De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
23 april 2005 - 15:55    reactie #25
geplaatst door: Pierre V
Bij mijn Podje is dit het zelfde geval.
Is natuurlijk niet 100% legaal gevuld, maar voor het grootste gedeelte toch ècht wel!.
Ik vind inderdaad niet dat over iedere gig auteursrechten moetn worden betaald.
Als het je eigen c.d.'s zijn die op je Pod staan, heb je die namelijk al betaald.
Belachelijk!
En daarbij komt nog dat de Ipod in samenweking met Itunes nog steeds wel aardig 'copyproof' werkt.
Het is niet een drag and drop MP3 speler die je zo maar aan ieder computer kan hangen en volpompen.
Hiervoor zouden vooral de Ipod kopers beloond moeten worden?
Hierdoor zouden de Ipod's nog interessanter worden en nog meer omzet voor Apple.
Beter voor Apple en de Apple aanhang!
Tòch?!
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
23 april 2005 - 16:43    reactie #26
geplaatst door: MacFundamentalist
Dit gaat echt wel een backfire geven tegen betaalde muziekdiensten(iTMS) en iPodverkoop...

Dada hoge aandelen Apple... :cry:
Er zijn 10 soorten mensen: zij die binair kunnen lezen, en de rest :-)
----
Apple & Windows systeembeheer, IT Security, Webfiltering, Hyper-V & VMWare
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
23 april 2005 - 18:26    reactie #27
geplaatst door: Ger Nijkamp
Dada inkomsten platenmaatschapijen, muziekuitgevers, liedjesschrijvers en tekstdichters...

:music:

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
23 april 2005 - 18:30    reactie #28
geplaatst door: MacFundamentalist
Dat laatste kan me niets tot weinig schelen, dat eerste wel...

:tounge:
Er zijn 10 soorten mensen: zij die binair kunnen lezen, en de rest :-)
----
Apple & Windows systeembeheer, IT Security, Webfiltering, Hyper-V & VMWare
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
23 april 2005 - 20:17    reactie #29
geplaatst door: xhuyghe
Als platenmaatschapijen minder gaan verkopen gaan ze ook miner geld hebben om te investeren in kleine bands, en alleen gaan voor trefzekere commerciële muziek. En dat wil je toch niet  :confused:
Aan het instrument herken je de meester.
Macbook pro 17" | iMac G5 1.8Ghz 17" 1GB RAM | iPod 3e gen. 15 Gb  
Wacom Graphire A5 | LaCie Porsche 250GB | Lacie Porsche 320 GB
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
25 april 2005 - 14:00    reactie #30
geplaatst door: Ludwig
Ik heb me daar bij de Buma/Stemra heffing op CDR's ook al over opgewonden. Ik gebruik deze voor archivering en transport van grafische documenten. Ik gebruik niet eens een CD speler, ik stop elke gekochte muziek CD direct in iTunes.

Wordt het niet eens tijd voor een systeem waarbij we vooraf betalen voor eventuele verkeersovertredingen?
We maken ze allemaal wel een keer maar dat blijft vaak ontbestraft. Een soort verkeersovertreding tax. Als we dan een keer per ongeluk een verkeersovertreding maken kunnen we in ieder geval blijven glimlachen... je hebt er toch al voor betaald...  :cool:
iCrash therefore iSuck
Crash & Burn (Dokken?)
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
25 april 2005 - 18:56    reactie #31
geplaatst door: Tomorrowstand
Het lijkt me ook billijk dat je voor iedere kilometer die je auto harder kan dan 120, gewoon een heffing moet betalen. Die extra kilometers heb je namelijk alleen maar nodig om illegale dingen te doen, dus dan kan dat maar beter van tevoren bestraft worden.

Was dat niet de film Minority Report, waarin moordenaars al vóór de moord werden ingerekend? Denderend succes! Ik vraag me af of stichting Thuiskopie ook zo'n stelletje helderzienden in dienst heeft …
voor alles is een tijd - en hier besteed ik de rest
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
25 april 2005 - 20:04    reactie #32
geplaatst door: MacFundamentalist
 :happy:

Leuk vak, zo helderziende zijn... Je kan gewoon vanalles op iedereen steken, zonder dat het ooit uitkomt of je nu gelijk had of niet :P

"Die man daar is van plan om 20 km/h te snel te rijden met zijn auto..."  :dozingoff:
Er zijn 10 soorten mensen: zij die binair kunnen lezen, en de rest :-)
----
Apple & Windows systeembeheer, IT Security, Webfiltering, Hyper-V & VMWare
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
2 mei 2005 - 17:27    reactie #33
geplaatst door: Roman
Ik heb die mannen en vrouwen maar eens een mail gestuurd met de vraag hoe het nu eigenlijk zit. We kunen het er hier wel over hebben, maar de boosdoeners moeten we confronteren met onze meningen. Zowaar kreeg ik van hun vandaag een antwoord. Da's al meer dan ik had verwacht. Niet dat ik iets heb aan het antwoord :confused:

Beste heer,

Stichting de Thuiskopie incasseert sedert 1991 de Thuiskopievergoeding op
blanco beeld- en geluidsdragers waarover op grond van de auteurswet 1912
een vergoeding verschuldigd is. De vergoeding wordt uitgekeerd aan auteurs,
producenten, uitvoerende kunstenaars en andere rechthebbenden  waarvan het
werk door consumenten wordt gekopieerd voor eigen oefening, studie en
gebruik. Alle voorwerpen waarop door consumenten voor eigen privégebruik
auteursrechtelijk beschermde werken worden vastgelegd vallen in principe
onder de Thuiskopieregeling. Zo ook digitale portable audiospelers en
dvd-recorders met harde schijf die op dit moment onderwerp van
onderhandeling zijn.
De hoogte van de vergoeding wordt bepaald in een aparte
onderhandelingsstichting (SONT) waar de betalingsplichtigen en de
rechthebbenden gelijk zijn vertegenwoordigd. Deze stichting staat onder
leiding van een onafhankelijke voorzitter die door de minister van Justitie
is benoemd.  Het bestuur van de SONT heeft nog geen besluit genomen over de
hoogte van het tarief; de onderhandelingen zijn gaande. Zeker is dat bij
bepaling van de hoogte van een tarief onder andere rekening zal worden
gehouden met de mate van kopiëren van auteursrechtelijk beschermd materiaal
door consumenten, met de mate waarin eventueel reeds voor Thuiskopiëren is
afgerekend en met de mate waarin het geheugen van dergelijke spelers wordt
benut.
Berichten die suggereren dat er al enige duidelijkheid is over de hoogte
van een tarief zijn onjuist.

Met vriendelijke groet,

Stichting de Thuiskopie
Roman [/i]
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
3 mei 2005 - 23:27    reactie #34
geplaatst door: livePulse
 :angry:

zal ik je eens wat vertellen: die reactie die je ontvangen hebt is een persbericht direct van hun site...
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
4 mei 2005 - 00:10    reactie #35
geplaatst door: Ger Nijkamp
Het komt in ieder geval overeen met wat ik van ICT Office vernam:

Citaat
Wat de waarschijnlijkheid van de heffing betreft: de kans is zeer groot dat die er komt en ook zeer groot dat dat per half juni besloten wordt. Hij zou dan in de herfst van dit jaar ingaan. Behalve als Balkenende iets doet, komt die heffing er zeker. Alleen de hoogte is nog niet zeker. De bedragen genoemd in de pers zijn alleen een voorstel van de rechthebbenden.

Vooral de zinsnede "Behalve als Balkenende iets doet, komt die heffing er zeker" baart mij zorgen. In mijn opinie is 'iets doen' nu juist niet het sterke punt van deze man...

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
4 mei 2005 - 00:22    reactie #36
geplaatst door: hitchhiker

Citaat
Roman om 17:27, 2-05-2005
Alle voorwerpen waarop door consumenten voor eigen privégebruik auteursrechtelijk beschermde werken worden vastgelegd vallen in principe
onder de Thuiskopieregeling. Zo ook digitale portable audiospelers en
dvd-recorders met harde schijf die op dit moment onderwerp van
onderhandeling zijn.

Dus ook floppy disks, zips, alle andere HD's, iDisks, DDS4-tapes c.s. en omdat bladmuziek toch ook een auteursrechtelijk beschermd werk is en je op papier kunt schrijven, ook papier en in het kielzog daarvan eigenlijk elk beschrijfbaar materiaal en misschien zelfs dan wel weer elk schrijfmateriaal (pennen, viltstiften, stoepkrijt, etc.) Het kan vast nóg gekker. :music:
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
4 mei 2005 - 01:25    reactie #37
geplaatst door: Jules
In theorie is het mogelijk om een auteursrechtelijk beschermde compositie in muziekschrift op mijn p*mel te tatoeëren. Het kan, echt waar.
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
4 mei 2005 - 01:32    reactie #38
geplaatst door: Ger Nijkamp
Zolang je maar netjes rechten afdraagt elke keer als -ie- gespeeld wordt is er niks aan de hand.

:biggrin:

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
4 mei 2005 - 09:36    reactie #39
geplaatst door: reddrummaster
Ahh dit is cool, dan kan ik net als 10 jaar terug weer naar de Duitse Media Markt. Toen waren de cd's daar 23,- DMark, terwijl ze hier 45 gulden kostte.

..Deja-vu..
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
4 mei 2005 - 10:50    reactie #40
geplaatst door: Vitruvius
Dat de levende artiesten recht hebben op autheursrecht is niet meer als normaal, zo verdienen die mensen hun brood. Maar artiesten die dood zijn hebben toch niets meer aan hun autheursrechten, waarom daar dan nog voor te betalen  :blink: ? Als ik sterf krijgt mijn echtgenote toch ook niet mijn loon dat ik normaal had kunnen verdienen.

Het is verder toch totaal absurd dat een muziekant autheursrechten moet betalen op een copie van een partituur van Mozart e.a. Die brave man en al zijn (on)wettige familie is eveneens al goed en wel vergaan.
Zo kan je dan verder gaan: stel, want dat is bij mijn weten nog niet het geval (al volg ik dit niet echt), dat er een partituur gevonden gaat worden met Romeinse muziek, moeten dan op de kopiën daarvan autheursrechten op betaald worden? En aan wie dan?
Als ik mijn eigen iPod vol zet met muziek die ik zelf maak (ik ben geen muziekant, maar stel...) kan ik dan bij thuiskopie de autheursrechten die ik betaald hebt op mijn iPod gaan terugvorderen?

Die autheursrechten op blanco dragers is complete nonsens.
Als ze de illegale muziek willen aanpakken, dan moeten ze de verspreiders en downloader aanpakken, en niet autheurrechten heffen op blanco CD's e.d. want dan legaliseer je eigenlijk ongewild de illegale muziek die daar op gebrand wordt.  :thumbs-down:
Archaeology is fun, opgraven is afzien! MacBook Pro, iMac, iPhone, iPad.
Ergens in de evolutie is er iets gigantisch fout gegaan.
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
4 mei 2005 - 11:20    reactie #41
geplaatst door: ee
En dus...
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
4 mei 2005 - 13:32    reactie #42
geplaatst door: fnc

Citaat
Vitruvius om 10:50, 4-05-2005


Het is verder toch totaal absurd dat een muziekant autheursrechten moet betalen op een copie van een partituur van Mozart e.a. Die brave man en al zijn (on)wettige familie is eveneens al goed en wel vergaan.


Even beetje off topic, maar het auteursrecht vervalt 70 jaar na het overlijden van de maker van het stuk.

De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
4 mei 2005 - 14:16    reactie #43
geplaatst door: devries89
ja, maar het auteursrecht vervalt niet van het London Philharmonisch Orkest dat dat nummer van Mozart uitvoert...
oprheus melted the heart of persephone
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
4 mei 2005 - 14:55    reactie #44
geplaatst door: Vitruvius
@fnc: Ok, 70 jaar dan (dat is nog te veel, maar soit), maar bij mijn weten is Mozart al langer dan 70 jaar overleden.

@devries89: De uitvoerder(s) krijgt idd autheursrecht (al kan je dat moeilijk autheursrecht noemen, maar eerder uitvoeringsvergoeding, en dat zou dan ook minder moeten zijn dan autheursrecht), maar voor de partituur moet je toch niet betalen zeker :angry:
Archaeology is fun, opgraven is afzien! MacBook Pro, iMac, iPhone, iPad.
Ergens in de evolutie is er iets gigantisch fout gegaan.
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
4 mei 2005 - 15:20    reactie #45
geplaatst door: Ger Nijkamp
Er is verschil tussen de auteur en de uitvoerende; het mooiste is het natuurlijk als je het allebei bent. Een paar voorbeelden: 'Father and Son' was een hit voor Cat Stevens. Toen hij het nummer zelf uitbracht, verdiende hij de recette van zowel auteur als uitvoerende. Later zong Boyzone het nummer wéér de Top 40 in, maar in dat geval ontving Cat Stevens alléén de recette als auteur. De recette voor de uitvoerende ging naar Boyzone (ik weet niet hoe die verhoudingen liggen, overigens).

Je bent als artiest dus érg snugger als je een nummer van Louis Armstrong pakt uit 1932[/b] waarvan de rechten nét zijn verlopen en dat fijn naar de nummer één positie zingt in de Amerikaanse Top 100. Dan strijk je keurig de recette van de auteur én de uitvoerende op, hoewel je het nummer zelf nooit geschreven hebt. Zó dom is die blonde Britney dus óók weer niet...

:cool:

En omdát die rechten verlopen zijn mag het muziekje ook legaal op het internet ter beschikking gesteld worden. Maar de iPod waar je dit werkje op gaat parkeren is straks wellicht wel belast met een vergoeding voor de auteursrechten die er niet meer zijn. Kun je het nog volgen..?

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
4 mei 2005 - 16:01    reactie #46
geplaatst door: fnc
Hier staat wel een leuk stuk over de opbouw van de cd prijs, maar ook over het verschil tussen auteur en uitvoerende. http://www.bbc.co.uk/radio1/onemusic/general/moneygoep01.shtml

Overigens zou die 70 jaar in de toekomst nog wel verlengd kunnen worden. De termijn die in Amerika wordt vastgesteld is doorgaans leidend. Ooit was de termijn 50 jaar, maar toen dreigden de rechten van Walt Disney verloren te gaan en is na een lobby van Disney de termijn naar 70 jaar gegaan.
De iPod als melkkoe van rechtenjagers..?
6 mei 2005 - 23:15    reactie #47
geplaatst door: Ger Nijkamp
Intrigerend lijstje...

• Shop - £4.80
• VAT - £2.20
• Distributor - £2
• Artist - £1.20 (subject to possible deductions and paying off advances)
• Writers - 90p (although 36p of that may go to the publishers of those writers)
• Producer - 18p
• CD manufacture: £1
• Label - £2.72

Vooral die laatste: 'label'... Het op één na hoogste bedrag.
En méér dan de tekstschrijver, componist, uitvoerend artiest en producer bij elkaar.

:music:

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp