Fokker geeft de iPad zijn vliegbrevet
28 januari 2011 - 21:40   
geplaatst door: karel apple
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/Fokker_logo.gif[/img]Het is natuurlijk een heel erg voor de hand liggende ontwikkeling: de iPad in de cockpit van een vliegtuig. Dit was al een tijdje mogelijk op de kleine toestellen, zoals de iCub, een ULV die de iPad geïntegreerd heeft in het instrumentpaneel.





Maar alles zwaarder dan een ultra light, of toestellen buiten de 'experimental' categorie waarvoor specifieke voorwaarden aan de instrumenten worden gesteld, was de iPad niet meer dan een additioneel 'speeltje', hoewel er inmiddels al erg mooie navigatie oplossingen voor de iPad verkrijgbaar zijn.

Aan al dit gefröbel is deze week een einde gekomen, nu Fokker Services in samenwerking met Navtech een gecertificeerd (EASA Class 1 Type B) Electronic Flight Bag systeem uitgebracht heeft op basis van de iPad.




Het systeem is uitgebreid getest door de Zweedse maatschappij Amapola Flyg AB, die met een vloot van 11 Fokker 50 vrachtvliegtuigen als eerste de iPad gecertificeerd kreeg. Inmiddels is dit systeem ook verkrijgbaar voor vliegtuigen van Bombardier, Airbus en Boeing.

In plaats van een grote pilotenkoffer vol papieren kunnen de piloten nu volstaan met een iPad waarop alle benodigde papierwerk is geïnstalleerd, inclusief de volledige Navtech bibliotheek van 31.000 kaarten.


bron: persbericht Fokker
Fokker geeft de iPad zijn vliegbrevet
29 januari 2011 - 07:59    reactie #1
geplaatst door: roel22
(Tienduizend meter boven de Atlantische Oceaan:)
"Goedenavond, this is your captain speaking. Heeft iemand misschien een oplader voor een iPad die we even kunnen lenen?"
Fokker geeft de iPad zijn vliegbrevet
29 januari 2011 - 17:21    reactie #2
geplaatst door: Michal
De ipad werkt ook heel goed samen met Xplane.
Zoek iGMapHD maar op
Groetjes
Michal
Fokker geeft de iPad zijn vliegbrevet
29 januari 2011 - 19:53    reactie #3
geplaatst door: THX-1138

Citaat
roel22 om 7:59, 29-01-2011
(Tienduizend meter boven de Atlantische Oceaan:)
"Goedenavond, this is your captain speaking. Heeft iemand misschien een oplader voor een iPad die we even kunnen lenen?"


Toen ik het artikel las, had ik exact dezelfde gedachte!!   :biggrin:
Fokker geeft de iPad zijn vliegbrevet
29 januari 2011 - 19:53    reactie #4
geplaatst door: FanBoy
IK hoop toch nooit in een vliegtuig terecht te komen dat afhankelijk is van een iPad. Boven de 3km werkt ie niet meer volgens de opgegeven specs.....
( ik weet het, op vakantie deed ie het ook gewoon in het vliegtuig, maar formeel......)

Environmental requirements

   * Operating temperature: 32° to 95° F (0° to 35° C)
   * Nonoperating temperature: -4° to 113° F (-20° to 45° C)
   * Relative humidity: 5% to 95% noncondensing
   * Maximum operating altitude: 10,000 feet (3000 m)

http://www.apple.com/ipad/specs/


(Bewerkt door FanBoy om 19:54, 29-01-2011)
-= If you ain't got nothing nice to say, then don't say nothing at all =-
Fokker geeft de iPad zijn vliegbrevet
29 januari 2011 - 20:06    reactie #5
geplaatst door: karel apple
Ik hoop nooit in een vliegtuig te zitten dat hoger gaat dan 3 km zonder drukcabine..   :shutup:

Wanneer de iPad geschikt bevonden wordt als officieel cockpit onderdeel is dit wat mij betreft bijzonder. Certificering voor de burgerluchtvaart is niet iets wat je zo maar krijgt, maar pas na uitgebreide testen en bijbehorende 'failsafe' procedures.
Fokker geeft de iPad zijn vliegbrevet
30 januari 2011 - 00:17    reactie #6
geplaatst door: JH

Citaat
FanBoy om 19:53, 29-01-2011
IK hoop toch nooit in een vliegtuig terecht te komen dat afhankelijk is van een iPad. Boven de 3km werkt ie niet meer volgens de opgegeven specs.....

   * Maximum operating altitude: 10,000 feet (3000 m))


Ja, als je in een mandje onder een luchtballon hangt, dan heb je een probleem boven de 3 km... :woot:
Mac-musician