geplaatst door: Robert
http://www.macfreak.nl/modules/news/images/Cupertino-Apple-HQ.jpg
Tekorten bij de concurrentie door Apple's grote productie
De concurrenten van Apple hebben het moeilijk dankzij het succes van de computermaker uit Cupertino. Eerst was daar het almaar toenemende succes van de MacBook Air, waarop de concurrentie besloot dat voorbeeld van Apple te volgen. Maar deze 'ultrabooks' blijken niet echt een doorslaand succes.

De oplossing lijkt dan ook om 'gewone' laptops te maken die lichter en dunner te zijn. Iets waar het 'toevallig' ook Apple was die het eerst met zo'n model uitkwam, de MacBook Pro met Retina Display.

Nu blijkt alleen dat Apple zo'n beetje de totale productie van Foxconn en Catcher Technology op dit gebied tot het eind van het jaar al volgeboekt heeft, waardoor de concurrentie ook nu weer met lege handen staat. En daar hadden ze niet op gerekend, want zowel Foxconn als Catcher Technology hebben de afgelopen tijd geïnvesteerd in nieuwe CNC machines. Maar die extra capaciteit is ook al door Apple geboekt.

Tel daarbij nog op dat de iPad een almaar groter aandeel van notebooks heeft weggesnoept, en nog steeds aan het wegsnoepen is, en het lijkt begrijpelijk dat Apple niet echt populair is bij de concurrentie.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Tekorten bij de concurrentie door Apple's grote productie
27 juni 2012 - 16:25    reactie #1
geplaatst door: SnowLeopard
"regeren is vooruitzien"
Ik geloof niet dat dit uit oogpunt van concurrentie pesten is gedaan maar op basis van geprognosticeerde verkoopaantallen, maar een leuk(voor Apple) bijkomstig verschijnsel is het wel!!
Wel bizar dat een bedrijf zoveel invloed kan hebben, waar gaat dit ophouden is de vraag die mij nu bezighoud..... :dontgetit:
Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.......
Tekorten bij de concurrentie door Apple's grote productie
27 juni 2012 - 16:40    reactie #2
geplaatst door: Robert
Apple heeft dit zeker niet gedaan om de concurrentie te pesten, daar zouden hun aandeelhouders nooit akkoord mee gaan (ik in ieder geval niet).

We hebben dit effect al eens eerder gezien bij tekorten van Flash-geheugen toen Apple de iPad lanceerde. Ook daar beslist geen concurrenten pesten, maar gewoon groot inkopen om een zo laag mogelijke prijs te krijgen.

Tegelijkertijd zijn ze bij Apple natuurlijk ook niet heilig en weten ze echt wel wat het effect op de concurrentie kan zijn, maar daar is het zeker niet in eerste instantie om te doen...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Tekorten bij de concurrentie door Apple's grote productie
27 juni 2012 - 17:24    reactie #3
geplaatst door: jordilegerus
Dit effect kan natuurlijk heel gemakkelijk de prijzen opdrijven. Ik ben hier dan ook helemaal niet zo blij mee.
Tekorten bij de concurrentie door Apple's grote productie
27 juni 2012 - 18:09    reactie #4
geplaatst door: DJAN
Dit zal de prijzen opdrijven en hopelijk heeft Apple ook na einde van dit jaar voldoende reservatie bij die bedrijven... zoniet zouden een koekje van eigen deeg kunnen krijgen. Het blijven externe firma's...
Mac Pro 8 core / iMac 21" / MacBook Pro 15" / iPod nano / iPhone 3GS / iPad2
Tekorten bij de concurrentie door Apple's grote productie
27 juni 2012 - 19:51    reactie #5
geplaatst door: Flix
Apple zal uiteraard een vaste prijs hebben bedongen; ze zijn daar niet gek, blijkt elke keer weer.
Schaarste drijft inderdaad de prijzen op. Alleen nu betalen de OEM's die prijs, en niet de 'niche-speler' Apple, zoals voorheen...
Tekorten bij de concurrentie door Apple's grote productie
27 juni 2012 - 23:09    reactie #6
geplaatst door: Robert
En dat is dan ook meteen één van de redenen dat Apple's winsten op een zeer gezond niveau (voor het bedrijf) staan...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Tekorten bij de concurrentie door Apple's grote productie
28 juni 2012 - 09:46    reactie #7
geplaatst door: Macsel
Duidelijk en knap staaltje van ketenregie zoals Apple dit voert. Apple heeft vaker moeten opschalen qua productie dan naar beneden bijstellen. En daar heeft de concurrentie vanzelfsprekend last van. Een heel duidelijk voorbeeld van first-mover-advantage om een mooie marketingterm te gebruiken. Apple investeert veel in innovatie/R&D en de tijd die je je concurrenten voor kunt blijven moeten die R&D investeringen ook weer goed maken. Iets wat bij Apple ruimschoots gebeurt!
Mac mini | 21,5" iMac Fusion Drive | vintage iPad (1st g) | iPhone (4S) | Airport extreme / express | Business: 15" MBP | 24" LED monitor
Tekorten bij de concurrentie door Apple's grote productie
28 juni 2012 - 10:06    reactie #8
geplaatst door: odo
Inderdaad! Met de iPod ging dit precies zo. Apple wist een gigantische voorsprong op te bouwen doordat de concurrentie nauwelijks over Flashgeheugen kon beschikken.  Bij de iPad zag je dat de concurrentie geen andere keuze had dan om 7" modellen uit te brengen omdat Apple de complete voorraad 10" in handen had.

Ik maak me toch sterk dat Apple dit toch als een duidelijke strategie inzet. Het is een en - en verhaal: goedkope bulkinkoop en concurrentie aftroeven en zekerheid over toelevering. En inderdaad de first-mover-advantage kaart kan Apple zeer goed uitspelen omdat ze vaak als eerste met een nieuwe productcategorie op de proppen komen. In datzelfde plaatje valt dan ook precies het beperkte spektrum aan modellen dat Apple heeft. Hiermee valt het grootste voordeel en de meeste voorsprong te behalen. Dat is de geheime kracht van Apple. :cool:
Tekorten bij de concurrentie door Apple's grote productie
28 juni 2012 - 10:08    reactie #9
geplaatst door: jordilegerus
Op deze manier geformuleerd klinkt het mij als een soort concurrentievervalsing in de oren.
Tekorten bij de concurrentie door Apple's grote productie
28 juni 2012 - 11:07    reactie #10
geplaatst door: Robert
@  jordilegerus: waar zit de vervalsing? Het gaat hier toch juist om pure concurrentie? Niets staat de concurrentie in de weg om hetzelfde te doen, de enige reden dat Apple dit voordeel heeft is omdat het de visie heeft en dus vooruit kan plannen, terwijl de anderen kennelijk vooral Apple volgen.

Daarbij neemt Apple ook het risico, als de klanten een product plotseling niet zouden willen hebben dan kost dat Apple erg veel geld...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Tekorten bij de concurrentie door Apple's grote productie
28 juni 2012 - 11:41    reactie #11
geplaatst door: jordilegerus
Er wordt hier gesuggereerd dat dit een vooropgesteld doel is van Apple. Als dat zo is, is dit wat mij betreft van dezelfde orde als het opkopen van de wereldoogst van cacao of het op wereldschaal speculeren in rijst. Het is niet verboden, maar het dient alleen de portemonnaie van de opkopers/speculanten. In mijn ogen een kwalijke zaak.

Dus wanneer Apple dit doet om zo de concurrentie tegen te kunnen werken vind ik dat niet in de haak en een soort concurrentievervalsing.
Tekorten bij de concurrentie door Apple's grote productie
28 juni 2012 - 12:26    reactie #12
geplaatst door: odo
Ik suggereer dat misschien, de echte beweegreden van Apple zullen we niet weten. Maar dan nog, Het is een consumentenproduct en daarbij mag Apple zelf bepalen hoe ze dat in de markt wil brengen. Als Apple nu alleen maar eropuit zou zijn om de concurrent het leven zuur te maken, maar nee het is meer een soort collateral damage. De risico's die Apple neemt door een nieuw product op de markt te zetten worden geminimaliseerd door de aanlevering van componenten veilig te stellen.

Grote bulkcontracten dus waarmee in een aantal gevallen de grens van de leveringscapaciteit wordt bereikt. Voor concurrenten is dat pech hebben en moeten ze naar een alternatief omzien. Apple is zich daar natuurlijk heel goed van bewust en lacht in zijn vuistje (denk ik).

Een ding is wel duidelijk. Apple probeert bij een nieuwe productintroductie altijd een stap (vele stappen) voor te zijn om ook echt succesvol te kunnen zijn. Het alternatief? Voorzichtig beginnen, kijken of het aanslaat en zien dat de concurrent er met je idee vandoor is en er achter komen dat de componenten dan bijna niet meer te krijgen zijn.
Tekorten bij de concurrentie door Apple's grote productie
28 juni 2012 - 16:24    reactie #13
geplaatst door: Jules
En ook Apple draagt hier een risico: immers, als de verkopen tegenvallen zitten ze met honderden miljoenen waard aan nutteloze onderdelen opgescheept. Het mes snijdt dus aan twee kanten.
Tekorten bij de concurrentie door Apple's grote productie
28 juni 2012 - 17:27    reactie #14
geplaatst door: jordilegerus
@Jules, daarin heb je niet helemaal gelijk. Ik herinner mij nog dat Apple in de jaren 90 onder Amarillo een enorme hoeveelheid geheugenstripjes inkocht omdat de productiecapaciteit toen onvoldoende was om aan de enorme wereldwijde vraag naar rammetjes te voldoen.

Kort daarop werden nieuwe productielijnen geopend met simmetjes of dimmetjes met een grotere capaciteit en tegen een lagere prijs. Apple dacht hiermee de concurrentie voor te zijn en zo uitleverproblemen wegens een gebrek aan geheugenchips te voorkomen.

Als Apple gebruiker moesten we toen nog jaren lang sterk onderbezette Mac's kopen of tegen zeer hoge kosten rammetjes laten bijsteken door Apple. Juist vanuit die tijd luidt het advies dat je geheugenuitbreidingen nimmer bij Apple moet aanschaffen.

Het betekent dat wanneer Apple een zeperd zou hebben in de aanschaf van onderdelen ze in Cupertino wel een manier bedenken om de schade voor het bedrijf te beperken.
Tekorten bij de concurrentie door Apple's grote productie
28 juni 2012 - 18:04    reactie #15
geplaatst door: Jules
Dan denk ik op mijn beurt dat je helemaal gemist hebt dat Steve Jobs het bedrijf een jaar of 14 heeft geleid, na Gil Amelio. Natuurlijk zullen ze hun schade beperken, maar zichzelf op dergelijke wijze in de eigen vingers snijden, doen ze echt niet meer.

(Bewerkt door Jules om 18:19, 28-06-2012)
Tekorten bij de concurrentie door Apple's grote productie
28 juni 2012 - 18:23    reactie #16
geplaatst door: jordilegerus
Is meneer Jobs niet naar de eeuwige jachtvelden vertrokken? Meneer Amelio was het boekhouderstype die zich door anderen liet influisteren wat de mogelijkheden zijn. Aan de hand van zijn eigen ingevingen en ervaringen nam hij daar dan beslissingen over.

Ik zie niet direct hoe Tim Cook totaal anders is. Deze mag zich dan wel net zo kleden als Steve Jobs maar komt op mij niet net zo geinspireerd noch charismatisch over. Ik durf dan ook niet met enige stelligheid te beweren dat deze fout niet nogmaals gemaakt kan worden.

Maar we gaan het natuurlijk vanzelf zien waar dit toe leidt. Ik schat dat de volgende generatie iphone, ipad imac macbook enz. zo'n 10% in aanschafprijs zal toenemen.
Tekorten bij de concurrentie door Apple's grote productie
29 juni 2012 - 00:03    reactie #17
geplaatst door: Flix
Leuk dat je jouw gedachtekronkels met ons deelt, maar zo is dit draadje wel doodgeslagen...
Tekorten bij de concurrentie door Apple's grote productie
29 juni 2012 - 08:51    reactie #18
geplaatst door: het ModeratorTeam
@ jordilegerius: Ook het moderatieteam zou het op prijs stellen als je zoveel mogelijk on-topic zou blijven, in plaats van iedere zijdelings opmerking van een forumlid te gebruiken om zoveel mogelijk off-topic te gaan (zie onze eerdere PB's aan jouw adres hierover).
met vriendelijke groet, het ModeratorTeam