Deel 2 van Microsoft's media-campagne
18 september 2008 - 08:51   
geplaatst door: Robert
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/microsoft.jpg[/img]Eerst was er de aankondiging dat Microsoft met een tegencampagne zou komen als antwoord op Apple's Get a Mac commercials. Vervolgens kwamen er, tot de verbazing van velen, twee teasers die weinig met de Mac te maken hadden maar vooral probeerden een sympathiek image te creëren voor Windows. Zaten de eerste berichten over die campagne er dan helemaal naast?

Inmiddels blijkt dat dat niet zo is en dat de filmpjes met Bill & Jerry inderdaad alleen maar teasers waren, en dat het vervolg er op veel directer zal proberen om 'het foute beeld dat in Apple's commercials is neergezet te corrigeren'. Hierbij zal een medewerken van Microsoft de rol van PC op zich nemen met de openingszin: "Hello, I’m a PC and I’ve been made into a stereotype."

We hopen voor Microsoft dat die medewerker net zo'n goede timing heeft als John Hodgman, de acteur die PC speelt in Apple's commercials. Eén van de wetten in de reclame is dat je zoveel mogelijk probeert te vermijden om op je concurrent te reageren en indien mogelijk vanuit je eigen kracht jezelf positioneert omdat je door te reageren ook het risico loopt dat je juist de aandacht op je concurrent vestigt. Maar Crispin Porter & Bogusky staan bekend om hun effectieve guerrilla-tactiek, dus het zou kunnen dat het een sterke campagne wordt en Apple misschien juist die dosis tegengas krijgt die het nodig heeft om alert te blijven.

Bron: The New York Times
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Deel 2 van Microsoft's media-campagne
18 september 2008 - 08:56    reactie #1
geplaatst door: Blender
Leuk dat de site van dat reclamebureau geen MS technieken gebruikt
maar flash en php...
Deel 2 van Microsoft's media-campagne
18 september 2008 - 09:05    reactie #2
geplaatst door: Ziegler
Tsja, wellicht gebruiken ze windows?
Een reclamebureau dat werkt voor Douwe Egberts drinkt niet noodzakelijkerwijs koffie van dat merk.
Deel 2 van Microsoft's media-campagne
18 september 2008 - 09:06    reactie #3
geplaatst door: error
Na zijn geweldige book 'The Areas of my Expertise' uit 2005 komt in oktober een nieuw boek uit van John Hodgman: More Information Than You Require. Kan niet wachten.
Deel 2 van Microsoft's media-campagne
18 september 2008 - 09:08    reactie #4
geplaatst door: heuvelrach
Eigenlijk best grappig. Apple valt de PC aan en Microsoft (dat geen PC's maakt, maar software) reageert erop. Zo zie je maar hoe een softwarefabrikant vereenzelvigd wordt met de hardware, de computers waarop hun programma's draaien.
En veel Apple-bezitters hebben ook software van MS. Sterker nog, Apple maakt ook daarvoor reclame via aanbiedingen. En denk ook eens aan de reclame voor de iPhone, waarbij de mogelijkheid om verbinding te maken met MS Exchange als een van de grote voordelen wordt genoemd.
Kortom: Apple valt MS niet aan, maar MS voelt zich aangevallen en maakt nu feitelijk reclame voor computerfabrikanten (al is dat natuurlijk wel uit eigenbelang).
iMac alu 20", 2,4Ghz, 320 GB, 2GB, OS X 10.6
Deel 2 van Microsoft's media-campagne
18 september 2008 - 09:25    reactie #5
geplaatst door: Robert
@ heuvelrach: Ik kan me anders wel een hoop Get a Mac-reclames herinneren waar Vista niet erg positief wordt neergezet...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Deel 2 van Microsoft's media-campagne
18 september 2008 - 10:27    reactie #6
geplaatst door: denn88
Ik moest wel lachen toen ik het vanmorgen vroeg op m'n iPhone (RSS feed) las. Hoe bedoel je geld over de balk smijten?! Hoop voor Seinfeld (die ik best grappig vond in z'n comedy serie) dat hij niet de regie had over die 'teasers'.

Beetje nadenken voor je een reclame campagne begint! En als die nieuwe spotjes als twee druppels water gaan lijken op die van Apple is het helemaal kansloos en triest gesteld met Microsoft.

Of die stomme YouTube namaak filmpjes / tegenhangers van Apple's versie: waarmee Microsoft in precies dezelfde reclame Apple in de zeik neemt, of Linux de betere is. Wat een orginaliteit!
Atlantisdesign.nl - webDesign en de Mac. Bezig met webdesign / webdevelopment? Je eigen Mac als lokale webserver?
iPhone 4, 16 GB (black) | MacBook Pro 15", 2.44Ghz Intel Core 2 Duo,  4GB Ram | Airport Extreme | MacMini Intel Core 2 Duo, 4GB Ram | PowerMac G4 MMD Dual 1Ghz.
Deel 2 van Microsoft's media-campagne
18 september 2008 - 10:53    reactie #7
geplaatst door: AppleCase
We wachten af...
            All people are made of stars -  Moby
Deel 2 van Microsoft's media-campagne
18 september 2008 - 11:08    reactie #8
geplaatst door: ernst

Citaat
heuvelrach om 9:08, 18-09-2008
Eigenlijk best grappig. Apple valt de PC aan en Microsoft (dat geen PC's maakt, maar software) reageert erop. Zo zie je maar hoe een softwarefabrikant vereenzelvigd wordt met de hardware, de computers waarop hun programma's draaien.
En veel Apple-bezitters hebben ook software van MS. Sterker nog, Apple maakt ook daarvoor reclame via aanbiedingen. En denk ook eens aan de reclame voor de iPhone, waarbij de mogelijkheid om verbinding te maken met MS Exchange als een van de grote voordelen wordt genoemd.
Kortom: Apple valt MS niet aan, maar MS voelt zich aangevallen en maakt nu feitelijk reclame voor computerfabrikanten (al is dat natuurlijk wel uit eigenbelang).


En dat is nu een mooie reactie EN samenvatting! Top!
pm's worden niet gelezen,e-mail wel.
06-08-2004 +  14-10-2009
Deel 2 van Microsoft's media-campagne
18 september 2008 - 12:40    reactie #9
geplaatst door: Perquin
Ik verheug me in ieder geval al op de reclames, ik lig meestal dubbel.  :cool:

Ik hoop dat Balmer ook eens een rol gaat krijgen, op Youtube staan de leukste filmpjes van hem, waar ik als ik een beetje depressief ben graag naar kijk. Dus kan die man niet een dansje maken in die nieuwe reclames?
Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. - Mark Twain
Deel 2 van Microsoft's media-campagne
18 september 2008 - 16:58    reactie #11
geplaatst door: Fix
Citaat
Een woordvoerder van Microsofts PR-bureau Waggener Edstrom bevestigt de beslissing tegenover technologieroddelsite Valleywag, dat het nieuws al eerste bracht. Volgens de zegsman gaat het bedrijf "mogelijk andere dingen" met Seinfeld doen. "Het is jammer dat niet iedereen de spotjes leuk vond, maar niet onverwacht."

Ze hadden dus eigenlijk wel al bedacht dat de meeste mensen het niets zouden vinden, maar ach..
laten we er toch maar 2 van uitbrengen?!
Deel 2 van Microsoft's media-campagne
18 september 2008 - 17:32    reactie #12
geplaatst door: Perquin
Helemaal met FIX eens, ik blijf lachen met microsoft. Leedvermaak is immers het beste vermaak. :happy:  :thumbs-up:  :happy:  :thumbs-up:
Deel 2 van Microsoft's media-campagne
18 september 2008 - 19:48    reactie #13
geplaatst door: Franky2002

Citaat

Ze hadden dus eigenlijk wel al bedacht dat de meeste mensen het niets zouden vinden, maar ach..
laten we er toch maar 2 van uitbrengen?!


Eigenlijk net zoals hun software dus eigenlijk...
Deel 2 van Microsoft's media-campagne
18 september 2008 - 23:36    reactie #14
geplaatst door: Hildo
Misschien hebben de marketing-guru's van je-weet-wel-wie deze gezien: http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchives/1147.html  ... en vervolgens geconstateerd dat het klopte  :wink:
Show me a man who loves football and nine times out of ten you'll be pointing at a really bad shag. (Julie Burchill)
Deel 2 van Microsoft's media-campagne
19 september 2008 - 04:28    reactie #15
geplaatst door: Powerbooky
Petje af voor Microsoft. "PC man" in de Apple reclames is eigenlijk het enige "produkt" van MS dat al enkele jaren een constant succes is. En nu willen ze er miljoenen tegenaan gooien om dat succes af te breken? Ze zijn goed bezig!
:happy:  :wink:

Moet toch steeds terugdenken aan de "Think Different" campagne van Apple.
Smart people usually do their things on a Mac!  | Mac mini 2009 | Mac mini 2014 ProxMox | Mac Pro 2008 | MacBook Pro 2019 | Mac mini M4 pro
Deel 2 van Microsoft's media-campagne
19 september 2008 - 10:43    reactie #16
geplaatst door: an apple a day
Nou ze zijn er hoor.... de "I'm a PC" ads.

Ik kwam dit artikel tegen bij de vrienden van macnn. Kijk en huiver !
Ik kan er toch ook niks aan doen dat ik een PC ben....

Grtz,

AAAD
Leer van andermans fouten, want het leven is veel te kort om ze allemaal zelf te maken.
Deel 2 van Microsoft's media-campagne
20 september 2008 - 01:32    reactie #17
geplaatst door: Peter Villevoye
Ik vind de spotjes goed gedaan, filmisch gesproken.
Als campagne weet ik niet wat ik ervan moet vinden.
Enerzijds vind ik het 'zwak' dat ze de Apple-campagne
aangrijpen (in plaats van een Apple-product of -dienst).
Anderzijds, het gaat om een imago-campagne en dan
is dit misschien wel een verstandige (wat late) reactie.
Apple heeft dat in '97 ook gedaan met Think Different.

Uiteraard zal Apple hun "I'm a PC" campagne staken.
MS heeft deze campagne als het ware nu 'gekaapt'.
Ben dus erg benieuwd wat Apple gaat verzinnen.
Wellicht niet nog een reactie, maar iets nieuws.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Deel 2 van Microsoft's media-campagne
21 september 2008 - 19:05    reactie #18
geplaatst door: janjaap
http://imapc.lifewithoutwalls.com/?icid=realpc

en vervolgens even klikken op het hoofd van Balmer (linksboven)

CEO met credit-crunch-crisis…?

met dank aan Gizmodo

JJ
"All empty souls tend toward extreme opinions."
27" iMac | EyeTV200 | 4 of 5 TB aan externe opslag: 1 backup is geen backup
iPhone 3G 16 GB Black | 80 GB iPod Black