[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/YouTubeLogo.png[/img]Wij plukken er al jaren de zure vruchten van het feit dat de content-providers (de producenten van muziek, films, boeken etc.) alleen naar de rendementen op de korte termijn kijken en in pogingen om die te beschermen de digitale revolutie proberen af te remmen of te ontkennen. Maar in de zaak van
Viacom tegen YouTube blijkt dat content-providers soms wel héél bizarre wegen bewandelen in de digitale wereld.
Want het blijkt dat Viacom in de afgelopen jaren
zelf in het geheim via andere bedrijven hun eigen content op YouTube heeft gezet terwijl ze publiekelijk tegelijkertijd tegen de aanwezigheid van die filmpjes op YouTube protesteerden.
Deze tactiek blijkt uiteindelijk zo 'goed' te hebben gewerkt dat de eigen werknemers van Viacom uiteindelijk ook niet meer konden bijhouden welke filmpjes nu door henzelf en welke door anderen op YouTube waren gezet. Het resultaat daarvan was dat Viacom meerdere keren filmpjes op YouTube zette en vervolgens van YouTube eiste dat ze die filmpjes weer van de site verwijderden.
Gelukkig is Comedy Central (een programma van Viacom) onafhankelijk genoeg om de humor van dit alles in te zien, het resultaat daarvan is hieronder te bekijken:
http://www.thedailyshow.com'>The Daily Show With Jon Stewart | Mon - Thurs 11p / 10c |
http://www.thedailyshow.com/watch/thu-march-22-2007/viacom-vs--youtube'>Viacom vs. YouTube |
http://www.thedailyshow.com/'>www.thedailyshow.com |
|
|
Bovenstaand filmpje werd gemaakt voordat de bizarre details van het gedrag van Viacom naar buiten kwamen, ik ben benieuwd hoe de Daily Show daarop zal reageren.
Bron:
9To5Mac