De Top 100 meest waardevolle merken
20 augustus 2003 - 01:08   
geplaatst door: Peter Villevoye
Apple staat op 50 in de Top 100 van de meest waardevolle merken.
Let wel, het gaat om "de waarde van het merk" en er staan in de lijst
ook daadwerkelijk dollartekens vermeld. Ik snap dit niet echt helemaal,
maar er is vast wel een MacFreak in reclame en marketing werkzaam
die dit haarfijn kan uitleggen. Zie hier de complete lijst.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
De Top 100 meest waardevolle merken
20 augustus 2003 - 08:47    reactie #1
geplaatst door: Dick de Roos
Ik mis Super de Boer in de lijst.
Daar doe ik meer boodschappen dan bij MacDonnald :music:
En ik drink wel Fanta, maar nauwelijks Cola..............
En Budweiser drink ik wel in Amerika (Op het blikje staat "King of the bier" of zoiets), maar Heineken wordt hier toch echt meer gedronken.

:shocked:  Volgens mij is deze lijst op Amerika afgestemd?? En wordt dat vervolgens gedaan alsof dat voor de hele wereld  geldt :yucky:

Maar misschien zie ik iets over het hoofd...........  :blink:
De Top 100 meest waardevolle merken
20 augustus 2003 - 09:11    reactie #2
geplaatst door: Plexyglazz
Toch niet gek hoor, drie Nederlandse bedrijven in de lijst Philips, Shell en Heineken.
Hoewel ik denk dat Heineken een stuk hoger hoort te staan als je kijkt hoeveel bier Heieneken wereldwijd verkoopt (ik ben nog niet in een land geweest waar ze geen Heineken (of Amstel) in de kroegen hadden. dit in tegenstelling tot Budwieser maar ik denk dat dat em in deze zin uit de inleidende text zit: [color=336600]"There also had to be publicly available marketing and financial data on which to base the valuation."[/color])
De Top 100 meest waardevolle merken
20 augustus 2003 - 09:36    reactie #3
geplaatst door: Peter Villevoye
Nogmaals, het gaat kennelijk niet om de bekendheid
(al dan niet in de US en het gaat over werledmerken).
Hoewel een populair merk natuurlijk best veel waard is.
Maar een bepaald merk kan in een bepaalde branche
toch veel waard zijn, terwijl 't weinig bekend is. Zoiets...
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
De Top 100 meest waardevolle merken
20 augustus 2003 - 09:59    reactie #4
geplaatst door: ziezo
merkwaarde heeft niets te maken met omzet en/of winst. de waarde van een merk/brand wordt o.a. gerelateerd aan de betekenis die consumenten aan het merk/brand geven. welke associaties hebben consumenten met een specifiek merk. komen die associaties overeen met de merkprofilering (branding) zoals die wordt ingezet door het concern waar het merk onderdeel van uit maakt. hoe stabiel is het merk/brand in de tijd. dit zijn o.a. criteria voor de waarde. denk bv aan de Think Different campagne van Apple waarmee Apple zich wilde onderscheiden. Ook niet Apple consumenten percipieren Apple vaak als 'anders', als niet 'gewoon'.
De Top 100 meest waardevolle merken
20 augustus 2003 - 12:02    reactie #5
geplaatst door: Peter Villevoye
Maar wat betekenen dan die dollars bij de Top 100 lijst ?
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
De Top 100 meest waardevolle merken
22 augustus 2003 - 18:58    reactie #6
geplaatst door: dienjo
dat is amerikaans geld! :happy:  :tounge:
--------------------------------------------------------
---> I prefer to be called...evil genius
De Top 100 meest waardevolle merken
22 augustus 2003 - 20:37    reactie #7
geplaatst door: Niek
Een beetje flauw, jaja, dat zijn dollars...!

Peter, ik werk niet in de reclame, maar ik weet wel dat bedrijven een post "Goodwill" of "Marktbekendheid" op de balans hebben staan. Denk daarbij aan markwaarde van "het merk". Vrij vertaald: als jij morgen een product onder de naam "Sony" wilt introduceren, moet je Sony dus tevreden stellen, zeg maar afkopen. "Sony" hanteert daar een imaginair bedrag voor. Staat leuk op de balans, waarbij een sterk, bekend en stabiel merk méér geld in het laadje brengt. Per slot van rekening, iedereen kent toch Coca Cola...?

Ik denk dat deze lijst zó is opgebouwd, maar iemand die het naadje van de kous weet... graag!

Niek
Een gezonde is een zieke die niet voldoende is onderzocht.
De Top 100 meest waardevolle merken
22 augustus 2003 - 20:52    reactie #8
geplaatst door: Appleidee
Het is duidelijk een lijst met de bedrijven die het meeste impact op de samenleving hebben. (In de V.S. denk ik.) De gene met het meeste aantal klanten staat gewoon boven aan en zo zit het in elkaar.
Dat eerste rijtje is wat men in kas heeft (2003) 2e rijtje spreekt dan voorzich :wink:. Heeft Apple toch 1 Miljard meer reserves dan iedereen had gedacht!!!

Ik zit ook niet in de reclame, maar als ik zo de cash-reserves bekijk klopt dat van de meeste wel.

Alleen die nummer 37 snap ik niet echt veel van hebben die nou een aantal biljoen in cash, of gewoon $ 75,6505

Ik citeer:

"The table that follows ranks 100 global brands that have a value greater than $1 billion. The brands were selected according to two criteria. They had to be global in nature, deriving 20% or more of sales from outside their home country. There also had to be publicly available marketing and financial data on which to base the valuation"

(Bewerkt door Appleidee om 20:54, 22-08-2003)