Digitale magazines op de weg terug ?
29 december 2010 - 20:45   
geplaatst door: iTom
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/wired_magazine.jpg[/img]Tijdschriften op je iPad.

Hoewel nog in de kinderschoenen, gaven de resultaten van het aantal downloads aanvankelijk goede hoop. De beschikbare tijdschriften in de iTunes Store werden dan ook massaal gedownload, in die mate zelfs, dat de media al het einde van de klassieke tijdschriften voorspelden.

Nu de nieuwigheid een beetje voorbij is, lijkt er, na het initiële succes, een algemene daling te zijn van het aantal downloads. Een van de eerste magazines in iTunes Store was Wired, welke in zijn eerste maanden kon rekenen op 100.000 downloads. De laatste maanden echter schommelt het aantal downloads tussen de 20.000 en 30.000 downloads. Eenzelfde trend is ook merkbaar bij de andere digitale magazines.

Uiteraard is het nog te vroeg om te spreken van mislukking, maar veel zal afhangen van hoe serieus magazines hun digitale edities nemen en of ze inventief uit de hoek gaan komen om hun "content" op een attractieve wijze aan te brengen in hun App.

Laat ons de vingers kruisen want digitale edities dragen uiteraard bij tot een beter milieu.
Digitale magazines op de weg terug ?
29 december 2010 - 20:54    reactie #1
geplaatst door: Sypie
Het mag dan bijdragen aan een beter milieu, als in de zin van minder papier, inkt en verspreidingsvervuiling maar het zorgt anderzijds wel voor nog meer "information overload". Ik word nu al moe van alle artikelen die over het scherm heen komen dwarrelen.

Het internet, en de bijbehorende voordelen van dergelijke distributie, wordt op deze manier meer een blok aan je poot dan dat het werkelijk voordeel biedt.
Digitale magazines op de weg terug ?
29 december 2010 - 21:42    reactie #2
geplaatst door: orange

Citaat
Sypie om 20:54, 29-12-2010
...maar het zorgt anderzijds wel voor nog meer "information overload". Ik word nu al moe van alle artikelen die over het scherm heen komen dwarrelen.

Je moet het dan ook wel zien als 'in plaats van'.
Dus niet én kranten, én tijdschriften, én digitale magazines.

Nee, in plaats van een MacWorld op papier en een dagblad op papier, lees ik beide gewoon lekker digitaal.

Niet méér informatie dus, alleen anders 'aan huis' gebracht.

(Bewerkt door orange om 21:43, 29-12-2010)
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Digitale magazines op de weg terug ?
29 december 2010 - 21:47    reactie #3
geplaatst door: orange
Die teruggang in downloads is simpel te verklaren.

Om te beginnen zijn veel magazines gratis of tegen gereduceerde prijs aangeboden als 0-exemplaar.
Daarna begint het echte betalen en vallen er dus alvast veel mensen af.

Verder is iedereen nieuwsgierig en is een iPad nog steeds een nieuwtje voor menigeen.
Dus wordt alles binnen gehaald wat men maar kan vinden.
Als dan de gewenning intreedt gaat men schiften en kijken wat men echt wil.

Verder is bij veel magazines de prijs een struikelpunt.
Als iets digitaal net zoveel kost als op papier, ervaart de koper dat als 'te duur'.

Maar kom op: we staan volledig aan het begin van een nieuw tijdperk.
En is er nog niet veel op de markt om tijdschriften serieus op te kunnen lezen.
Een iPad en een Samsung Galaxy Tab. Dat is het wel zo'n beetje.

(Bewerkt door orange om 21:48, 29-12-2010)
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Digitale magazines op de weg terug ?
29 december 2010 - 21:48    reactie #4
geplaatst door: odo
Wat een voorbarige conclusies nou weer in dit artikel. Logisch dat je een piek krijgt bij de introductie. Daarna gaat het zich stabiliseren en met de verdere toename van het aantal tablets vanzelf weer groeien naar realistische aantallen.

Over een half jaartje zien we wel weer verder, maar dat digitale magazines de toekomst hebben leidt geen twijfel.

(Bewerkt door odo om 21:49, 29-12-2010)
Digitale magazines op de weg terug ?
29 december 2010 - 21:49    reactie #5
geplaatst door: Ger Nijkamp
De information overload bestaat eigenlijk alleen voor mensen die nooit de kans hebben gehad zichzelf het schiften spelenderwijs eigen te maken...

:cool:

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Digitale magazines op de weg terug ?
29 december 2010 - 21:50    reactie #6
geplaatst door: macsmet
Om een verschil aan te geven:
Een digitale VI is gewoon een digitaal PDF bestand.
Een digitale VIVA is een interactief magazine zoals het 'moet' zijn ?!
CamelCaps | Educatieve Software - http://www.camelcaps.nl
Digitale magazines op de weg terug ?
29 december 2010 - 21:54    reactie #7
geplaatst door: Kenneth B Done
Er zijn natuurlijk een hoop tijdschriften weggegeven als gratis download. En als je dan na 3 gratis edities moet gaan betalen valt de prijs niet mee. Altijd wel wat goedkoper, maar de 'aanwezigheid' van zo'n blad is op de iPad wel wat minder dan op groter formaat glossy papier. Als al die bladen nou gewoon een eenheidsprijs aanhouden van 99 eurocent dan koop ik ze wel. Nu niet, want er is al zo ongelofelijk veel media, ik kom al tijd te kort. De tijdschriften moeten maar wat harder hun best gaan doen...zo zit de markt nu in elkaar.
MacPro 3 Ghz 8 GB RAM 6 TB Decklink Intensity Pro
Digitale magazines op de weg terug ?
29 december 2010 - 21:56    reactie #8
geplaatst door: Ziegler

Citaat
odo om 21:48, 29-12-2010

Over een half jaartje zien we wel weer verder, maar dat digitale magazines de toekomst hebben leidt geen twijfel.


Natuurlijk leidt dat twijfel. Ik probeer graag dingen uit. Zo heb ik direct nadat ik de ipad had aangeschaft een periode het NRC op de iPad gelezen. Geen succes. Doe mij maar die papieren krant.
En dat is geen nostalgie. Het leest prettiger. Op je gemak een foto bekijken. Langs de koppen zoeken. Even kort lezen en weer verder.
Het NRC digitaal is domweg de krant, maar dan op de iPad. Ze zullen een voor de klant duidelijk herkenbaar voordeel moeten realiseren, anders gaan ze helemaal niet over.

Iedereen roept ook al jaren dat TV en internet geïntegreerd gaan worden. "het leidt geen twijfel dat dit de toekomst is". Het zal vast, maar voorlopig nog even niet.

Digitale magazines op de weg terug ?
29 december 2010 - 21:59    reactie #9
geplaatst door: Ger Nijkamp
Wat zijn Youtube.com, Uitzendinggemist.nl of RTLX.nl dan..?

:dontgetit:

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Digitale magazines op de weg terug ?
29 december 2010 - 22:03    reactie #10
geplaatst door: Ziegler
Dat is een leuk begin.
Digitale magazines op de weg terug ?
29 december 2010 - 22:15    reactie #11
geplaatst door: orange

Citaat
Ziegler om 21:56, 29-12-2010....Het NRC digitaal is domweg de krant, maar dan op de iPad. Ze zullen een voor de klant duidelijk herkenbaar voordeel moeten realiseren, anders gaan ze helemaal niet over....

Dat voordeel mag voor mij puur in de prijs zitten.

Ik hoef geen afleiding in meegeleverde filmpjes, muziekjes, swipes naar links, rechts, onder en boven.
Gewoon een magazine lezen, zoals ik dat op papier ook zou doen.
Vrijwel één op één overzetten is voor een flink aantal bladen geen enkel probleem.

Maar dan goedkoper, sneller binnen en lekker een hele stapel op één iPad.

Ik had jaren geleden al een Zinio-abonnement van MacWorld.
Voor 19 dollar of zo. Zet dat eens af tegen de prijs van de papieren versie.
Dat IS interessant. Bovendien blijven mijn bladen prachtig mooi.
Geen ezelsoortjes, geen vergeelde bladzijden en alles is met een paar klikken terug te vinden.

Van mij kan het niet snel genoeg gaan. Weg met dat papier.

(Bewerkt door orange om 22:16, 29-12-2010)
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Digitale magazines op de weg terug ?
29 december 2010 - 22:58    reactie #12
geplaatst door: Blender
Ben het (bijna)helemaal met Orange eens.
Digitale abonnementen op Amerikaanse magazines zijn goed te betalen en je hebt ze nog eerder in huis ook. Heb vorige week twee abonnementen afgesloten beide voor 8 euro per jaar. Op toevoegingen van filmpjes e.d. zit ik niet te wachten want dat kost me te veel schijruimte en downloadtijd.

Echter, als het prijsverschil klein is geef ik toch de voorkeur aan een gedrukte versie. Je kunt dan toch meer van de typografie en layout genieten.
Digitale magazines op de weg terug ?
29 december 2010 - 23:34    reactie #13
geplaatst door: Kasuja
Bij een digitaal magazine op de iPad denk ik aan een interactief menu net als in een DVD en in games.
Rijke content subtiel verwerkte reclame die deel uit maakt van de items. Iets waardoor het gehele blad als een ervaring word gezien.  Dat mist in een hoop digitale magazines. De meeste magazines voor de iPad zijn veredelde PDFjes.   Als daar niet veel verschil met de echte magazines Dan zou ik ook liever de gewone editie kopen.

Zoals voor elk magazine gaat het om de inhoud. Als dat niet klopt dan koopt niemand het.
Een digitaal magazine heeft andere content nodig dan een gedrukt exemplaar. Of zorg op zijn minst dat de content anders gepresenteerd word op de iPad dan in het gedrukte exemplaar.

Je kan je voordeel doen met de iPad wat interactie betreft. Daar gaat nu eenmaal meer tijd in zitten als je het goed wil doen. Je kan de gedrukte versie als basis gebruiken en daar op door borduren of gewoon een geheel aparte redactie nemen voor de digitale versie. Een redactie met programmeurs animatoren en andere creatievelingen om alle items stuk voor stuk aan te kleden.

Het platform is er klaar voor nu de redacties nog. Wired heeft het leuk aangepakt maar ook die zijn nog te voorzichtig.


Ik heb de beelden gezien van de iAd van Tron.
Als magazines op de iPad nu daar op zouden gaan lijken dan gaat het heel intressant worden.  


Zie hier het voorbeeld


Als ze zo iets weten te bereiken maar dan met nieuws waarde en de zelfde intesiteit kwa interactie en animatie dan zou ik de papieren magazines links laten liggen.

(Bewerkt door Kasuja om 23:38, 29-12-2010)

(Bewerkt door Kasuja om 23:42, 29-12-2010)
Ja mooi....
Digitale magazines op de weg terug ?
29 december 2010 - 23:37    reactie #14
geplaatst door: Festen
Door de opkomst van het internet is content overvloedig en voor het gevoel van de lezers 'gratis' geworden. Dat gaf bij veel uitgevers van kranten en tijdschriften pijn, en het lijkt er op dat met de komst van de iPad bejaarde uitgevers als Murdoch vast denken te kunnen houden aan hun oude business model met dure content, maar nu met een hip digitaal jasje.

Tijdschriften op tablets worden alleen een succes als ze zeer goedkoop of bijna gratis worden aangeboden - waarbij nieuwe, slimme advertentiemodellen de kosten moeten dragen.
Digitale magazines op de weg terug ?
29 december 2010 - 23:48    reactie #15
geplaatst door: Kasuja
Wat reclame aan gaat... Andere advertentie modellen alleen kom je er niet. Men ziet al reclame genoeg. Maak mensen emotioneel betrokken en ze slikken de reclame wel. Daar heb je op papier veel minder mogelijkheden mee.

Het gaat er uiteindelijk om dat er intressante informatie in jou magazine te vinden is en als je het op papier aanbied moet er een andere meerwaarde zijn voor de gebruikers dan wanneer je de zelfde info digitaal op een iPad gaat aanbieden. Als ze dat voor elkaar krijgen dan zullen de verkopen weer stijgen. De nieuwigheid is er vanaf en de mensen zullen weg blijven als de informatie niet intressant genoeg verpakt is.

Als de informatie intressant genoeg verpakt word willen mensen graag betalen of zelf 's wat meer betalen dan de papieren versie. Hetvgaat nu mis bij de manier waarop de content gebracht word. Hetvlijkt nog te veel op de gedrukte media. Er is geen meerwaarde die je over de streep trekt. Je wil het kunnen beleven in plaats van alleen een praatje bij een plaatje.

Althans ik wel.



(Bewerkt door Kasuja om 23:54, 29-12-2010)
Ja mooi....
Digitale magazines op de weg terug ?
30 december 2010 - 07:50    reactie #16
geplaatst door: Ziegler

Citaat
orange om 22:15, 29-12-2010

Dat voordeel mag voor mij puur in de prijs zitten.


Dat is inderdaad een belangrijk voordeel. De digitale versie kan veel voordeliger aangeboden worden.
Digitale magazines op de weg terug ?
30 december 2010 - 09:19    reactie #17
geplaatst door: pisseblom
Hoeveel informatie, leuk verpakt, goedkoop (incl. slimme advertenties) kan een mens verdragen?
Digitale magazines op de weg terug ?
30 december 2010 - 09:59    reactie #18
geplaatst door: orange
Ja, herhaal dat nog een paar keer. Dan wordt je vanzelf zenuwachtig.

Digitaal lezen doe je in plaats van analoog lezen.

Je gaat er niet méér door lezen, maar alleen in een andere vorm gegoten.

Enfin, ik ga mezelf ook herhalen.  :wink:
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Digitale magazines op de weg terug ?
30 december 2010 - 10:06    reactie #19
geplaatst door: Webarcher
Zit bij een magazine niet echt te wachten op allerlei grafische fratsen. Gewoon tegen een hele scherpe prijs verkopen en niet even duur als een gedrukte versie. Wat wel handig is om bij artikelen linkjes plaatsen voor meer info of achtergrond informatie. Maar de layout is heel erg bepalend bij een magazine en een PDF borgt die layout!
'The propeller is just a big fan in front of the plane used to keep the pilot cool. When it stops, you can actually watch the pilot start sweating'
Digitale magazines op de weg terug ?
30 december 2010 - 10:08    reactie #20
geplaatst door: Peter Villevoye
Er zijn heel veel 'krachten' die momenteel aan het fenomeen bijdragen en knagen. Papieren publicaties (zo noem ik ze even generaliserend) danken hun bestaan aan een vele eeuwen oude balans tussen pure informatie, actuele zindering, verleidelijk ontwerp, druktechnische (on)mogelijkheden, strakke distributie, exposure voor derden en - last but not least - een prijskaartje. Dat economische spanningsveld zijn we nu voor digitale publicaties aan het herontdekken, waarbij websites en PDFs slechts een voorbode waren.

Het werkelijk digitaal draagbaar worden van publicaties (door iPhones en vooral iPads) is een traject dat nog wel enkele decennia zijn weg moet vinden. Economische formules zoals kranten, tijdschriften en vakbladen (vrijwel geheel opgehangen aan de uitgekiende en uitgekauwde dosering van 'oude' technieken) staan door deze ommezwaai flink onder druk. Bolwerken zoals uitgeverijen zetten hun verleden, huidige bestaan en toekomst op het spel, zodra ze schoorvoetend deze nieuwe media omarmen. Hoe snel moet je als uitgever aan je redacteurs gaan vragen of ze in ploegendienst 24/7 willen werken, omdat je een internationele doelgroep wil bedienen met vakmatige actualiteit ? Hoeveel van je bestelbusjes moet je gaan inwisselen voor servers ? Hoe angstig reageert de helft van je drukkerij-personeel als je gaat vertellen dat ze zich nu toch echt moeten omscholen tot muizenschuivers ?

We zijn momenteel steeds meer deel van een historische ontwikkeling: het volledig digitaal worden van informatie. Nooit eerder stonden zoveel oude èn nieuwe mediavormen onder druk van nieuwe technieken als nu. Schrift, woord, geluid, muziek, beeld, film, alles. En-passant worden een paar nieuwe toepassingen massaal en simpel mogelijk, zoals 3D-visualisatie en augmented reality.

Het feit dat je dit, nu, hier leest, betekent dat we vele 'normale' fysieke communities al lang hebben ingeruild voor digitale dorpspompen, met oude en nieuwe regels en zelfs al eigen conventies en tradities. Hoe de Viva of Volkskrant daarmee omgaat, is slechts één wisselend of vallend blad aan een enorme boom. Of 'men' er méér of minder mee gaat doen, is niet de vraag. We doen er al héél veel mee en het wordt alleen maar nòg meer.

De huidige digitale magazines zijn voor veel uitgevers slechts het begin van hun zoektocht. Websites konden ze lange tijd negeren - ze hadden er weinig nut van en gelukkig nauwelijks last van, omdat websites "tune-in" zijn (actieve houding, ook al lijkt het nog zo'n leuke informatie). Bladen bleven (net zoals de tv) het summum van "tune-out", en werden dat eigenlijk alleen maar méér, vergeleken met websites. E-readers en met name de iPad hebben een bres in die beleving geslagen. De iPad is tegelijk "tune-in" en "tune-out". Shocking ! Of "magical", dat klinkt moed- en hoopgevender...

(Bewerkt door Peter Villevoye om 0:47, 31-12-2010)
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Digitale magazines op de weg terug ?
30 december 2010 - 23:02    reactie #21
geplaatst door: Graf Zum Kotzen
Dat de interesse voor alle digitale tijdschriften na de eerste hype weer wat afneemt lijkt mij logisch. Er zijn een aantal succesfactoren te benoemen die van belang zijn om of een digitaal tijdschrift overleeft:
1. Betaalbaarheid. Het hoeft niet gratis maar wel duidelijk goedkoper dan de papieren versie;
2. Flexibiliteit. Een iPhone versie behoeft een andere opmaak dan een iPad versie. Indien je een abonnement aanschaft wat zowel een iPad als een iPhone aangepaste versie includeert zal je bereid zijn om daar iets meer voor te betalen als je beiden gebruikt om stukken uit een tijdschrift of krant te lezen. Anderzijds moet iemand ook alleen de iPhone of iPad versie kunnen aanschaffen.
3. Meerdere formats. Een tijdschrift moet mogelijkheden bieden om op verschillende manieren lezen. In krant format of in meer in 'tekst' formaat. Ik vind de Volkskrant HD een goed voorbeeld.
4. Onderscheidingsvermogen. Extra faciliteiten ivm met een papieren versie zoals links naar video, muziek etc zijn een plus maar niet noodzakelijk.

We zullen zien wat de toekomst zal brengen; hoe minder papier hoe beter! :thumbs-up:
Digitale magazines op de weg terug ?
2 januari 2011 - 16:06    reactie #22
geplaatst door: Cailin Coilleach
Ik sluit me aan bij diegenen die vinden dat een snelle distributie en een lagere prijs ook reeds als features mogen worden gezien. De Business Week wil ik graag lezen, maar ik voel niets voor de NL abonnement prijs, laat staan voor de kiosk prijs! Bij de kiosk betaal je gemakkelijk vijf euro per blad! Nee, dan neem ik liever bij Zinio een abo voor $48 per jaar. Dat is minder dan een euro per nummer!
Digitale magazines op de weg terug ?
2 januari 2011 - 17:20    reactie #23
geplaatst door: Kasuja
Dus het gaat jullie uiteindelijk alleen maar om de laagste prijs en niet om een andere/nieuwe ervaring van de zelfde informatie? Het lijkt mij juist super om de kant op te kunnen als de kranten in Harry Potter. Bewegende foto's of video's die de teksten in items overbodig maken of sterk aanvullen.

Maar als je het liefst gewoon een één op één kopie wil van de gedrukte versie en dan liefst ook nog eens zo goedkoop mogelijk dan zoek je op internet toch gewoon de DPF versie? De meeste magazines zijn gratis als PDF op het web te vinden. Dan is dat toch je antwoord.

(Bewerkt door Kasuja om 17:24, 2-01-2011)
Ja mooi....
Digitale magazines op de weg terug ?
2 januari 2011 - 17:22    reactie #24
geplaatst door: Cailin Coilleach
Oh, je bedoelt stelen?! Ja, nee, natuurlijk.

Nee, het gaat me niet alleen om de prijs. Ik zeg dat een lagere prijs ook al een feature kan zijn die de digitale editie beter maakt dan de papieren. En zoals jij het beschrijft "een andere nieuwservaring" -hoeft- van mij niet, maar het mag wel. Maar ongetwijfeld gaat dan de prijs weer wat omhoog. Dan moet voor mij de kwaliteit van die "ervaring" wel erg goed zijn.

(Bewerkt door Cailin Coilleach om 17:24, 2-01-2011)