de Nespresso-boutique.

Domme locatie? Ik weet niet of dat een slimme opmerking is. Amsterdam wordt gezien als wereldstad en dan is de gekozen locatie een prachtige: niet in de (ordinaire) kern maar op een locatie waar je op uit kunt komen en tevens meerdere gelegenheden zijn voor zowel ontspanning als luxe artikelen.

(Bewerkt door ARTHURHOFMAN COM om 16:30, 2-03-2012)
Therapist working only with the latest Apple devices.
As one should.
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
2 maart 2012 - 08:15    reactie #3
geplaatst door: DJAN
Als al die persmensen vooraf met de gedachte zitten van "waarom zijn we hier aanwezig, het is maar een opening een winkel" dan vraag ik mij af waarom ze dan ook bij deze andere gelegenheden ook massaal aanwezig zijn:
http://www.modeblog.nl/hm-winkel-de-dam-amsterdam/1123/

Een koffie-automaat is zeker niet nodig: blijven enkel vlekken, rommel, half-lege bekertjes enzo achter... je moet er niet zijn om je hele namiddag te spenderen zoals je op een terrasje op café zit te gluren naar mooie dames in mini-rokjes :-)
Mac Pro 8 core / iMac 21" / MacBook Pro 15" / iPod nano / iPhone 3GS / iPad2
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
2 maart 2012 - 08:33    reactie #4
geplaatst door: Ziegler

Citaat
Powerbooky om 1:24, 2-03-2012

Alleen de lokatie keuze is en blijft dom. Met de auto of OV is het voor mensen van buiten A'dam zeer onhandig en slecht te bereiken. Het was gunstiger voor iedere gebruiker in Nederland geweest als Apple in het midden van Nederland bleef.


Die winkel staat daar niet om omzet te genereren. Die winkel staat daar als één grote PR uiting. Hij staat prima in A'dam. Na een dagje Rijks of van Gogh pakken we ook even de Apple-Store mee.

(Bewerkt door Ziegler om 8:33, 2-03-2012)
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
2 maart 2012 - 09:41    reactie #5
geplaatst door: Mekfriek
Daar heeft Ziegler gelijk in; het is een fraaie uiting van P.R., geen retailer zou het in zijn hoofd laten zoveel vierkante meters onbenut te laten op zo'n dure locatie.
Eigenlijk zou Apple er ook niets moeten verkopen; dat benadrukt exclusiviteit, en dupeert niet de al bestaande dealers in A'dam
(Het lijkt mij ook dat de bestaande verkooppunten in de hoofdstad ab-so-luut niet blij zijn met de komst van deze Apple-Store, de marge op de hardware is voor hun al minimaal, en dan krijgen ze ook nog eens concurrentie van de fabrikant., die ook al een eigen webwinkel heeft.)
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
2 maart 2012 - 09:45    reactie #6
geplaatst door: Sypie

Citaat
Powerbooky om 1:24, 2-03-2012

Alleen de lokatie keuze is en blijft dom.
Weet je hoe de Apple store in de Regent Street in London er bij staat? Er is daar ook zowat geen parkeergelegenheid voor de deur. Je moet je kar aan de kant van de weg zetten of in de wijk/straten achter de winkel en een stukje lopen.

De bereikbaarheid van een Apple store is NIET belangrijk, de mensen komen toch wel. Iedere Store is een trekpleister en zorgt er voor dat mensen naar de winkel toe wíllen. Voor sommige mensen is het zo dat wanneer ze één Store hebben gezien dat ze ze allemaal hebben gezien. De producten zijn immers gelijk, alleen het gebouw is anders. En júist dat trekt mensen.


Citaat
Mekfriek om 9:41, 2-03-2012

(Het lijkt mij ook dat de bestaande verkooppunten in de hoofdstad ab-so-luut niet blij zijn met de komst van deze Apple-Store…)

Ik denk dat APR's uit heel Nederland er niet zo blij mee zijn. Het kost elke reseller omzet ben ik bang. Misschien een reseller in Groningen of Maastricht iets minder, maar tóch.

"It's not a cult, it's a religion."

(Bewerkt door Sypie om 9:47, 2-03-2012)
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
2 maart 2012 - 10:03    reactie #7
geplaatst door: prionica
De Applestores genereren 15% van Apple's omzet. Alleen maar een PR uiting? Hahaha.
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
2 maart 2012 - 10:09    reactie #8
geplaatst door: odo
Niet om omzet te genereren? Ik meen toch dat meer dan 10% van de omzet van Apple bij de AppleStores vandaan komt. En daarnaast inderdaad een giga PR uiting die omzet in de online store of elders moet genereren. Als dit een verliesgevend pand zou zijn, geloof ik niet dat Apple dit zo zou doen. Het lijkt me dat deze winkel zich met zijn eigen omzet moet terugverdienen. En dat zal wel gaan lukken ook.
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
2 maart 2012 - 10:25    reactie #9
geplaatst door: Ziegler
Hoeveel AppleStores zijn er in Europa?
Als ik het goed heb staan er in GB een groot aantal, maar aan het vasteland zijn het er een stuk of 30. Deze halen op geen enkele manier 10% tot 15% van de omzet.
Overigens is 10% van de omzet helemaal niet schokkend veel als je bedenkt hoe duur die winkels zijn. Ik vraag me zelfs af of er AppleStores zijn die winst genereren.


(Bewerkt door Ziegler om 10:34, 2-03-2012)
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
2 maart 2012 - 10:50    reactie #10
geplaatst door: menu

Citaat
Powerbooky om 1:24, 2-03-2012
 Met de auto of OV is het voor mensen van buiten A'dam zeer onhandig en slecht te bereiken.


?? Met de auto 5 minuten vanaf de a10, twee parkeergarages heel dichtbij.
Met het openbaar vervoer kan het bijna niet beter. Vanaf alle Amsterdamse treinstations met directe bus  of Tram. 10 minuten vanaf CS Je kan zelfs met de boot vlakbij aanmeren. : )
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
2 maart 2012 - 11:21    reactie #11
geplaatst door: prionica
@Ziegler. Ik weet het ook niet. In het AD van vandaag stond een stukje over de nieuwe Apple Store. Daarbij werd vermeld dat er vanaf nu 361 Apple Stores wereldwijd zijn die ongeveer 15% van de omzet van Apple genereren. Maar die journalisten bij het AD weten er natuurlijk helemaal niks van.
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
2 maart 2012 - 12:29    reactie #12
geplaatst door: Mekfriek
Apple huurt 2500 vierkante meter, de m2 prijs voor zo'n locatie is zeker € 2000,- per m2 per jaar, dan kun je er van uitgaan dat de huur alleen al 5 miljoen Euro per jaar is, en dan komen de aanzienlijke personeelskosten er nog bij. Die kan ik niet berekenen, want ik weet niet hoeveel mensen er in dienst zijn.
Voor de oppervlakte ben ik uitgegaan van deze informatie: http://www.maxxzakelijk.nl/news/articles/display/282.html
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
2 maart 2012 - 12:44    reactie #13
geplaatst door: Ger Nijkamp
Het is heel tactisch om consequent over '15% van de omzet' te praten: het zegt niks over 'winst'. Het zijn stuk voor stuk peperdure locaties. Zo lang je over omzet praat hoef je niet -na aftrek kosten- te praten over over het feit of zo'n winkel nu wel of niet onder aan de streep iets oplevert.

Dat doet op zich niet ter zake: het zijn inderdaad PR punten, flagships. Winst lijkt niet het primaire doel (anders hadden de winkels wel meer op de MediaMarkt geleken): door de verkoop zorgt Apple dat ze in ieder geval geen geld kosten.

Ik meen ooit ergens te hebben gelezen dat iedere Apple Store zichzelf minimaal moet kunnen bedruipen. Enkele Apple Stores, zoals op 5th Avenue in New York, verkopen echter zó veel dat in die gevallen sprake is van serieuze winst.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
2 maart 2012 - 12:48    reactie #14
geplaatst door: 1rzarector
Dan  kan het nog wel uit voor Apple. Ze schijnen bij de Apple Stores zo'n 4700 dollar per vierkante 'foot' te verdienen. In vierkante meters kan je dat voor het gemak met 10 vermenigvuldigen, dus dan kom je op 47.000 dollar op jaarbasis per vierkante meter.

http://www.f-paper.com/?i1164918-Apples-retail-sales-per-square-meter-comparable-to-the-White-House-land
Macbook Pro, Aug '09, 13", 2.53GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB, 250 GB HD
Ipod Touch 2G 8GB
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
2 maart 2012 - 12:50    reactie #15
geplaatst door: prionica
@mekfriek, Heb je enige onderbouwing voor die kosten per vierkante meter?
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
2 maart 2012 - 12:57    reactie #16
geplaatst door: odo
@Ger. Nee de Mediamarkt als winstmaker vind ik geen goed voorbeeld. De AppleStore biedt een winkelervaring die mensen niet tot koopjes, maar juist tot dure aankopen met zeer hoge winstmarges moet overhalen. De AppleStore is bedoeld om in een luxe omgeving verleid te worden tot luxe aankopen. Je voelt je er zo prettig en op je gemak dat geld even geen rol meer speelt.
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
2 maart 2012 - 12:58    reactie #17
geplaatst door: urban
De genoemde cijfers in de media kloppen hoor.
Een goed overzicht van de resultaten (van het retailsegment) van Apple:
http://www.ifoapplestore.com/stores/charts_graphs.html

In 2011 behaalden de Apple Store een omzet van 14 miljard dollar. Ongeveer 15% van de totale omzet a 108 miljard. Dat leverde de Stores een winst op van 3.1 miljard.

Gemiddelde omzet is 17 miljoen dollar per store.
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
2 maart 2012 - 12:58    reactie #18
geplaatst door: SteveJobs
Waarom zou er een onderbouwing nodig zijn voor die 'schatting'?
Don't panic
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
2 maart 2012 - 13:56    reactie #19
geplaatst door: Ziegler

Citaat
odo om 12:57, 2-03-2012
@Ger. Nee de Mediamarkt als winstmaker vind ik geen goed voorbeeld. De AppleStore biedt een winkelervaring die mensen niet tot koopjes, maar juist tot dure aankopen met zeer hoge winstmarges moet overhalen. De AppleStore is bedoeld om in een luxe omgeving verleid te worden tot luxe aankopen. Je voelt je er zo prettig en op je gemak dat geld even geen rol meer speelt.


Dat past helemaal in niet in de cijfers zoals ze tot me komen.
Apple opent dit soort winkels vanuit een PR overweging. Het belangrijkste is dus niet het overhalen om iets te kopen, maar een indruk van het bedrijf en het product Apple. Mensen moeten het pand verlaten met bepaalde gedachten over Apple. Hip. Mooi. Kwalitatief hoogstand. Etc.
Dat er ook mensen een producten kopen is mooi en maakt deze fantastische vorm van reclame (welke winkel kan nog meer zeggen dat ze een toeristische trekpleister zijn?) zeer betaalbaar en in het geval soms zelfs winstgevend als ik het goed begrijp.

(Bewerkt door Ziegler om 14:00, 2-03-2012)
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
2 maart 2012 - 13:59    reactie #20
geplaatst door: bertvanderveen
De verkoop in hun eigen winkels levert Apple dubbel op: ze pakken ook de distributie- en winkel-marges. Nu zijn die niet riant, uitgedrukt in %%, maar het tikt lekker aan.

Alle experts zijn het er trouwens over eens dat Apple Stores de hoogste omzetten draaien van alle retail-winkels, TERWIJL ze niet primair gericht zijn op verkopen. Hoe raar dat ook klinkt, maar het verschil tussen een AS en zeg een MM is dat je in de eerste ongestoord een paar uur kunt rondhangen, terwijl je bij de laatste al binnen een paar minuten door een medewerker benaderd wordt met die clichévraag of ze je ergens mee kunnen helpen.

En dan nog dit: het schijnt zo te zijn dat de flagship-stores exorbitant hoge omzetten draaien — tientallen miljoenen per jaar. Dan is een miljoen of vijf aan huur kattepis. (De eerste vijf ton hebben ze vandaag trouwens al terugverdiend aan gratis publiciteit…)
Bert Vanderveen [...]
+++ Applegebruiker sinds 1989 (van System 6 via OSX naar macOS 15)
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
3 maart 2012 - 11:23    reactie #21
geplaatst door: Doctor Apple
Noem me een afvallige, noem me kritisch ... Ik ben in diverse Apple Stores geweest (wereldwijd) en vind de winkels mooi van opzet; maar niet overdreven bijzonder.

Wat bezielt mijn waarde mede-freaks om in een dubieus lange rij te gaan staan en uren te wachten om de winkel van binnen te zien?

Het is een ... winkel ... verkooppunt ... servicepunt ...

Ik kom in een winkel om de shoppen, een baaltje geld overhandigen voor een computer, auto, kleding of sieraden ... niet om uren te hangen en te kwijlen voor producten die ik niet kan kopen ... En al helemaal niet uren te staren naar de inrichting ...

Begrijp me niet verkeerd, ik wil graag de beweging erachter begrijpen ... Dus: help me out ... Wat zie ik over het hoofd  :blink: ?

Mvg,


Doctor :apple:
Durf te denken!
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
3 maart 2012 - 17:11    reactie #22
geplaatst door: Ziegler
Daar kan ik me we in vinden. Als ik er in de toekomst nog eens ben, loop ik vast even om, maar om er vandaag speciaal naar op zoek te gaan?
Nee.
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
4 maart 2012 - 00:11    reactie #23
geplaatst door: Powerbooky

Citaat
Sypie om 9:45, 2-03-2012

Citaat
Powerbooky om 1:24, 2-03-2012

Alleen de lokatie keuze is en blijft dom.
Weet je hoe de Apple store in de Regent Street in London er bij staat? Er is daar ook zowat geen parkeergelegenheid voor de deur. Je moet je kar aan de kant van de weg zetten of in de wijk/straten achter de winkel en een stukje lopen.


Jazeker, daar ben ik vaak over de vloer geweest. Voor de deur parkeren is in de meeste steden met 'n grote Apple Store zelden mogelijk. In London heb je dan ook nog een milieu-papiertje nodig om de centrumzone überhaupt in te mogen met je wagen. Maar daarvoor in de plaats is er wel de supersnelle metro. Aan het Leidseplein heb je enkel trage trams.

Maar goed... dat is mijn eigen mening. En wat niet is, kan nog komen... een nog grotere Apple Store in Utrecht, Den Bosch, Apeldoorn?
:tounge:
Smart people usually do their things on a Mac!  | Mac mini 2009 | Mac mini 2014 ProxMox | Mac Pro 2008 | MacBook Pro 2019 | Mac mini M4 pro
Column: Waarom al die ophef over een winkel?
4 maart 2012 - 12:14    reactie #24
geplaatst door: Mekfriek
In Den Bosch, Apeldoorn en Utrecht kun je nu ook al terecht om een Mac te kopen.
Daar koop je bij de lokale middenstand (dat is toch een amerikaans thema ?!? : "support your local...."), betaal je normale tarieven voor parkeren (in de buurt) en hoef je al helemaal geen congestion charge van 8 tot 10 Pond te betalen.