
Minder muziek verkocht, steeds meer streaming
Toen Apple niet zo lang geleden Beats kocht waren veel mensen heel erg verbaasd. Want het leek zo'n vreemde combinatie. Maar de grootste overname die Apple deed sinds het NeXT kocht (met de terugkomst van Steve Jobs als stevige bonus) was natuurlijk prima doordacht.
Een bewijs daarvoor zien we
in de cijfers van onderzoeksbureau Nielsen. Daarin zien we dat de verkopen van digitale muziek aan het dalen zijn en dat juist het streamen van muziek in de lift zit.
De onderzochte periode is van 30 december 2013 tot 29 juni 2014, dus het gaat om heel erg recent onderzoek.
For the first six months of 2014, sales of albums are down 14.9% vs. the first six months of 2013. Vinyl Album Sales and On-Demand streaming continues to show strong gains - Vinyl LP sales are up 40.4% and overall On-Demand streaming up 42% over last year, with on-demand audio up 50.1% and on-demand video up 35.2%.
Voeg daarbij dat de verkoop van digitale tracks met 13 procent daalde, en het is glashelder waar de toekomst zit: in streaming. Verder is opvallend in deze cijfers dat de come-back van vinyl kennelijk aanhoudt, en hoe. Hoewel het nog niet om heel erg grote cijfers gaat laat de groei zien dat die nog wel even aan zou kunnen houden.
Om terug te komen op de overname van Beats, hoewel hun streaming muziekservice nog relatief klein is, is de conversie één de beste in de hele muziekindustrie. En bij Apple houden ze van muziek, maar hebben ze er natuurlijk pas echt interesse in als er ook geld aan verdiend kan worden.