Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
28 augustus 2006 - 12:48   
geplaatst door: Peter Villevoye
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/getamac.jpg[/img]Apple heeft weer een drietal nieuwe "Get a Mac" commercials aan hun repertoire toegevoegd: over de MagSafe-aansluiting, iPhoto-boeken en spyware. Ze zijn wederom ronduit hilarisch en de acteurs John Hodgman en Justin Long hebben er (vooral in de Spyware-clip) duidelijk lol in. Kennelijk zitten er nog méér van deze juweeltjes in het vat, want in een interview meldt John dat er een twintigtal zijn opgenomen.

[img=left]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/spyware.jpg[/img]Overigens is de "Get a Mac" follow-up en uitleg op de Apple-website ook niet geheel ontspeend van humor: "Je broodrooster blijft nooit hangen. En je koffiezetapparaat ook niet. Waarom zou je computer dan wel blijven hangen?"

Ga snel kijken - deze grauwe regenachtige maandag sméékt om opgevrolijkt te worden !
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
28 augustus 2006 - 12:55    reactie #1
geplaatst door: mvdg
Haha die met die vermomming daar moest ik echt hardop om lachen! Geweldig.
Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
28 augustus 2006 - 13:03    reactie #2
geplaatst door: error
Ik heb een zwak voor John Hodgman (check zijn boek 'The Areas of My Expertise' www.areasofmyexpertise.com - ook als audio boek!) en die 'Get a Mac' spotjes waren in het begin wel leuk... maar ze beginnen me nu steeds meer te irriteren.

Volgens mij krijgen PC-gebruikers nog een grotere hekel aan Mac-gebruikers. Dat betweterige toontje van Justin Long (Mac). Apple vindt PC's dom... Prima. Maar door van de PC een persoon te maken zeggen ze eigenlijk: PC-gebruikers zijn dom en lelijk (en Mac-gebruikers slim en mooi).

Ik vraag me af of ze daarmee een hoop switchers genereren...

Mijn Mac blijftr zeker een maal per week 'soort van' hangen (met een schoon systeem)... de Mac is absoluut niet een wonderdoos.

(Bewerkt door error om 13:11, 28-08-2006)
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
28 augustus 2006 - 13:24    reactie #3
geplaatst door: DirtyMay
Misschien zijn deze spotjes vooral bedoeld voor Maccer's.
En dan doen ze weinig kwaad, mijns inziens.

Bovendien vind ik het leuk de rest van de wereld eens in
zijn onderbroek te zien staan, of dat nu terecht is of niet.
Die onderbroek hoeft daar zelf niet per se mee geconfronteerd te worden.

Anderzijds,
iedereen zal in zijn vriendenkring wel een hard lining PC-adept weten rondscharrelen.
Dus ...

Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
28 augustus 2006 - 13:47    reactie #4
geplaatst door: Peter Villevoye
Mensen lachen graag om hun eigen ellende...
Dus ik denk dat 't wel meevalt met die irritatie.
Bovendien ziet men ze niet continue/ahtereen,
zoals wij d'r nu drie achter elkaar verorberen.

Weet je wat ìk irritant vind ? Die Dell-reclames
waarin de voice-over zoveel mogelijk claims
en specs in 30 seconden moet opratelen !!
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
28 augustus 2006 - 13:49    reactie #5
geplaatst door: mvdg
" Bestel nu!! Voor maar 400 euro "
En dan in de kleine lettertjes 90 euro bezorgkosten (!!?!)
Nee die Dell dingen vind ik ook niks.
Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
28 augustus 2006 - 14:05    reactie #6
geplaatst door: Tomorrowstand
Een kwestie van communiceren lijkt me. Dell begint zijn spots met de mededeling dat zij het in tegenstelling tot de concurrentie heel begrijpelijk en makkelijk maken, om vervolgens inderdaad een hele riedel specs op te dreunen, gevolgd door een prijs. Op zo'n moment kijkt mijn vrouw mij altijd nogal lichtelijk verbaasd aan … "weet jij waar dat over ging?"

Welk communicatiebureau dit heeft bedacht, weet ik niet, maar het lijkt erop dat er oorspronkelijk twee -elkaar uitsluitende- concepten zijn bedacht en dat Dell ze allebei wou … en dat konden ze krijgen!

Aan de andere kant is het wel heel praktisch gemaakt, ligt de aankoopbeslissing van een PC (vermoed ik) toch meestal bij de man, vinden de meeste mannen het wel stoer om iets moeilijks te snappen (of te doen alsof) dus zou het wel eens kunnen dat de Dell-commercials veel effectiever zijn.

Maar de Get-a-Macreclames zijn een stuk leuker!
voor alles is een tijd - en hier besteed ik de rest
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
28 augustus 2006 - 14:10    reactie #7
geplaatst door: error
Die Get-a-Mac spots zijn goed gemaakt... maar de onderliggende toon (PC=dom) heb je na verloop van tijd wel gehoord en wordt dan minder leuk...

Het zou mooi zijn de campagne afsluit met een serie spots zonder die b-film-acateur en enkel met Hodgman die dan geen PC meer is maar een Mac.
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
28 augustus 2006 - 14:15    reactie #8
geplaatst door: mvdg
Daar ben ik het helemaal mee eens. Dat zou echt cool zijn.

(aanvulling)
Misschien bewaren ze dat moment wel voor de tijd dat OS X ook op 'pc merken'
verkrijgbaar wordt. Dat zou natuurlijk qua beeldspraak het beste zijn. Dezelfde man
(dus dezelfde pc) wordt ineens hip omdat hij een ander besturingssysteem gebruikt.

(Bewerkt door mvdg om 14:16, 28-08-2006)
Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
28 augustus 2006 - 14:20    reactie #9
geplaatst door: Davidjm

Citaat
mvdg om 14:15, 28-08-2006
Misschien bewaren ze dat moment wel voor de tijd dat OS X ook op 'pc merken'
verkrijgbaar wordt.


dat zal nooit gebeuren...
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
28 augustus 2006 - 14:34    reactie #10
geplaatst door: mvdg
Zeg nooit nooit.. Even theoretisch gesproken:

Op dit moment is het voor Apple het meest aantrekkelijk om Apple computers te verkopen. Als ze OS X in de vrije verkoop zouden gooien, zou immers een bepaalde groep mensen OS X kopen en op een pc zetten, in plaats van een Mac te kopen. Dat kost Apple geld omdat ze op een Mac meer verdienen dan op een pakketje OS X. Misschien levert de losse verkoop van OS X wel switchers op, omdat mensen die OS X op een pc gebruiken, daardoor enthousiast worden voor Apple, maar uiteindelijk zal Apple erop verliezen ten opzichte van de huidige situatie.

Maar stel nu, dat Apple en OS X zodanig groeien, dat Apple een serieuzer marktaandeel krijgt (bijvoorbeeld 10 a 15 procent van de wereldwijde pc markt). Dat betekent dat OS X steeds meer als een echte vervanger van Windows gezien zal worden. Als OS X dan in de losse verkoop gaat, zou het dus echt door veel mensen gekocht kunnen worden. Waarschijnlijk door veel meer mensen dan ooit een Mac zouden kopen. Als ze OS X dan in de verkoop gooien, zouden ze dus meer geld kunnen verdienen dan ze zouden kunnen doen door computer te verkopen.
Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
28 augustus 2006 - 14:42    reactie #11
geplaatst door: appleboy
goed verzonne  is erg grappig  :happy:
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
28 augustus 2006 - 16:01    reactie #12
geplaatst door: ernst
Leuk deze commercials maar ik denk niet dat Apple teveel moet gaan pushen want op een bepaalt moment gaat deze overkill aan M$ pesterijen tegen je werken.
Tijdens de Emmy's op NBC vannacht zag ik er ook een paar voorbij komen. :music:
pm's worden niet gelezen,e-mail wel.
06-08-2004 +  14-10-2009
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
28 augustus 2006 - 18:23    reactie #13
geplaatst door: lector
Ik vind het leuk deze commercials, maar dit effect neemt wel af
met het aantal commercials die er zijn.
Praktisch is Apple nu ook een PC, nu er Windblows op gedraaid kan
worden. Dus het gaat niet meer om het verschil tussen Mac en PC, maar
het verschil tussen Mac OS en Windblows.
Dus moeten de reclames als hoofdpersonen Mac OS en Windows hebben.
Dat wordt wel bedoeld, maar is niet echt duidelijk...   :music:
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
28 augustus 2006 - 21:52    reactie #14
geplaatst door: Gertjan
Ik vind het prima hoor ! LOL
:happy:
En het mooie is, het is gewoon waar !!
en als switcher (ervaringsdeskundige) meen ik dat te kunnen weten !
Hoe error aan die continue vastlopers komt weet ik niet. Ik heb hier inmiddels
5 Appletjes staan (ze gaan niet kapot, maar ik wil wel steeds wat nieuws) van
de G3iMac tot de MacBook en het werkt allemaal prima. Voor de lol help ik af
en toe mijn Windows vrienden (heb ik ook) om dan altijd te moeten constate-
ren dat het op een Mac  makkelijker gaat.  Laatst kwam mijn  schoonzus  met
een mooi fotoboek, helemaal op windows  in elkaar  geknutseld  (fantastische
prestatie), maar echt het haalt het niet bij het fotoboek dat  mijn moeder van
70 (met mijn hulp) in elkaar draaide.
Net even de film  trailer van "Pirates of de Caribbean" via  Frontrow bekeken,
draadloos op m'n McBook binnengehaald via m'n ABS; vloeiend en hoge kwali-
teit. Wie doet dat nog meer ?
:thumbs-up:
Irritant die  spotjes ?  Als je geen  humor hebt misschien.  Als je om die reden
geen Mac wilt, blijf dan lekker Windowsen, even goede vrienden !
:wink:

(Bewerkt door Gertjan om 21:55, 28-08-2006)
          ******* Switched sinds 13-9-2000 *******
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
28 augustus 2006 - 22:20    reactie #15
geplaatst door: Peter Villevoye
Als je (en niet alleen in reclames) wil dat je boodschap overkomt bij de massa
dan is het niet toereikend om alleen maar de stelling en een uitleg te poneren.
Het moet herhaald worden, en herhaald worden en nog eens herhaald worden.
Zeker voor een breed en daardoor gemiddeld aandachtig, argwanend publiek.

(Daarom dat Ballmer in zijn fameuze clipjes 3x "Developers" scandeert.
Niet dat hij zijn publiek - een zaal vol slimme developers - zo laag inschat,
maar omdat hij 't zelf niet mocht vergeten...)

Het blijven inhameren/inpeperen gaat de meesten dus zeker niet irriteren.
Alle reclame-onderzoeken wijzen bovendien uit dat humoristische commercials
altijd prettiger worden ervaren en beter blijven hangen, dus "way to go".

(EDIT: cruciaal woordje "alleen" in eerste zin vergeten en nu toegevoegd...)
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
28 augustus 2006 - 22:20    reactie #16
geplaatst door: SantiBanks
ligt het aan mij of zijn er 6 nieuwe reclames bijgekomen in plaats van 3?
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
28 augustus 2006 - 22:22    reactie #17
geplaatst door: Peter Villevoye
Wellicht heb je de vorige lichting van 3 gemist ?
Double Fun, voor jou !
:happy:  :happy:
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
28 augustus 2006 - 22:40    reactie #18
geplaatst door: SantiBanks
dat verklaart het een en ander ;) Inderdaad dubbele pret ! Heb ze allemaal nog maar eens bekeken :D Vraag me af wie er achter zit qua reclame bureau? Hebben ze erg goed voor elkaar dit keer !
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
29 augustus 2006 - 00:35    reactie #19
geplaatst door: Daredevil

Citaat
mvdg om 14:34, 28-08-2006
Zeg nooit nooit.. Even theoretisch gesproken:

Op dit moment is het voor Apple het meest aantrekkelijk om Apple computers te verkopen. Als ze OS X in de vrije verkoop zouden gooien, zou immers een bepaalde groep mensen OS X kopen en op een pc zetten, in plaats van een Mac te kopen. Dat kost Apple geld omdat ze op een Mac meer verdienen dan op een pakketje OS X. Misschien levert de losse verkoop van OS X wel switchers op, omdat mensen die OS X op een pc gebruiken, daardoor enthousiast worden voor Apple, maar uiteindelijk zal Apple erop verliezen ten opzichte van de huidige situatie.

Maar stel nu, dat Apple en OS X zodanig groeien, dat Apple een serieuzer marktaandeel krijgt (bijvoorbeeld 10 a 15 procent van de wereldwijde pc markt). Dat betekent dat OS X steeds meer als een echte vervanger van Windows gezien zal worden. Als OS X dan in de losse verkoop gaat, zou het dus echt door veel mensen gekocht kunnen worden. Waarschijnlijk door veel meer mensen dan ooit een Mac zouden kopen. Als ze OS X dan in de verkoop gooien, zouden ze dus meer geld kunnen verdienen dan ze zouden kunnen doen door computer te verkopen.


Zoals je misschien wel eens gehoord hebt of hier en daar op internet en wikipedia gelezen hebt, heeft apple dit een keer gedaan, en is het niet echt goed afgelopen. Een (slimme) ezel stoot zich geen 2 keer aan de zelfde steen ;)
 “To create a new standard, it takes something that’s not just a little bit different, it takes something that’s really new and really captures people’s imagination and the Macintosh, of all the machines I’ve ever seen, is the only one that meets that standard.” — Bill Gates
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
29 augustus 2006 - 01:15    reactie #20
geplaatst door: Peter Villevoye
Inderdaad, om 3 redenen gebeurt dat niet (meer):
1. Apple constateerde toen dat het aantal 'klonen' inteerde
op Apple's aandeel in plaats van de totale markt vergrootte;
2. Leveranciers van PC's kan nooit zo goed worden gestuurd
dat ze de complexe integratie van hard- en software aankan;
3. Windows op Mac is de drempelverlager voor Apple & Mac,
en wil geen lans breken voor vice-versa open technologie.

Het eerste wat Jobs deed toen hij in '97 terug bij Apple was,
was de kloon-contracten acuut (en voor veel geld) afkopen -
en wel om die eerste twee redenen. De derde komt er nu bij.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
29 augustus 2006 - 09:17    reactie #21
geplaatst door: mvdg
Ik ken de geschiedenis en ik ben het eens met jullie redenen.
Ik weet echter ook, dat Apple wel vaker beslissingen heeft genomen die je niet zou verwachten, maar die uiteindelijk goed uitpakten. Wat dacht je bijvoorbeeld van de switch naar Intel.

Net als jullie denk ik dat het op dit moment geen goed idee zou zijn om OS X los te verkopen voor alle pc's. Maar als je goed gelezen hebt, de situatie die ik beschreef is op dit moment ook nog lang niet van toepassing. Ik suggereerde, dat het winstgevend zou kunnen zijn wanneer OS X zo groot en bekend is geworden dat het door de grote massa erkend wordt als een alternatieve keuze voor Windows. Op dat moment zou de software-winst voor Apple best eens groter kunnen zijn dan de hardware-winst.

Kortom, jullie hebben helemaal gelijk als je naar het NU kijkt maar wie weet wat er over 5 of 10 jaar gebeurt?
Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Drie nieuwe "Get a Mac" commercials
29 augustus 2006 - 18:41    reactie #22
geplaatst door: Peter Villevoye
Ooo, een "wat als" scenario...
Over 10 jaar is Jobs bijna gepensioneerd en bedenkt hij opeens
handige draadloze aansluitingen voor de iPod en gehoorapparaten,
start hij bij Disney een 65+ video-channel en houdt hij alleen nog
maar (tegen betaling) keynotes in Second Life.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !