[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/GoogleAndroidLogo.jpg[/img]In de discussie over de gecontroleerde aanpak van Apple's App Store vs. Android Market Place, waar iedereen in principe zijn programma kwijt kan, ligt de nadruk vaak op mensen die vinden dat Apple de boel te strak onder controle houdt. Maar de excessen van die controle krijgen vaak wel erg veel aandacht terwijl de voordelen niet zo vaak ter sprake komen, want op virussen en spyware zitten volgens mij weinig mensen te wachten.
Daarom lijkt het de moeite waard om te melden dat
maar liefst 20 procent van de programma's in de Android Market Place ongevraagd privé-informatie blijkt door te geven. Daarbij moet wel vermeldt dat de gebruiker daar toestemming voor geeft als hij of zij zo'n programma download, maar hoeveel gebruikers lezen dat soort overeenkomsten en voorwaarden in de praktijk?
Verder wel even de kanttekening dat dit bericht komt van
SMobile Systems, een bedrijf dat belang heeft bij het dik aanzetten van dit soort nieuws. Het is dan ook niet precies duidelijk hoeveel programma's daadwerkelijk data doorgeven, het gaat vooral om het feit dat de mogelijkheid er is.
Die mogelijkheid gaat in een wat kleiner aantal programma's trouwens nog veel verder, 5 procent van de apps kan naar nummers bellen terwijl de gebruiker daar geen invloed op heeft en 2 procent van de apps kan SMSjes naar nummers met extra hoge kosten zonder dat de gebruiker daar erg in heeft.
Hoeveel van dit soort zaken in de praktijk plaatsvinden is nog niet duidelijk, maar ik zou me een stuk minder gemakkelijk voelen met een telefoon in mijn zak waarvan de apps tot dit soort dingen in staat zijn.