[img=right]http://www.macfreak.org/base/data/news/images/Computerworld_logo.jpeg[/img]In het Amerikaanse
Computerworld is
een artikel verschenen naar aanleiding van de kwartaalrapportage van Apple. En in dat artikel roept de auteur vertwijfeld om de terugkeer van Steve Jobs, omdat het huidige management de boot gaat missen door niet aan de netbook-hype mee te doen.
En daarmee zitten ze er dus op een behoorlijk aantal punten naast.
Ten eerste is het
juist Steve Jobs geweest die als eerste namens Apple zijn afkeer van de 'goedkope rommel' heeft uitgesproken en herhaaldelijk heeft verkondigd dat Apple geen kans ziet om in dit segment van de markt een produkt neer te zetten wat het Apple label waardig is.
Ten tweede zijn naar mijn mening de computerbouwers niet echt blij met deze trend. De marges op de goedkope netbooks zijn minimaal en op dit moment kannibaliseren ze de verkoop van reguliere laptops. Zeg nu zelf, wat verkoop je liever: 100 laptops van $1500,- met een marge van 30% of 1000 netbooks van $ 299,- met een marge van 5%?
In het artikel geeft de auteur ook nog aan dat met de komst van Windows 7 (speciaal geschikt voor netbooks!) Apple het helemaal wel kan schudden. Wat hij er echter niet bij vertelt is dat ook Microsoft niet echt blij is met deze ontwikkeling, want om de netbooks betaalbaar te houden, krijgen ze
volgens de Wall Street Journal minder dan $ 15,- per netbook licentie op Windows 7 (en dan moeten ze nog downgraden naar XP ook...).
Microsoft wil dat oplossen door een speciaal uitgeklede netbook versie van Windows 7 uit te brengen, 'Windows 7 Starter Edition' die niet meer dan 3 applicaties tegelijk kan draaien(!), de grafische speeltuin van de normale Windows 7 mist en nog wat faciliteiten ontbeert. De gebruiker kan upgraden naar een minder beperkte versie, maar je raadt dat al: tegen een prijs. En dat zal niet ieder verkoper er bij vertellen wanneer je op het punt staat een lekker goedkoop netbookje te scoren.
Ten derde mist het artikel volledig de toespeling die Tim Cook maakte: "
And if we can find a way to deliver an innovative product that really makes a contribution, then we'll do that."
Deze uitspraak, gecombineerd met
het bericht dat Apple een hele partij 10" touchscreens besteld schijnt te hebben, maakt mij in ieder geval erg benieuwd naar de aankomende WWDC.