Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 04:02   
geplaatst door: Peter Villevoye
Zóveel succes voor de iPod kan maar één ding betekenen:
die eigenwijze Mac-gebruikers maken een verkeerde keuze.
Lees de nieuwe column en krab dan maar over je hoofd.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 05:44    reactie #1
geplaatst door: Rutger Paap
Ik ben geen markt-goeroe maar als je goed luistert in je omgeving dan moet het iedereen gewoon opvallen dat Apple inderdaad hip is op dit moment.
Wat ik hoop is dat de andere Apple hardware meer begrepen gaat worden door het gebruik van iPod door pc-bezitters.

Ik voorspel zeer goede tijden voor Apple!  :thumbs-up:
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 07:45    reactie #2
geplaatst door: DrStevil
als Apple nou maar niet onverstandig gaat doen en zich binnenkort alleen maar gaat richten op de iPods en aanverwante artikelen. Heeft bv Nokia een decennium geleden ook eens gedaan... (maar wie beleefde er plezier aan de derderangs transistorradio'tjes die dat bedrijf destijds ook produceerde?).

:devil:
MacBook Pro 13,3" M2 16 GB 1T (2022) | iPhone SE A2296 128GB (2020)
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 07:57    reactie #3
geplaatst door: Dick
Ik zou wel willen weten hoe 'waar' het is.

Als ik hier in de stad rondloop kom ik op slechts drie plaatsen, los van de apple-winkel (zelfs zij hebben geen Ipod-mini id fitrine liggen, nog niet gehad ook), I-pods tegen. De derde generatie bij dixons en bij correct. Bij de media markt zowaar zelfs een i-pod mini. Beetje weggestopt onder in een fitrine. Geen selectie van kleuren en zeker geen hordes mensen die zich verdringen om het apparaat. Mijn idee is dat het een soort rage had kunnen zijn, zeker wel. Maar feitelijk is dat nu nog helemaal niet mogelijk, simpelweg doordat de i-pod niet overal te krijgen is en de I-pod mini is al helemaal een speld in een hooiberg. de 3g i-pod is overigens al wat meer gemeengoed, maar alleen daarmee kan volgens mij geen hype ontstaan.

Mijn punt is: Waar kan de winkelende consument in hemelschnaam deesch prachtige apparaten vinden dan?
http://www.methoutenziel.nl
meubel ontwerp en maak.
iMac 24", Macbook black, Ipod 4eG 20gb en Iphone3G 8gb.
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 08:01    reactie #4
geplaatst door: A Henket
De iPod en de iMac zijn onvergelijkbaar. Voor de iPod zijn de meeste accesoires te krijgen, vergeleken met andere spelers. Hij heeft precies de functie die mensen willen van zo'n ding en de gebruiksvriendelijkheid is hoog. De iPod heeft het geluk gehad samen met de iTMS precies op het juiste moment in het strijdperk te komen en door de juiste mensen opgemerkt te zijn, momentum vergaard te hebben en verder zichzelf voort te kunnen drijven.

De iMac, of elke andere Mac, is heden ten dage de mindere in aantallen accesoires, hoeveelheid software etc. De iMac moge dan erg mooi zijn, maar niet iedereen staat sterk genoeg in zijn schoenen om de (relatief) onbekende wereld in te stappen. Je buurman heeft het niet, je overbuurman niet en de enkele Mac-gebruiker die je tegenkomt, is vaak nog een apart figuur die een veel luide mening over het onderwerp heeft. Daarnaast blijven de mythes voortleven over Apple die vaak negatief zijn.

Ik hoor het elke dag van mensen om me heen: Het is wel mooi hoor, maar je kunt er niets voor krijgen, het is te duur, Apple werkt alleen met Apple etc. Als je ze uitlegt hoe het zit zijn dezelfde mensen jaar in jaar uit verbaasd dat de mythes toch niet (helemaal) waar zijn en zijn alweer vergeten wat ik gezegd heb zodra ik mijn mond dicht doe. En week of wat later kan ik hetzelfde verhaal opnieuw vertellen alsof het nieuw is. Men gelooft liever in de doctrine van de grootste in de markt dan die van het alternatief. Tijd terug bij de lunch maakte iemand de grap "Die Mac he...heeft die nu al een GUI?". Een grap weliswaar, maar een die voortkomt uit de teneur "Ach die Macceraars toch, ze zijn best schattig, maar je kunt ze niet serieus nemen"

Enige argument waar ik nog in mee kan gaan, is het argument dat je met Linux bijvoorbeeld, wat mensen nog wel willen proberen, je niet van hardware hoeft te wisselen. Als het niet bevalt, nou dan zet je toch lekker Windows er weer op. Eenmaal een Mac gekocht 'zit je ermee' (als het niet bevalt.) Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat PearPC wellicht meer mensen een beetje het gevoel geeft vrijblijvend te kunnen spelen.

Ik vind het belangrijk dat de Mac voldoende markt heeft om economisch te overleven, maar Apple moet graag klein blijven. Met iPod laten ze zich bijvoorbeeld al niet van hun beste kant zien. Zodra 'de markt in handen was' gedragen ze zich net als andere monopolisten, met markt-protectionisme waar de consument niet mee gediend is. DRM is leuk voor de platenlabels, maar de consument is er niet bij gebaat, dus als het dan toch moet, zorg er dan tenminste voor dat iedereen dezelfde gebruikt. Ik zal waarschijnlijk nooit nummers kopen voor mijn iPod, ik zal nummers kopen om het nummer. Het is toch idioot dat je nummers koopt voor slechts 1 speler? Ik hou het gewoon op cd's, met copy protection en al. Kan ik in elk geval in elke cd-speler afspelen en als ik het kan rippen: ook op mijn iPod.

(Bewerkt door A Henket om 8:02, 4-08-2004)
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 08:30    reactie #5
geplaatst door: Dick
A Henknet, ik ben het vooral ook eens met je relaas over het markt-protectionisme.

Ik vind apple hier veel te veel voor het geld kiest. Waarom heeft apple geen I-tunes variant gemaakt voor onze sympathieke broer Linux? Daarmee zou apple zowiezo een gebaar maken waarmee 'de markt' groter is dan Microsoft windows.
Waarom kunnen bedrijfen als real, of hoe ze ook mogen heten, van apple geen licensie krijgen en daarmee A een voorbeeld zijn voor ieder bedrijf van hoe het ook kan en B de consument de vrijheid en keuze laten. Dat zal een Ipod verkoop nooit doen verminderen, integendeel. De markt voor muziek is namelijk vele malen groter dan de 700.000 nummers van ITMS.

Volgens mij is het wel mogelijk om een willekeurige CD op te slaan in de bibliotheek en dus op je Ipod. Dus dat houd in dat als je je platen weet om te zetten in bv mp3 formaat of in ieder geval digitaal op je computer weet te zetten, je ze gewoon mee kan dragen op je Ipod, indien je die hebt of ooit ergens bent tegengekomen in een winkel waar in ieder geval wel alle andere Mp3-spelers ruim aanwezig liggen te zijn om zich te laten verkopen aan de welwillende consument...   *zucht*
http://www.methoutenziel.nl
meubel ontwerp en maak.
iMac 24", Macbook black, Ipod 4eG 20gb en Iphone3G 8gb.
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 08:34    reactie #6
geplaatst door: Macsel
In een ander draadje over de iPod schreef ik iets over first-mover-advantage. Dat weet Apple met haar iPod (mini) goed vast te houden. Iedereen is enthousiast en geen concurrent is erin geslaagd een betere 'copy' neer te zetten. Zelfs Sony niet. Zijn er nog andere serieuze bedreigingen. Dat Apple inhalig wordt en arrogant van zijn (zo lijkt het) onaantastbare positie is begrijpelijk, dat wordt namelijk iedereen. Dat we hopen dat meer mensen Apple gaat steunen door te switchen is logisch: je wenst iedereen zo'n perfect werkend systeem. Maar doe maar niet. Ik loop niet graag met de massa mee. Nu val ik nog op met m'n ibook in de trein of waar dan ook. Maar als straks iedereen zo'n ding heeft ... dan 'moet' ik weer opzoek naar wat nieuws. Bovendien is Apple of beter gezegt MAC OSX nog virusvrij. Als het marktaandeel van computerent apple flink stijgt zal dit naar verwachting afgelopen zijn. Dan moet Apple zich op het gebied van beveiliging ècht gaan bewijzen.

Nog even een reactie op de column: Ik zit met m'n ibookje in de trein. Zit een jongen van ik schat zo'n jaar of 16 tegenover me een beetje 'mans' te doen met z'n ipod, 'Hé kijk,' zegt ie tegen z'n vrienden 'een apple' en wijst naar mijn ibook. Tja ik had m'n oordopjes (m'n ibook doet voor mij nog even dienst als ipod), dus hij kon het makkelijk zeggen, 'k had alleen m'n muziek nog niet aanstaan. Maar ik moest er wel om lachen. Het merk Apple had aandacht en een soort van aanzien...
Mac mini | 21,5" iMac Fusion Drive | vintage iPad (1st g) | iPhone (4S) | Airport extreme / express | Business: 15" MBP | 24" LED monitor
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 08:43    reactie #7
geplaatst door: Peter Villevoye
Dus eigenlijk moeten we vooral een minderheid blijven.
Wat nu ìn de oren zit moet niet tussen de oren groeien...
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 08:50    reactie #8
geplaatst door: Otto
Een iPod en een mac zijn niet te vergelijken: een iPod is een gadget, een mac niet.
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 09:06    reactie #9
geplaatst door: Peter Villevoye
Dus de 'massa' maakt andere overwegingen
bij het kopen van gadgets dan bij het kopen
van een computer ? 't Zou kunnen, maar in
welke criteria zit dan dat verschil, denk je ?
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 09:31    reactie #10
geplaatst door: Timotheus
Eens met A Henket en Otto: iPod en iMac zijn onvergelijkbaar. De iPod is een typisch 'hebbeding' met een in het oog springend uiterlijk, en biedt bovendien op een zeer laagdrempelige manier iets wat bijna iedereen hebben wil: muziek. De iMac is alleen al door zijn formaat geen typisch 'hebbeding', en kan niet overal mee naar toe genomen worden om indruk te maken op vrienden en bekenden. Een kleine iBook of Powerbook is wel transportabel; maar daarmee kun je alleen indruk maken als je vrienden bereid zijn om een zekere hoeveelheid tijd, aandacht en begrip in het apparaat te investeren; en daartoe zijn maar heel weinig mensen bereid (of in staat).

En het is ook waar dat allerlei mythen rond de Mac (te duur, je kan er niks mee, etc.) zeer hardnekkig stand houden. Ik hoor dat soort meningen voortdurend om me heen verkondigen (meestal door mensen die nog nooit achter een Mac gezeten hebben), en ook instellingen als de Consumentenbond laten geen gelegenheid ongebruikt om de mensen in dit soort meningen te sterken.

Maar dat geeft allemaal niks. Apple hoeft voor mij helemaal niet groot te worden; als het bedrijf maar groot genoeg blijft / wordt om een bloeiend bestaan te blijven leiden. De rest zal me worst wezen.

(Edited by Timotheus at 9:33, 4-Aug-2004)
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 09:49    reactie #11
geplaatst door: A Henket
Neem alleen die consumentenbond maar: Die haalden deze maand nog eens het 'nieuws' aan dat de iPod's batterij niet te vervangen is. Iets wat sinds vorig jaar al verholpen is, al was het maar hier.

Niet alle cd's zijn te rippen, vanwege die ellendige copy-protection. Audio Hijack die het wel zou kunnen betekent een haxie installeren en daar hou ik niet zo van. Mijn systeem is instabiel sinds 10.3.4 (11 kernel panics)

De iPod als gadget is vanwege zijn prijs, ook al is die absoluut gezien vrij hoog, in het bereik van de massa. De eerste Mac is 999 euro, dus is toch van een andere categorie. Wel merk ik dat de iPod steeds meer mensen aan het denken zet over de Mac. Dat lijkt me positief.

Voor mij moet de Mac gewoon niet te groot worden. Hoe groot, groot dan is, hangt van Apple af. Ik vind het fijn als ze blijven lopen voor hun klanten. De machine wordt er niet beter van, maar ik hou wel van een beetje exclusiviteit. Color me snobbish...

(Bewerkt door A Henket om 9:51, 4-08-2004)
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 09:55    reactie #12
geplaatst door: ee
De 'massa' heeft nooit interesse voor kwaliteit. De 'massa' leest de Telegraaf, kijkt SBS en RTL, gaat op vakantie naar mega-stranden, koopt PC's met Windows, koopt UB40-cd's, download ringtones etc. etc.

De 'massa' koopt wat iedereen heeft of denkt te moeten hebben. De iPod is nu 'hip' maar ik zie de 'massa' er absoluut niet mee lopen. Zelfs in New York City zie je veel witte draadjes en krijg je het idee dat 'iedereen' er een heeft. Dit is absoluut niet het geval.

De iPod is een geweldig ding en ik kan geen dag zonder... maar volgens mij is de 'massa' nog helemaal niet toe aan mp3 spelers... dat kost nog een jaar of anderhalf. Dan heeft Microsoft een 'redelijk' alternatief, on-hip maar veel goedkoper en dan koopt de 'massa' massaal dat ding of krijgt 'm gratis bij een pc.

Apple is innovatief en een uitvinder... maar de hoofdprijs zal uiteindelijk gewoon weer naar een ander gaan. Dat is maar goed ook. Je moet er toch niet aan denken dat de 'massa' achter de Mac gaat zitten. Krijg je die enorme doos met baggersoftware, virussen, onkunde en zelfbouwpakketten in de Applewereld.

Laat Apple a.u.b. klein en flexibel blijven. Iets meer marktaandeel mag zeker, maar daar zal de iPod en iTunes voor Windows wel voor gaan zorgen.
En dus...
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 09:59    reactie #13
geplaatst door: jangg
Een PC is een middel. Een Apple computer is het doel.
Mensen kopen een PC omdat ze willen internetten, MSN'en, spelletjes spelen (die je buurman, collega of vriend ook speelt), Outlook met Exchange kunnen gebruiken omdat ze dat ook op kantoor hebben etc. Iedereen die een PC koopt weet dat ie niet zonder ongemakken komt, maar wat maakt het uit? Iedereen heeft die ellende en in grote getalen gedeelde smart is geen smart. That's part of life.
Iemand die een Apple koopt, koopt zo'n ding omdat ie ....... een Apple wil. Wat kan een Apple dat een PC niet kan? Uhhhhh.....niks eigenlijk. Ok, met een beetje goede wil kun je veel bedenken om je aankoop te rechtvaardigen en de Mac-forums staan er vol van. Maar op de keper beschouwd is de enige echte reden dat een Apple iets over de koper zegt: IK ben geen volger! IK ben net als Steve is! IK ben eigenwijs en ga mijn eigen gang! Weg met de massa! Leve het individu! (S&^t!, Kan Jaap nou alweer m'n Word-document niet lezen die ik 'm net gestuurd heb?).
Helaas zijn de meeste PC's en zelfs notebooks niet zichtbaar in het openbare leven. Daar kun je pas echt laten zien wie je bent met je spullen. In tegenstelling tot een MP3-speler. Of een GSM. Of je (merk)schoenen. Of je Armani-pak.
Voor die spullen zijn uiterlijk, naam en faam veeeeeel belangrijker dan prijs of kwaliteit. Dat verklaart het succes van de iPod. Totdat de trendsetters een nieuw merk aanwijzen. Dan is het snel afgelopen met de pret. Dat betekent voor de fabrikant dat z'n gadget zeer zorgvuldig en met veel gevoel voor de tijdgeest in de markt moet worden gezet. Steve lijkt de daarin te slagen. De rest probeert 'm krampachtig onderuit te halen met telkens nieuwe apparaatjes. Tot nu toe zonder succes.
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 10:09    reactie #14
geplaatst door: Nicci
de iPod is een hebbedingetje. zoals sommige mobiele telefoons. een computer is een gebruiksvoorwerk. dat is een belangrijk verschil.
daarnaast speelt de merknaam apple hier niet zo'n grote rol. 'iPod' is bijna een merknaam op zich. iets waar apple overigens voor moet uitkijken. voordat je het weet maken andere producenten iets wat er wel erg op lijkt en noemt de consument elke draagbare muziekafspeler 'iPod'. zoals alles aspirine heet, terwijl er maar 1 'echte' aspirine bestaat . . .
het leven is kort. koop een snelle computer. Nou ja, in ieder geval een mooie . . . . (iMac G5, iBook G4)
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 11:13    reactie #15
geplaatst door: Ger Nijkamp
Ik ben bang dat ik een beetje afwijkende mening heb. En die is ingegeven door wat ik om mij heen hoor gebeuren en wat ik Apple zie doen. Ik heb het gevoel dat de iPod wél een soort breekijzer is. En het momentum is nu; ik hoop alleen dat Apple voldoende slagkracht heeft er gebruik van te maken.

Voor heel veel mensen is Windows van z'n voetstuk aan het vallen. Virussen, trojan horses, spyware en niet te vergeten de problemen met het systeem zelf zorgen er voor dat -zeker in de privésfeer- mensen met een andere blik naar hun PC zijn gaan kijken. "Dat moet toch anders kunnen..?" Zeker na de introductie van WindowsXP, gepresenteerd als oplossing voor alles. En toch lopen mensen ('ménsen'; niet 'programmeurs en systeembeheerders'!) tegen dezelfde problemen aan: gebruiksongemak. We weten hier allemaal dat het anders kán. Van de kant van Microsoft zal het gewenste antwoord de komende jaren niet gaan komen. Tegelijkertijd valt de iPod (mini) enorm op. Apple staat in the picture en dat vergemakkelijkt een blik naar die computer uit Cupertino. En de consument heeft heel goed door dat die iPod van Apple af komt: het gevoel voor vormgeving is bij Apple universeel. Vormgeving en gebruiksgemak zijn de brug van de iPod naar de Mac. Want er is maar één merk dat het zo doet: Apple.

Op dit moment is Apple weer nadrukkelijker bezig duidelijk te maken dat ze er ook voor Windows & PC zijn. AirPort Express, iTunes, de iTunes Store, iPod, iPod mini en de nieuwe schermen worden duidelijk neergezet als Not Mac only. Apple stapt verdorie de Windows markt op..!

De vraag naar Apple producten is zo groot dat Apple het feitelijk niet aankan. Apple heeft in geen tijden zo goed gedraaid en verkocht. En of dat nu een iPod is of een Mac maakt in wezen niet zoveel uit. Da's allemaal mooi maar er schuilt ook een gevaar in. Als dit het momentum is, moeten ze dat snel verhelpen. Want de vraag gaat waarschijnlijk nog wel groter worden. En het 'uur U' komt waarschijnlijk in september: de nieuwe (consumenten) iMac.

De nieuwe iMac zal voor ons als echte Apple-gebruikers wellicht een beetje gaan tegenvallen. Want als Apple slim is apelleren ze aan de Windows-gebruiker. Die moet de iMac goed, snel en mooi gaan vinden. De echte Appelaar koopt 'm toch wel (of toch te weinig, zoals bij de vorige editie iMac). De nieuwe iMac moet de 'iPod iMac' gaan worden. Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat dit mijn mening is. Ik denk dat een dergelijke koers voor Apple als bedrijf slim zou zijn. Het is en blijft een bedrijf dat ook moet verkópen.

En let op: wij zitten hier in Nederland. Ons zichtsveld is uitermate beperkt. Voor Apple is Europa helemaal niet zo interessant: Amerika is the place to be. Het leeuwendeel van de omzet wordt dáár gemaakt. Dát is de markt en daar moet het gebeuren. De rest volgt vanzelf. En dankzij de iPod (mini) gebeurd daar nu ook het één en ander. Okay; de halve US Windows-wereld zal echt niet in een maand overstappen op de Mac. Maar zelfs als het maar 1 of 2 procent zou zijn stijgt er gejuich op uit Cupertino: dat zou verdubbeling van de omzet betekenen. De logica..? De potentiële afzetmark buiten de Macwereld is veel groter dan binnen die wereld (die al jaren min-of-meer stilstaat). Daar moeten ze zich wel op richten. En die iPod (mini) is samen met iTunes het spreekwoordelijke breekijzer.

Als dit allemaal waar is en uitkomt ligt er een mooie toekomst open voor Apple. Voor ons, als liefhebbers van het 'oude' Apple zal het hier en daar wat minder genieten zijn. Sommige signalen klinken al een tijdje door: Apple is steeds meer een echt bedrijf aan het worden. Maar om over tien jaar nog te bestaan zullen ze wel moeten. Stilstand is achteruitgang. Ik hoop dat Apple deze slag kan gaan maken. Eén ding is zeker: áls er een moment is om de slag te maken dan is het ...

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 11:25    reactie #16
geplaatst door: GrandMaster
De fanatieke PC Gebruiker stapt nooit over op Mac waarom??? Nou omdat ze zelf graag lopen te klooien met zo'n apparaat en ach het systeem WIN dat zullen ze wel naar hun hand zetten en anders is er altijd nog LINUX maar echt de overstap naar Mac nee dat zie ik ze niet doen en al helemaal niet in de IT wereld want ook zij weten dat dan de arbeidsplaatsen behoorlijk op de schop gaat en dat zullen ze kostte wat het kost toch heel hoog proberen te houden. Zodra er IT'ers zijn die het bedrijfsbelang van hun klanten voorop zal gaan stellen zal pasen en pinksteren op één dag vallen. Dus nee ik geloof niet in dat de grote massa gaat overstappen wel zal Apple stijgen met hun marktaandeel en wel doordat er jaarlijks teveel aan virussen zijn en ze een goede alternatief zijn en een voorsprong hebben zolang ze die maar vasthouden zal er groei gaan ontstaan maar meer iets in de trant van een paar procenten.
1 Mac a day keeps PC Shit away
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 11:25    reactie #17
geplaatst door: Corrado
De iPod, prachtig ding, zorgt voor veel herkenning!

Een jobstudente bij ons die de taak van poetsvrouw (of hygiënisch assistente zo je wil) op zich neemt loopt hier rond met van die prachtig witte oortelefoontjes.  Ik heb haar gevraagd "is dit niet per ongeluk een iPod waarnaar je luistert?".  En inderdaad een mooie paarse iPod Mini siert haar!  Fantastisch gewoon in een gebouw waar er alleen maar met pc's gewerkt wordt en niemand een mac kent noch gebruikt.

:worship:
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 11:31    reactie #18
geplaatst door: Ger Nijkamp

Citaat
GrandMaster om 11:25, 4-08-2004
De fanatieke PC Gebruiker stapt nooit over op Mac waarom? Nou, omdat ze zelf graag lopen te klooien met zo'n apparaat.

Apple zal ook niet direct op die gebruiker mikken omdat het maar een klein percentage van de totale Windows-gebruikersgroep betreft. De consumentenmarkt meer dan genoeg. De gemiddelde consument wil na twintig jaar PC-ontwikkeling op een andere manier gebruik gaan maken van computers (zonder allerlei technisch gehannes). En Microsoft kan het antwoord wat de consument wil horen niet geven. Apple is bezig dat antwoord te formuleren. En fluistert het de consument zachtjes in de oren via de iPod (mini) en iTunes.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 11:31    reactie #19
geplaatst door: Dick
De massa heeft qua koopgedrag inderdaad meer oog voor praktisch, de grootste en goedkoop. Maar wat gebeurt er als er een ferrari geparkeerd staat. Schoonheid is iets wat door alle tijden heen blijft trekken. Denk aan de snoek van citroen of de cadilac of de Concorde. Het blijft bijzonder als een merk iets ontwerpt wat schittert van schoonheid of waar een bijzondere intentie aan ten grondslag ligt. Daar is denk ik in essentie iedereen gevoelig voor, maar dat zegt nog niets over koopgedrag.

Wat doen Mac-gebruikers verkeerd. Niks lijkt me.
Ondanks dat een individu zich kan identificeren met schoonheid zit daar natuurlijk soms ook een vies smaakje aan. Waarom is een Jean des Bouvrie populair? Ik vind hem niet slecht als ontwerper. Maar zijn populariteit Heeft mijns inziens grotendeels te maken met het kopen van een identiteit. Veelal door mensen zonder geldbeperking en vooral geïnteresseerd in status. "Ik heb een". Dat kan de keerzijde van een brand/naam zijn.

Voor mij geld vooral dat apple aansluit op mijn gevoel voor esthetiek en niet dat ik het wil bezitten voor de versterking van wie ik denk te zijn.
Producten van apple bezitten een kwaliteit die iets doet met mijn gevoel of emotie. Prachtig simpele vormgeving, alles ademt respect voor de gebruiker uit en alles is onwaarschijnlijk mooi en consequent gemaakt. Van verpakking tot you name it. Het bedrijf heeft smaak. Daar betaal ik graag teveel voor.

De kritiek die ik zou kunnen verzinnen heeft toch wel te maken met hun marktaandeel. Dat mag best groter. Waarom niet. Graag hand in hand met een meer bewuste kijk van 'de consument' die zich zouden moeten realiseren dat een apple alles kan in vergelijking met een microsoft-PC. Overigens gun ik linux ook een flinke groei. Ieder een derde van de markt zou een heel andere kijk op het computergebeuren geven. Dat zou moeten inhouden dat Apple's producten sneller ontwikkeld zouden kunnen worden doordat er meer mensen aan mee werken en er meer geld in de ontwikkeling kan worden gestoken.

@ Ger, Ik denk dat je deels gelijk hebt, maar het probleem zit hem volgens mij vooral in de verkoop. Kijk, wij mac liefhebbers zijn gewend aan het tempo endus het vaak niet op tijd leveren van apple producten. Met name de nieuwe versies. Dat accepteer je omdat je binding hebt. Echter, de nieuwe consument moet naar mijn idee veel meer apple's kunnen zien staan. Gewoon in de winkel. Al was het alleen maar de I-pod en dan de laatste versies. Ik denk zeker wel dat als ze dit hardnekkige probleem ooit eens weten op te lossen, ze een heel andere positie in de markt zullen krijgen. Maar tot die tijd zie ik vooral om me heen wat ik zie en dan valt het allemaal nog tegen. Waar je volgens mij gelijk in zou kunnen hebben is dat er een afknapper richting windows is ontstaan. Maar dat zit dan vaak van binnen bij mensen, want veel window gebruikers die ik ken hoor ik zelden klachten uiten. En helaas is dit ook waar.

(Bewerkt door Dick om 11:53, 4-08-2004)
http://www.methoutenziel.nl
meubel ontwerp en maak.
iMac 24", Macbook black, Ipod 4eG 20gb en Iphone3G 8gb.
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 12:28    reactie #20
geplaatst door: Nicci
@ger,
denk je ook niet dat de doelgroep voor iPods een andere is dan voor mac computers?
het zou kunnen dat er consumenten over de streep getrokken worden om meer apple produkten te gaan kopen door iPod, ,maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dit in grote aantallen zal gaan.
je hebt wel een punt met de nog te verschijnen iMac. daar ligt een kans. hij zal een breed publiek moeten aanspreken en vooral niet te duur zijn . . . .

(Bewerkt door Nicci om 12:30, 4-08-2004)
het leven is kort. koop een snelle computer. Nou ja, in ieder geval een mooie . . . . (iMac G5, iBook G4)
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 13:37    reactie #21
geplaatst door: dBook
Interessante discussie. Persoonlijk vind ik dat Apple klein mag blijven en mooie dingen blijft maken. Ja, ook ik wil 'anders' zijn en niet zoals iedereen achter MS aanlopen. Maar voor de continuïteit van Apple zou extra marktaandeel niet verkeerd zijn en zoals Ger al zei, is dit waarschijnlijk hét moment, want ook ik hoor vanuit mijn omgeving veel mensen die al die beveiligings-issues met Windows toch wel zat zijn. En daarnaast zijn de meesten toch wel gevoelig voor mooie dingen en design. En Apple is wel degelijk in beeld dankzij de iPod.

Dat de markt voor MP3 nog niet rijp zou zijn vind ik onzin. Het aanbod van met name Flashspelers is enorm. Ik zie ze zelfs bij de drogist liggen! Apple heeft wat dat betreft een mega-grote voorsprong met de iPod, maar moet uitkijken dat het zich niet alleen gaat richten op volume met deze toenemende vraag. Innovatie en vernieuwend design is nl. altijd het sterke punt van Apple geweest. Dit mag niet stil blijven staan als meneer Jobs besluit dat er meer geproduceerd moet worden!
Op pc-gebied is dit nog niet het geval.  Maar ik ben het met Ger eens, als de markt rijp zou zijn voor een alternatief voor Windows, dan is het nu wel.....

Ik hoop niet dat Apple in de toekomst het onderspit delft terwijl het kwalitatief gezien de beste keus is. Om met een cliche-voorbeeld af te sluiten. In het verleden heeft Betamax het ook niet gered terwijl de beeldkwaliteit superieur was. Dit omdat de s*x-industrie massaal ging voor VHS. Of een bepaalde standaard een succes wordt is afhankelijk van zoveel factoren.
iMac G4, iBook G4, iPod 3G, iPod Nano, iPod Touch
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 13:40    reactie #22
geplaatst door: Toivo
Leuke column, Peter! Spreekt tot de verbeelding en lokt een leuke discussie uit!

Mijn $0,02 over dit onderwerp: volgens mij doen wij, Apple gebruikers, helemaal niets verkeerd. Wij doen juist goed: wij gebruiken Apple!

Ik denk dat Apple nu, twintig jaar na de introductie van de Macintosh, nog altijd last heeft van het feit dat zij in 1984 wel de computer maar niet de applicaties hadden. Direct na de introductie van de eerste Mac waren de verkoopcijfers goed, maar al snel zakten die in omdat er geen goede applicaties beschikbaar waren. Dat euvel werd ook niet snel opgelost, en hoewel Apple een prachtige GUI had en Windows nog niet eens bestond, was IBM met MS-DOS en Visicalc superieur in het strijdveld waar de PC het toen van moest hebben: de zakenwereld.

Uiteindelijk wist Microsoft een kritische massa te halen, een marktaandeel dat zodanig groot is dat nieuwelingen automatisch kiezen voor MS, niet voor Apple. Bestaande gebruikers die overschakelen zijn er niet of nauwelijks. Zelfs na de Switch-campagne van Apple.

Met iPod heeft Apple de kritische massa in de markt van MP3-spelers en online muziekbusiness. Sony zal floppen vanwege het feit dat zij alleen ATRAC ondersteunen, geen MP3. Andere spelers zijn te lelijk om zelfs maar in je tas te stoppen, of ze ontberen de functionaliteit die je wilt.

Muziek is emotie, en de iPod kennelijk ook. Ik vind het razend knap van Apple dat ze de iPod zó in de markt hebben weten te zetten, ondanks de altijd tegenwerkende muziekindustrie, en dan met name de distributeurs. Bang voor hun hachje.

En waarom de iPod zo populair is? Ik denk in de eerste plaats omdat het een ontzettend hebbeding is. Maar wat bij mij heel erg meespeelt is dat het toch wel érg tot mijn verbeelding spreekt dat mijn volledige muziekcollectie moeiteloos op een iPod 40 Gb past. Al mijn CD's in m'n binnenzak!

Ik heb er alleen nog geen.

Toivo.
Time is nature's way of keeping everything from happening at once.
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 13:54    reactie #23
geplaatst door: Timotheus
Het zou kunnen zijn dat het iPod-effect enigszins stimulerend zou kunnen werken op de verkoop van de nieuwe iMacs; maar ook ik denk dat het hier om bescheiden aantallen zal gaan. Vergis je niet: er zijn vele, vele bezitters van iPods die zich er niet werkelijk van bewust zijn dat de fabriek die hun geliefde speeltje maakt, ook volwaardige computers produceert. Die leggen niet direct en niet bewust de link tussen de iPod enerzijds en de Apple-computers anderzijds.

Wat verder, althans in Nederland, in het nadeel van Apple werkt, is dat je geen grote zaken hebt waar naast een breed assortiment aan pc's ook een breed assortiment aan Mac's te zien en te proberen is. De experimenten op dit gebied in Nederland (Primafoon, Dixons) zijn jammerlijk mislukt. In het buitenland ligt dat vaak toch iets anders: denk bv. aan de fnac-winkels in Frankrijk (en Italië), waar je naast het gebruikelijke pc-assortiment een zeer ruime keuze vindt aan Mac-hardware èn software. Waar dat soort winkels bestaat, komt ook de pc-gebruiker die niet bewust op zoek is naar een alternatief, in contact met dat alternatief, en wordt wellicht zijn nieuwsgierigheid gewekt. In Nederland bestaat die mogelijkheid niet. Een iPod kun je op duizend plaatsen kopen, maar voor een Mac moet je naar een aparte Mac-winkel. En daarbij komt, dat in menige middelgrote plaats in Nederland niet eens een Mac-winkel te vinden is.

Ik ga pas geloven dat de verkoop van iMacs aantrekt als ik zie dat bv. een middelgrote gemeente haar stadhuis met Macs heeft uitgerust, of dat een groot bedrijf in de zakelijke dienstverlening met Macs werkt. Maar daar ken ik niet één voorbeeld van. Ik ken wel veel dokterspraktijken, architectenbureau's, reclamebureaus en antiquariaten waar men werkt met Macs, maar niet één (middel)grote gemeente of grote industrie. Dat is allemaal pc, pc, pc.

En natuurlijk zijn er privé-personen die hun buik vol hebben van Windows en op zoek zijn naar iets anders; maar dat is maar een kleine groep. De grote meerderheid ziet de pc gewoon als een natuurlijk, vaststaand gegeven, en is zich niet eens bewust van het bestaan van alternatieven. Het is mijn vaste overtuiging dat het grootste gedeelte van de mensen die in hun beroepsomgeving dagelijks met een computer werken, geen enkel idee heeft hoe een computer eigenlijk werkt. Die mensen kennen alleen maar trucjes: 'wil je printen, dan moet je op dat knopje drukken'. Maar vraag ze niet of een HD en het interne geheugen van een computer nu twee wezenlijk verschillende dingen zijn, of twee verschillende benamingen voor hetzelfde ding; want daar hebben ze echt geen idee van. En wie denkt dat dit overdreven is, moet in zijn omgeving maar eens de proef op de som nemen. Nou, en wie van dat soort dingen geen idee heeft, gaat heus niet op zoek naar een alternatief. Die gebruikt gewoon wat hem wordt aangereikt.

Om deze en verschillende andere redenen denk ik dat het wel mee (of tegen) zal vallen met het iPod-effect. Maar anderzijds: het zou heel mooi zijn als door de iPod het marktaandeel van de Mac met 1 of misschien wel 2 procent zou stijgen; en misschien is dat wèl mogelijk.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
Column: wat doen Mac-gebruikers verkeerd ?
4 augustus 2004 - 14:14    reactie #24
geplaatst door: dBook
'Mensen zijn dom, dus kopen ze een PC omdat ze niet beter weten.'

Tsjaaa, daar heb je wel een punt Timotheus. Als ik idd in mijn omgeving kijk, 90% boeit het echt niet met wat voor systeem ze moeten werken. Het is nl. 'werk' en dat wordt überhaupt niet leuk gevonden. Ze komen er idd niet op om ook maar iets anders te gaan gebruiken. Het overgrote deel snapt Windows al amper, dus hoe moet dat met een heel nieuw systeem denken ze dan....

Waarom zijn wij Mac-gebruikers? Omdat we toch in een bepaalde mate (sommigen meer dan anderen) interesse hebben in computers, apparatuur, gadgets noem maar op. Beetje technofielen zeg maar. Dus wij willen ook met díe apparatuur werken die het comfortabelst werkt en kwalitatief het beste is. En dat het mooi is, is natuurlijk meegenomen  :biggrin:

Wil Apple echt een serieus stuk marktaandeel pakken, dan zou het idd de zakelijke markt op moeten. Dit zie ik toch echt niet gebeuren. En eigenlijk vind ik dat wel prima zo....
iMac G4, iBook G4, iPod 3G, iPod Nano, iPod Touch