[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/iTunes_10_Icoon.jpg[/img]Opvallend genoeg wordt Apple's iTunes Music Store steeds vaker negatief weggezet, omdat het bedrijf de muziekindustrie in de tang zou hebben. Nu is het waar dat Apple met iTunes zo'n grote speler is dat het een stevige vinger in de pap heeft, maar kennelijk vergeet diezelfde industrie dat het Steve Jobs en Apple is geweest die de visie hadden om op tijd een werkend model voor de digitale tijd te creëren waar wel geld aan verdiend kon worden.
En het lijkt er op dat Apple met iTunes Match de volgende stap heeft gezet in het levend houden van dezelfde industrie, want volgens
dit relaas op de TuneCore blog verandert er veel.
Eerst werkte het als volgt: een gebruiker kocht een song in de iTunes Store en betaalde er dan één keer voor, of de gebruiker haalde de song uit een andere bron en de industrie en de artiest verdienden er niets extra aan.
Bij iTunes Match werkt het totaal anders: het maakt niet uit hoe de song is binnen gekomen, als de gebruiker de song afspeelt wordt er voor het gebruik betaald.
A person has a song on her computer hard drive. She clicks on the song and plays it. No one is getting paid. The same person pays iTunes $25 for iMatch. She now clicks on the same song and plays it through her iMatch service. Copyright holders get paid.
Je vraagt je af waarom de industrie niet enthousiaster is over iTunes Match, is het nog steeds dezelfde angst voor de macht van Apple?
Jammer genoeg wordt Spotify (en ook Simfy en Deezer) wel genoemd in het artikel, maar wordt niet duidelijk hoe de verdiensten van iTunes Match zich verhouden tot die van Spotify. Tot nu toe werd er vaak geklaagd dat de verdiensten van Spotify wel erg laag zijn, dus het zou interessant zijn om die twee eens te vergelijken. Waarbij iTunes Match nog aan het opstarten is. Het lijkt logisch dat de verdiensten daarvan alleen nog maar op zullen lopen als er meer gebruikers bijkomen.
bronnen:
TuneCore blog en
NRC