Veertien procent voor Apple
18 maart 2008 - 09:36   
geplaatst door: Robert
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/apple.jpg[/img]Volgens onderzoek van de NDP groep kwamen 14 procent van alle PC-verkopen in februari voor de rekening van Apple. Aangezien dat percentage een jaar geleden nog op 9 procent lag is de groei bij Apple er duidelijk nog niet uit. De cijfers komen neer op een toename van 60 procent in verkochte units en 67 procent in omzet. De markt als geheel groeide in dezelfde maand met 9 procent met een toename van 5 procent in omzet.

Het lijkt er op dat één van de factoren voor de fenomenale groei van de verkopen de lancering - en het kennelijke succes - van de MacBook Air is.
Maar ook de cijfers van de Mac Pro blijken niets om je voor te schamen, met een groei van 55 procent in verkochte units waarbij de omzet met 68 procent steeg.

De verkopen van iPods in het afgelopen kwartaal zijn nog niet bekend, maar het lijkt er op dat de geschatte verkopen van tussen de 9,7 miljoen en 10,5 miljoen waarschijnlijk net niet gehaald zullen worden. In percentages zou dat tussen een terugloop van 4 procent of een toename van 2 procent uitkomen.

Bron: AppleInsider.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Veertien procent voor Apple
18 maart 2008 - 15:06    reactie #1
geplaatst door: Ziegler
het blijft me toch verassen dat Apple zo'n groei doormaakt.
ik vraag me af wat de belangrijkste oorzaak is van deze groei.
het succes van de iPod die mensen gemakkelijker over de streep trekt om ook de PC's van apple eens te proberen.
het feit dat je sinds kort ook Windows kan draaien op die machines . . .
of misschien is er nog een andere reden.
Veertien procent voor Apple
18 maart 2008 - 16:15    reactie #2
geplaatst door: Borgmonster
Misschien omdat ze mooier zijn (die alu iMac is toch verbazingwekkend mooi en strak!), omdat ze beter zijn, omdat ze geen virussen hebben, omdat ze lekker werken, omdat ...?
iMac 21.5" | 3.06 GHz | 1 TB | 4 GB| Magic Mouse - iPod nano 16Gb 5e gen. Quidquid latine dictum sit, altum viditur -  MacBook Pro 17" SSD - MacBook Pro 13" - iPhone 6S - iPhone 11 Pro
Veertien procent voor Apple
18 maart 2008 - 16:39    reactie #3
geplaatst door: Ziegler
dat kan het niet zijn.
toen de eerste iPods een jaar of wat geleden uitkwamen, had Apple een aanzienlijk kleiner marktaandeel. sindsdien is de Mac niet makkelijker, virusvrijer of wat dan ook geworden.
kennelijk is Apple er in geslaagd een groter publiek te vinden.
ik vraag me alleen af wat nu precies de oorzaak is.
Veertien procent voor Apple
18 maart 2008 - 18:00    reactie #4
geplaatst door: lector
Dat zijn mooie cijfers over de verkoop in de VS.
Ik ben benieuwd hoe Apple in de rest van de wereld verkoopt. :smile:
Veertien procent voor Apple
18 maart 2008 - 23:08    reactie #5
geplaatst door: Peter Villevoye
Er zijn talloze redenen waarom de Mac steeds meer doorbreekt:
- het 'halo' effect van de iPod heeft Apple tot vertrouwd merk gemaakt
- de virus-bestendigheid (men krijgt echt 'n puntkop ervan op Windows)
- de beschikbaarheid van Windows op Mac als "Plan B", voor als 't moet
- mooiere machines, maar dat was al lang zo dus is kennelijk bijzaak ?

Kortom: men rent tegenwoordig niet meer weg als je "Apple" roept.
Apple is geen "raar" merk meer maar een geaccepteerde marktspeler.
Ik vind het uitstekend dat Apple steeds meer in trek is. Macs geven de
gebruiker meer 'controle' over wat ze eigenlijk met een PC willen doen,
in plaats van dat zo'n ding steeds nukkiger en onhandelbaarder wordt.

De Mac is inderdaad niet makkelijker of virusvrijer geworden, maar het
ander systeem wordt daarentegen steeds meer geplaagd door virussen
en is daardoor steeds minder makkelijk. En Vista valt kennelijk tegen;
het uitblijven van enorme verbeteringen en onderscheidende innovatie
zorgt ervoor, dat steeds meer mensen nu dan toch voor Mac kiezen.
Het mooiste is ook nog: men 'steekt elkaar aan' – de groei groeit !

(Bewerkt door Peter Villevoye om 23:11, 18-03-2008)
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !